Om feministisk teori

Vad är kön?

”Vad är kön?” är en fråga som debatten flitigt bland feminister, och med tanke på hur viktigt kön är, både för individen och för samhället, är detta alls inte konstigt, även om en stor del av debatten tyvärr består av cissexistisk dogmatism och transfobi. Eftersom jag vid det här laget skrivit ganska mycket om det här ämnet tänkte jag att jag skulle försöka samla allt på ett ställe. Därför gjorde jag denna sammanfattning, med länkar till alla inlägg jag skrivit som handlar om detta.

”Kön” är ett komplext fenomen med många aspekter. Det är inte ett vetenskapligt begrepp med en precis definition, utan det innefattar i princip allt som vi lägger in i begreppet. Därför bör en vara väldigt misstänksam när någon säger att kön är enbart det ena eller det andra, att kön är enbart en social konstruktion eller att kön är enbart identitet osv. Det är aldrig sant. Det är klart, när en talar om att en enskild person är, eller tillhör ett visst kön, då ska en alltid utgå ifrån hur individen identifierar sig själv. Men det betyder inte att kön och identitet är samma sak, det betyder bara att individen har rätt att definiera sig själv, och det den säger gäller. Men om vi försöker definiera kön som begrepp, och inte individens kön, då är det uppenbart att kön innebär många saker.

Den binära teorin

Enligt den vanliga uppfattningen finns det två kön som är man och kvinna, men den uppdelningen är så godtycklig och irrationell att även patriarkatets mest hängivna företrädare i praktiken är väldigt inkonsekvent och ständigt frångår den binära synen på kön, även om den sällan skulle erkänna det själv. Ingen förnekar att den binära modellen är ett centralt inslag i den moderna patriarkala ideologin. Vad som är betydligt mer kontroversiellt är teorin om att den binära modellen är en nödvändig förutsättning för att det ska finnas ett patriarkat. Det är kontroversiellt, då många forskare hävdar att den binära ideologin är en relativt ny företeelse, medan patriarkatet självt är gammalt som gatan.

Ickebinäritet

”Icke-binär” är en samlingskategori som inkluderar alla som inte ser sig som tillhörande någon av de två traditionella kategorierna för kön. Icke-binär bör inte ses som  ”det tredje könet”, då en trekönsmodell vore precis lika absurd som den binära modellen. Det är inte heller meningsfullt att tala om vissa personer som ”binära”. Om kön inte är binärt så är ingen binär. Det finns självklart anledning att tala om binära kön, när en analyserar samhällets strukturer. Men att tala om individer som binära är för det mesta meningslöst. Det betyder bara att individen identifierar sig som antingen man eller kvinna, och det säger ju inte mycket alls.

Könsidentitet

Med könsidentitet menar jag hur individen medvetet identifierar sig själv och ser på sig själv Identitet kan betyda mer än så, och det används ibland för att beskriva det som även kallas för undermedvetet kön.

Det första en måste förstå när det gäller könsidentitet är en alltid ska respektera. Om någon säger att den är man, eller kvinna, eller något annat, så ska det respekteras. Punkt. Låt folk definiera sig själva bara. Om du misstar dig om en person och den rättar dig, så bör du acceptera det utan att ställa till med ett jävla cisspektakel. Det spelar ingen roll vilket filosofiskt system du föredrar eller vilken sekt du tillhör, detta handlar om att inte bete sig som en röv.

En del påstår att könsidentitet inte finns eftersom patriarkatet inte bryr sig om det. Men oavsett om det stämmer eller inte att patriarkatet inte bryr sig (vad det nu betyder) så har detta ju absolut inget att göra med om könsidentitet är verkligt och betydelsefullt eller inte. För övrigt verkar det ju ofta som att de som påstår detta, att patriarkatet inte bryr sig om könsidentitet, själva är extremt fixerade vid hur andra identifierar sig (fast de anser nog att de står helt utanför patriarkala strukturer och att patriarkatet inte delar deras fixering).

Biologiskt kön

”Biologiskt kön” är inte mycket mer än en myt. Biologiska essentialister hävdar, att en föds till man eller kvinna, och att detta är ett fysiskt faktum. Men det finns inget vetenskapligt i hur kön tilldelas vid födseln. Läkare bara tittar på det nyfödda barnets könsorgan, och bedömer att det är en pojke eller flicka utefter detta, och vid tveksamma fall opererar de barnens könsorgan, för att inga oklarheter ska råda (detta är ett allvarligt övergrepp och händer mycket oftare än en kanske tror). Men att biologiskt kön i den biologiskt essentialistiska bemärkelsen är en myt, betyder inte att kön inte har någon koppling till biologi.

Socialt kön

Att den sociala miljön spelar en viktig roll i hur kön konstrueras är något som de flesta nog inser (även självutnämnda biologiska essentialister vet detta, det är därför de är så rädda för könsneutrala förskolor). Detta betyder självklart inte att kön enbart är en social konstruktion. Att dra den slutsatsen enbart utifrån, att den sociala miljön spelar en viktig roll, är ett stort misstag.

Kön som politisk position

Enligt ett synsätt är kön enbart en ”politisk position”. Detta säger ju inte så mycket i sig, och det finns lite olika förklaringar till exakt vad detta innebär, och i många fall verkar det inte handla om mycket mer, än en ganska poänglös cirkeldefinition. ”Kön är en politisk position”-argumentet har blivit infekterat eftersom det i Sverige används av en viss feministisk sekt för att rättfärdiga transfobi. Det är viktigt att förstå att oavsett vad en tycker om ”politiskt kön” som begrepp så är det den obscena transfobin, och inte teorierna som används för att rättfärdiga den, som är roten till de starka reaktionerna från transfeminister.

En mindre transfob variant av argumentet är, att när en analyserar kön ur ett politiskt perspektiv så bör en betrakta kön som en politisk kategori och inte en identitet. Och det är absolut ingen konstig tanke, självklart kan det finnas skäl att analysera en viss aspekt av kön och då bortse från andra faktorer som inte är relevanta för det vi är intresserade av. Men det är bara en (eventuellt användbar) teoretisk gränsdragning, det säger inget om vad kön är. Och det finns heller ingen anledning att definiera enskilda personers kön utifrån en teori, som är till för att analysera kön utifrån ett politiskt perspektiv.

För att undvika missförstånd föreslår jag att i stället för att omdefiniera kön, och skriva till exempel ”är kvinna” när en menar ”uppfattas som kvinna”, så bör man helt enkelt skriva ut vad som menas, till exempel ”uppfattas som kvinna” när en menar ”uppfattas som kvinna”. En bör också förstå att strukturellt förtryck inte alls måste handla enbart handlar om hur en ”blir läst”, och även om en nog kan argumentera för att ”läsning” är viktigt när det handlar om kön, så betyder det inte att det är allt som betyder något.

Kön och funktion

Det har sagts, att funkisar ofta betraktas som lite utanför tvåkönsnormen, som varken riktiga män eller kvinnor. Detta illustreras vackert av det faktum att toaletter avsedda för funkisar alltid är könsneutrala, och inte ens den mest desperata motståndare till könsneutrala toaletter tycks ha något problem med detta. Det är väl känt att det finns ett samband mellan autism och könsöverskridande identiteter. Autism är ett nedärvt tillstånd som påverkar hur en socialiseras, hur en uppfattas, och hur en uppfattar sig själv. Jag har argumenterat för att kopplingen mellan kön och autism säger något väldigt viktigt om kopplingen mellan kön och biologi i allmänhet.

4 kommentarer till Om feministisk teori

  1. Ping: Den funkisfeministiska analysen | anarkoautism

  2. Didrik Ganetz skriver:

    Har du studerat för min syster, Hillevi Ganetz, professor på SU? Det låter lite som det. 🙂
    Kör hårt bara tycker jag, som faktiskt kallas för feminist av min syster! 🙂

    Gilla

  3. Orlando jimenez skriver:

    Jag tycker om vad du skriver. Lär mig alltid en ny sak eller begrepp. Tack!

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s