Cispersoner som förnekar biologi (men anklagar transpersoner för att göra det)

mg.jpg

En rolig sak med att vara trans är att varje dag få ta del av hundra olika ”argument” för att en egentligen inte existerar. Och med roligt menar jag extremt tröttsamt. Och obehagligt. Dessvärre är det svårt att undvika om en vill ha någon sorts kontakt med omvärlden.

Jag har alltid sett mig som en person som existerar. Jag skulle rentav påstå att min existens är ett okontroversiellt faktum. Det finns klara bevis för att jag finns. Och jag är trans och icke-binär. Tänk om vi alla bara kunde acceptera detta och gå vidare. Hade inte det varit trevligt?

Nähä, inte det?

Min senaste text handlade om främlingar som blir arga för att de inte vet hur de ska köna en. Och så finns det de som vill småprata genom fråga när en tänker ”byta kön” och bli det andra könet på riktigt. Och på sociala medier finns det inget slut på alla främlingar som vill att en ska höra deras vedervärdiga åsikter om ens existens. Cis är väldigt utmattande.

En populär grej bland de som är anti trans är att anklaga transpersoner för att ”förneka biologi”. Det är ett riktigt bisarrt påstående som inte har något med verkligheten att göra. Att förneka biologi vore till exempel om en person som saknar nödvändiga reproduktiva organ påstår sig kunna bli gravid. Eller om jag förnekade att det kroppsliga som jag har dysfori över är en effekt av att min kropp producerade fel hormoner när jag genomgick puberteten. Det vore också att förneka biologi om jag hävdade att hormonbehandling nu skulle ändra tillbaka alla oönskade effekter av min första pubertet. Om jag skulle vägra att acceptera biologiska fakta så vore det att förneka biologi. Men det har jag aldrig gjort och det har jag aldrig sett någon annan transperson göra heller. När jag säger att jag är agender så är det inte över huvud taget ett påstående om biologi. Det är ett påstående om min könsidentitet. Biologi har inget med saken att göra.

De cispersoner som kommer med dessa påståenden är däremot själva väldigt duktiga på att förneka biologi. De tror att biologi är binärt. Att det finns två ”biologiska kön”. De tror det finns två uppsättningar könskromosomer, XX och XY, och de tror att alla som kan bli gravida är XX, och att alla som kan göra någon gravid är XY. Och många av dem tror att alla är fertila också. De tror att de vet vilka kromosomer de själva har även om de aldrig har gjort något test för att ta reda på detta. De tror att intersexpersoner inte existerar. Och de tror att de genitalier vi föds med bestämmer vilka vi är. De förstår inte biologi, och väljer att inte förstå. De förnekar all biologi som inte stämmer med deras världsbild.

Egentligen spelar det ingen roll i sammanhanget om en förstår biologi eller inte, för det har inget med saken att göra. Transpersoners existens är inget som kan eller bör bevisas eller motbevisas med biologi. Vi finns. Att vi finns bevisar att mänsklig biologi tillåter transpersoner. Vi människor är biologiska varelser så på ett eller annat sätt måste det ju vara vår biologi som gör att vi är trans eller cis (i kombination med en specifik social kontext). I den bemärkelsen är alla transpersoner biologiskt trans, och vår könsidentitet är detsamma som vårt ”biologiska kön”. Fast detta får inte sammanblandas med spectrum av biologiska egenskaper som brukar benämnas som ”biologiskt kön”. Och personer som är intersex och inte passar in i den binära modellen utsätts för våld och förtyck (könsstympning av bebisar till exempel, det är lika vedervärdigt som det låter). Så jag vill inte antyda att biologi är irrelevant (det är ju för den delen inte irrelevant att samhället försökte tvinga in mig i en roll som skadade mig, endast för att mina genitalier hade en viss form när jag föddes). Den binära cissexisistiska modellen skadar alla som avviker ifrån den på något sätt.

Men jag vill i vilket fall inte köna min biologi. Och om jag har ett ”biologiskt kön” så är jag biologisk enby. Och de som säger emot kan avfärdas som de biologiförnekare de är.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, trans och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

