Masteruppsats om ableism

Våren 2016 blev jag färdig med mina studier. Eller färdig och färdig, men mitt examensarbete blev färdigt och godkänt i alla fall. Jag skrev min masteruppsats om hur ableistisk ideologi används för att rättfärdiga systematiskt förtryck och diskriminering av funktionshindrade studenter inom högre utbildning. Det kan mycket väl vara den enda statsvetenskapliga akademiska text om ableism som skrivits i Sverige. Alltså det borde inte vara det men det är inte långt ifrån. Jag ägnade ändå ett halvår åt att forska om det här och jag lyckades inte hitta något material på svenska som diskuterade funktionshinder ur ett kritiskt perspektiv.

Ni som vill läsa uppsatsen kan klicka på länken: Den otillgängliga högskolans politiska ideologi

För att göra innehållet mer tillgänglig gjorde jag därefter en serie blogginlägg baserade på innehållet i uppsatsen. Bloggposterna motsvarar inte exakt det jag skrev i uppsatsen, utan jag gjorde om det lite för att det bättre skulle passa i bloggformatet. Och jag orkade inte göra referensförteckning för varje inlägg, så rensade bort de flesta av referenserna i stället (men den som är intresserad av sånt kan ju för all del läsa originalet). Nu har jag samlat alla inlägg här. Försökte använda samma struktur som i uppsatsen, fast det blir inte exakt samma pga bloggifieringen av texterna. Men här har ni det, bloggversionen av min masteruppsats om ableism och funkisförtryck inom högre utbildning.

1.Inledning

Det här kapitlet blev ganska nedkortat. Kändes inte så angeläget att ha med allt kring metod och material och disposition som ska finnas i en uppsats.

1.1 Metod, frågeställning osv.

2. Bakgrund

Där jag går igenom bakgrund om svensk funkisforskning (som är så dålig att det är pinsamt), kort om högskolepolitiken, och relevant statistik om personer med funktionsnedsättning inom högre utbildning i Sverige (många gånger fler än Högskolorna själva erkänner).

2.1 Funktionshinderforskningen i Sverige

2.2 Högskolepolitiken och funktionsnedsättning

2.3 Statistik om funktionshinder inom högre utbildning i Sverige

3. Teori

Där jag går igenom grundläggande funktionshinderteoretiska perspektiv. Det ”individualiserade perspektivet” som är min benämning på alla teorier som har sin utgångspunkt i individen och tolkar funktionshinder som resultat av individuella biologiska defekter, och det ”sociala perspektivet” som jag kallar de teorier som sätter funktionshinder i ett samhällsperspektiv. I 3.3 försöker jag strukturera och sammanfatta en relevant kritisk samhällsteori med bakgrund från de begrepp och teorier jag diskuterar tidigare i kapitlet.

3.1 Om teoretiska begrepp

3.2 Två perspektiv på funktionshinder

3.2.1 Det individualiserade perspektivet

3.2.1 Det sociala perspektivet

3.3 En social teori om funktionshinder

3.3.1 Tillgänglighetens politiska ekonomi

3.3.2 Ableistisk kultur och föreställningar

3.3.3 Internaliserad ableism

3.3.4 Normaliseringsideologi och makt

4. Det sociala perspektivet på högre utbildning

Där jag försöker tillämpa den sociala teorin från föregående kapitel i sammanhanget högre utbildning.

4.1 Tillgänglighet

4.2 Reglering av anpassningar och stöd

 4.2.1 Individuell behovsprövning och gatekeeping på universiteten

4.3 Institutionell ableism

5. Undersökning och textanalys

Min undersökning består av två delar. Först tittar jag på likabehandlingsplaner från svenska lärosäten, därefter undersöker jag tidigare forskning om högskolepersonalens syn på funktionshindrade studenter, och försöker att kritiskt granska detta.

5.1. Undersökning av likabehandlingsplaner

5.1.1 Lärosätenas syn på funktionshinder/funktionsnedsättning

5.1.2 Uppfattningar om tillgänglighet och diskriminering

5.1.3 Särskilt pedagogiskt stöd

5.1.4 Sammanfattning

5.2. Undersökning av forskning kring funktionshinder

5.2.1 Teoretisk förvirring i handikappvetenskapen

5.2.2 Funktionshindrade har rätt till utbildning men…

5.2.3 Om högskolelärares motstånd mot anpassningar och tillgänglighet

5.2.4 Hur lärare ser på interaktionen med funktionshindrade studenter

6. Avslutande diskussion

En kommentar till Masteruppsats om ableism

  1. Ping: Varför ska ableism inte analyseras som det samhällsomfattande strukturella förtryck det är? | anarkoautism

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s