”Är det en flicka eller kille du är?”

Durarara___x_2_EP_5_Screengrab_1

Jag har inte skrivit så mycket här under den senaste månaden. Jag har varit distraherad av ekonomiskt stress och mest inte kommit på så mycket att skriva om. Eller så har jag kommit på saker att skriva om men inte orkat göra något av det. Men idag tänkte jag berätta om något jag varit med om nyligen. Temat är cispersoner som beter sig väldigt olämpligt.

Det är över tio månader sedan jag började med hormonbehandlingen, och jag har börjat märka av att folk allt oftare blir osäkra på min könstillhörighet. Det hände visserligen tidigare också, men numera märker jag av hur främmande människor blir fundersamma när de ser mig. Eftersom jag inte är ute så ofta och dessutom har svårt att hantera intryck och förstå vad som händer omkring mig när jag är bland folk så har jag inte varit helt säker. Även om det till exempel verkade som att ett gammalt par som satt mitt emot mig i ett väntrum diskuterade min könstillhörighet, så kan jag inte vara säker. Kanske är det bara jag som är paranoid. Många påstår ju att folk i allmänhet är för upptaga med sig själva för att bry sig om hur främlingar ser ut. Fast de som säger det är nog mest personer som inte behöver oroa sig så mycket för vad andra ska tycka.

För någon vecka sedan fick jag i alla fall ett bevis för att åtminstone en del människor verkligen bryr sig alltför mycket om att placera min könstillhörighet. Jag var på väg någonstans när en främmande människa sa något till mig. Det var uppskattningsvis en vit ciskvinna i medelåldern. Hon lät irriterad men jag hörde inte vad hon sa (svårigheter med att processa tal) så jag frågade ”vadå?”.

”Är det en flicka eller kille du är” sa hon. Hon lär irriterad, som om jag hade ställt till med något problem för henne. Stod i vägen eller råkat sätta mig på hennes väska eller nåt. Eller som att hon var irriterad över att jag inte kunde bestämma mig.

Jag ryckte på axlarna och sa ”vem vet?”

Sedan skyndade jag mig därifrån. Jag ville inte att hon skulle hinna ställa några följdfrågor och hela situationen var hemskt obehaglig. Att så tvivel i cisfolkets binärsexistiska hjärtan låter kanske kul i teorin, men i verkligheten är det tyvärr mest bara jobbigt. Särskilt om en är som jag och helst inte vill ha någon uppmärksamhet eller interagera med främlingar över huvud taget.

Själva frågan kan nog analyseras på flera sätt. Själva meningens konstruktion är ju väldigt ovanlig. I vanliga fall skulle en säga ”är du tjej eller kille”. Hennes mening var onödigt tillkrånglad och dessutom är ju”flicka eller kille” två ord som inte riktigt hör ihop. Det går nog att göra någon poäng om tendensen att infantilisera det som är feminint, men när det gäller den konstiga meningsuppbyggnaden så gissar jag att det hade att göra med att hon var förvirrad och osäker på hur hon skulle hantera denna jobbiga situation som jag hade försatt henne i (alltså att hon inte visste hur hon skulle tolka min könstillhörighet). Hon verkade ju inte vara särskilt glad över det i vart fall.

Hon var i alla fall tillräckligt bekymrad över min könstillhörighet att hon kände sig manad att gå fram till mig, en helt främmande människa, för att fråga om det. Det är liksom inte bara att hon själv undrar över det, men hon kräver att få veta. Det måste vara hemskt jobbigt för en cisperson när deras binära klassificeringssystem inte funkar. Och då kräver en svar! Bäst att ingen berättar för dem att det inte går att se på någon vilket kön de är, annars kommer de ju bara gå runt och fråga varenda främling de möter och så får de ingenting gjort.

Det blir förvisso ännu obehagligare när en tänker på att de flesta av dem nog utgår ifrån att kön = genitalier. Var är det ni går omkring och grubblar över och frågar helt främmande människor liksom?

Det här är en ganska ny situation för mig. Och på sätt och vis är det positivt. Det motverkar ju i alla fall folks tendens att se mig som mitt tilldelade kön. Men samtidigt är det läskigt, för jag vill verkligen inte vara föremål för sådan uppmärksamhet. Jag vill inte att främlingar ska komma fram och ställa personliga frågor och fundera över min anatomi. Eller värre saker. Det är ju tur ändå att jag inte rör mig så mycket ute bland folk. Cisfolk är läskiga.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade, Personligt, Samhälle och politik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Är det en flicka eller kille du är?”

  1. Ping: Att förneka biologi | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

