Vem hittade på att asexuell betyder ”cis och hetero”?

AceFlag-1024x615

Juni är pridemånaden. Pride ska egentligen ha att göra med kampen för HBTQ-personer rättigheter fast det har blivit mindre av det sen det köptes upp av företag. Jag har en del känslor kring det men jag kan hur som helst inte delta i några marscher eller regnbågs-festivaler. En annan sak som händer nu är att alla försöker vara så exkluderande de bara kan. Vita cis gays har fått för sig att de uppfann Pride och vill helst ha allt för sig själv. Och så får vi debatter som, är bisexuella verkligen välkomna, är transpersoner, är asexuella?  I synnerhet den sista delen verkar vara populär nu. Många är väldigt arga på asexuella personer, och det är hemskt obehagligt.

För er som inte känner till diskussionen så är det ungefär såhär: Asexuella personer menar att HBTQ-kampen angår dem och att asexualitet ingår under queer-begreppet. Och detta har gjort många människor väldigt arga. Och vad man påstår är: Asexuella personer är cis-heteros som försöker infiltrera HBTQ-rörelsen. Vilket bara är trams. För det första ignorerar det ju helt varför HBTQ-rörelsen är relevant för asexuella personer. Och för det andra, vem hittade på att asexuell betyder cis och hetero?

Alla asexuella personer jag känner är queera även på andra sätt. Inte ”cishet” i någon bemärkelse. Men som anklagas för att vara någon sorts heterocis-infiltratörer. Nu kanske någon invänder att den som är queer på något annat sätt är välkommen, men att det bara inte ”räcker” att vara asexuell. Men det är inte sant. För jag är varken cis eller hetero och jag får likväl höra, så fort jag säger något om detta, att jag bara försöker ta plats i en rörelse där jag inte har något att göra.

Det hela påminner mig om hur icke-binära personer anklagas för att inte vara trans på riktigt.

Det skadar inte alls mig att acceptera att det ”räcker” att vara asexuell för att räknas som ”queer” eller för att ha något i ”rörelsen” att göra. Däremot är den här ”asexuella personer kan dra åt helvete för några av dem kan vara cis och hetero” väldigt obehaglig.

Det är sen inte alls uppenbart varför asexuella personer inte skulle ha något i ”rörelsen” att göra, även i egenskap av asexuella. Men det är egentligen inte relevant, för i stor utsträckning är det ju asexuella transpersoner/icke-heteros som attackeras och anklagas för att vara cishet-infiltratörer. Det är nästan som om, jag vet inte, folk faktiskt har något emot asexuella personer i allmänhet.

Nu har jag inte så värst mycket att säga om detta för tillfället. Är mest trött på att typ alla delar av mig hela tiden är under attack inom en rörelse som i teorin typ ska vara till för mig också (sägs det). Och jag önskar att vi kunde ägna oss åt något annat än gå in för att vara så exkluderande som det bara går.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vem hittade på att asexuell betyder ”cis och hetero”?

  1. asymmetra skriver:

    Alla grupper är dåliga på att hålla koll på sina egna privilegium plus att hålla koll på intersektionalitet. En dålig kombo. :/

    Jag förstår inte alls om jag tillhör HBQT+ eller inte som aro ace. Ibland verkar jag göra det, ibland inte. Själv tycker jag det är rätt så ok att folk inte tycker att jag ingår (om jag hamnar i någon 3:e kategori), men samtidigt blir jag ledsen om folk kallar mig hetero.

    Sen blir jag väl inte mer välkommen då jag håller på och vandrar mot enby hållet istället för att identifiera som kvinna (eller, inte för jag riktigt gjorde det innan heller). Jag tänkte ändå spendera den här månaden med att försöka luska ut vem jag är eftersom det är Pride. Blir någon arg så får dem bli det 😀

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

