Innebörden av en transition

cage

Jag vill tala om begreppet transition. Det är ett väldigt laddat begrepp. Många tror att transition är detsamma som att ändra kroppen på ett visst sätt. Men detta är fel. En transition kan se ut på många sätt. Det handlar i grunden om hur du försöker fly från den metaforiska bur i vilken samhället försöker hålla dig inlåst.

De som tar sig rätten att kontrollera och bedöma transpersoners identiteter lägger i regel stor vikt vid huruvida en har ”transitionerat” eller inte. Transpersoner om inte ”transitionerar” anklagas för att inte vara riktigt trans. Att låtsas vara trans för att det är ”trendigt” eller för att ”få uppmärksamhet” eller vad det nu är de påstår. Och eftersom vi alla internaliserar samma förtryckande ideologier, och transpersoners identiteter ifrågasätts från alla håll, är det också många som oroar sig för att de inte har rätt att kalla sig trans, för att de inte har planer på att genomgå någon ”transition”.

Så vad betyder det egentligen att göra en transition? Med tanke på hur stor vikt folk lägger vid detta begrepp, så är detta en mycket relevant fråga. Många okunniga cispersoner tror att transition betyder ”att bli till det andra könet”. De tror att transpersoner är män som ”blir kvinnor” och kvinnor som ”blir män”. De lägger stor vikt vid kirurgi, och många tror på fullaste allvar att en ”byter kön” genom underlivskirurgi. För ett tag sedan frågade en cisgubbe som jag inte alls kände, om mina planer på att ”byta kön”, med vilket han menade att genomgå en operation. Cispersoner tycker nämligen att det är lämpligt att fråga vem som helst om deras genitalier. Sådan är ciskulturen.

Begreppet transition är i alla fall väldigt starkt förknippat med medicinsk behandling som åstadkommer fysiska förändringar. Kirurgi och hormoner. Utöver detta tänker sig folk ofta att transitionen även ska innebära saker som att ”klä sig utifrån sitt nya kön” och så vidare. Och alla som vet någonting alls vet att transition inte betyder att ”bli det andra könet”. Men de flesta verkar i första hand se transition som att handla om medicinsk behandling. Denna uppfattning är även vanlig hos transpersoner.

När en transperson förklarar att hen ”inte transitionerar”, så menar hen i de flesta fall att hen inte genomgår någon medicinsk behandling. Hen kan mycket väl ha gjort många mer eller mindre dramatiska förändringar för att känna sig mer bekväm med sig själv.

Jag ser verkligen ett problem i hur vi lägger en så väldigt stor vikt vid de medicinska aspekterna av en transition. Detta är helt klart kopplat till cissexistiska föreställningar om vad kön är. Som att formen på dina genitalier bestämmer vem du är. Den cissamhället säger också åt oss att våra kroppar finns till för att bedömas av cispersoner, och att vi är skyldiga att förändra våra kroppar om vi alls ska kunna hoppas att våra identiteter ska tas på allvar.

Men alla som har någon som helst relevant kunskap vet att det inte är sant, och det är inte din kroppsform som bestämmer vilket kön du är. En måste inte göra transition för att vara trans. Men jag tror också att vi måste förstå att en transition kan innebära så mycket mer än kroppsliga förändringar. I så fall tror jag också att vi kommer förstå att de flesta transpersoner transitionerar, eller vill transitionera, eller önskar att de kunde transitionera. En del kanske inte vågar, av högst förståeliga skäl. Men de önskar att de hade känt sig tillräckligt säkra för att kunna göra en transition. Även de som säger att de inte transitionerat, har ofta gjort någon form av transition. Och även de som säger att de inte vill transitionera, önskar att de kunde göra det. För transition innebär inte alls bara att ändra sin kropp.

Jag ser ”transition” som att förändra sig själv och sitt liv, så att en känner sig mer bekväm i relation till sin könsidentitet. Att interagera med världen som den person en är och vill vara, i stället för att försöka spela en roll som samhället har försökt tvinga på en. Att motverka dysfori.

Detta kan innebära att förändra sin kropp med hjälp av hormoner eller kirurgi. Men det är helt orimligt att låtsas som att just dessa saker skulle vara så mycket viktigare än allt annat. En transition kan innebära att ändra namn, pronomen, juridiskt kön, klädsel, beteende, social miljö, etcetera. Jag började med hormoner för lite mer än ett år sedan, men min transition inleddes mycket tidigare än så.

Jag skulle säga att det första steget var när jag bestämde mig för att låta mitt hår växa ut. Och sedan eskalerade det därifrån. Varje förändring jag gjorde fick mig att bli lite mer bekväm med mig själv, och jag upplevde att jag gradvis började fly från den roll som omgivningen försökt tvinga in mig i.

En transition kan innebära många saker. Jag ser det som att om du hatar att uppfattas som ditt tilldelade kön, så har du en önskan om att ”transitionera”, om vi nu alls ska använda det ordet. Det handlar i grunden om en önskan om att fly från den låda som omgivningen försöker tvinga in dig i.

Det är ungefär det. Det finns inga kriterier för att vara trans, och du behöver inte ändra din kropp för att transitionera. Det räcker att du inte vill vara det som samhället säger att du måste vara. Det är tillräckligt. Och det betyder väldigt mycket. Varje transition är unik. Det bör handla om vilka förändringar du vill och behöver göra. Det är väldigt fel att försöka sätta upp några specifika kriterier för vilken sorts transition en ska göra för att det ska räknas på riktigt. Och en ska inte heller förminska betydelsen av de sociala aspekterna av en transition.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, trans och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Innebörden av en transition

  1. Ping: Icke-binär social interaktion | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

