Att vakna ur en mardröm

aoihana

Jag har återkommande mardrömmar numera. Mardrömmar om att bli felkönad. Folk använder fel namn och pronomen och felkönar på olika sätt. Ibland är det min familj. Ibland är det gamla bekanta eller klasskamrater. Och ibland är det helt främmande människor. De har aldrig träffat mig men känner ändå till det där namnet. Jag blir förföljd av människor som felkönar mig.

Det kanske är svårt att förstå om en aldrig varit med om något liknande, men dessa drömmar är alltså riktigt obehagliga. De är vakna-skrikande-mitt-i-natten-hemska mardrömmar. Detta speglar såklart att det inte är en liten sak att bli felkönad. Det är inte bara en fråga om att någon råkar använda fel ord. Det handlar om att människor i ens närhet ser dig som en helt annan person.

Återkommande mardrömmar är många gånger kopplade till tidigare trauman. Och att dessa mardrömmar dyker upp allt oftare nu tror jag är ett tecken på att jag börjat bearbeta det här traumat. För jag känner mig mycket med säker på min identitet än jag gjorde för bara ett år sedan. Och det är också därför jag nu börjat förstå hur extremt fel allt var tidigare.

Och även om det inte är roligt att ha dem så är det på något märkligt vis en bekräftelse.  Att bli dödnamnad och felkönad är bokstavligen min värsta mardröm. Tilldelat kön var fel. Dödnamnet är fel. Jag har rätt, jag är trans. Jag blev påtvingad ett liv som aldrig borde ha varit mitt. Och jag vet detta nu.

Jag har levt i en mardröm. Och jag har vaknat. Det är en väldig lättnad.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att vakna ur en mardröm

  1. Ping: Vi är inte så sällsynta som ni tror | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

