Skolan lärde mig inte att jag kunde vara trans

wanderingson-1-3

Den första gången jag minns att jag hörde talas om att transpersoner existerar var i gymnasiet, i tvåan eller trean. Det är absurt när en tänker efter. Att jag fram till dess inte hade hört talas om det annat än i typ den där ”Ace Ventura”-filmen där den stora plot-twisten är att antagonisten var trans och poliserna blir jätteäcklade för de får veta att de har pussats med en transkvinna. Och jag hade nog sett några liknande ”skämt” i andra sammanhang. Och någon kanske hade nämnt att det finns några konstiga personer som ”byter kön” haha så bisarrt. Jag hade i alla fall ingen aning om vad ”trans” var.

Så någon gång i gymnasiet var första gången jag fick någon relevant information. Det var en transman från någon organisation, jag gissar RFSL men jag är inte säker. Jag har för mig att de var två som berättade saker men jag minns ingenting om den andra personen, minns inte ens om hen var trans (om det var RFSL kan det ju hända att de avhandlade något mer ämne vid samma tillfälle). Och efter detta enda tillfälle tror jag aldrig att vi fick någon mer utbildning om ämnet.

Och så sa de att skolan var till för att lära oss viktiga saker som vi behövde veta senare i livet. Men detta var en av de viktigaste sakerna jag hade behövt lära mig tidigare och så var det inte ens en del av den ordinarie undervisningen.

Det där besöket från RFSL (jag utgår nu ifrån att de var dem) ledde mig i alla fall inte mycket närmare insikten om att jag kunde vara trans. Jag minns inte exakt vad de berättade men jag minns att jag inte kände igen mig. Jag tror att de utgick ifrån modellen att trans betyder att vara ”det andra” binära könet. Och jag kände ju inte att jag var det. Sen minns jag att de berättade något om att en också kan vara transvestit och det betyder att ha ”det andra könets kläder” och så kan en vara queer och det betyder att en ”inte vill kategorisera sig”. Vilket inte alls är hur jag förstår ordet nu men de var så de förklarade.

Jag kände inte igen mig så jag arkiverade detta som viktig kunskap som dock inte angår mig. Minns inte så mycket mer vad jag tänkte om det. Jag hade ju dysfori men jag såg inte alls sambandet med det som jag just fått lära mig. För där handlade det ju om att en skulle känna sig om ”det andra könet” och det gjorde jag inte. Att en kan vara icke-binär visste jag inte. Så jag såg det inte som något som hade med mig att göra. Fast jag minns att jag blev väldigt provocerad av killarna i klassen som efter föreläsningen talade hånfullt om föreläsaren och om transpersoner i allmänhet.

”Det finns bara två kön och du är det som du föds med”, sa ledar för killgänget till sina kompisar och de höll med och fnös åt idén att det skulle kunna vara på något annat sätt.

Detta gjorde mig väldigt ledsen. Och även om jag tolkat det som föreläsaren från RFSL sa som något som inte berörde mig personligen, så kände jag ändå att det berörde mig personligen när killarna i klassen sa det där.

Så länge jag gick i skolan och bodde med min familj så tror jag inte att jag tänkte tanken att jag själv kunde vara trans. Den bild jag hade av det var ju ändå att en då ska vara ”det motsatta könet” och det hade ju inte mycket med mig att göra. Och jag kom inte direkt i kontakt med någon mer information om de här sakerna. Förutom vid ett tillfälle då jag träffade en autistisk transperson som berättade en del saker. Jag tror att jag var 18-19 och jag var på någon träff för autister (eller ”aspergare” som man skulle säga där). En av deltagarna var trans och hen berättade intressanta saker. Vid något tillfälle nämnde jag att jag kände igen mig i vissa saker men då förklarade en cisman för mig att jag inte kunde jämföra med mig själv för jag var ju inte trans.

Haha, nej det kunde jag ju inte vara, mitt misstag att antyda något sådant. Det var kanske första gången som jag närmade mig den tanken och på reaktionen jag fick förstod jag att det var en absurd idé. Så jag övergav den tanken igen (tack så jävla mycket för det).

Efter att jag flyttat hemifrån fick jag mer utrymme att fundera över vem jag var. Det var mindre stress och kaos, och jag fick äntligen lov att bestämma saker själv. När jag bodde med familjen fick jag ju inte ens ha mitt hår hur jag ville. Även efter att jag flyttat hemifrån så bekymrade de sig över mitt hår och det tog ett tag innan jag insåg att jag faktiskt fick bestämma själv. När en inte ens får bestämma sin frisyr själv är det inte så lätt att komma på att en kan bestämma mycket alls.

Det var en rad olika saker som fick mig att börja fundera över sådant som rör könsidentitet. En sak som betydde mycket för mig var anime. Jag såg animen Wandering Son, och även om den har en del problem så var det också förstå gången jag såg skildringar av dysfori som jag kunde relatera till. Även om de talar om kön i termer av att vara antingen pojke eller flicka, så skildras huvudkaraktärernas upplevelser inte som att de känner att de är det ”andra könet”. Huvudpersonerna är barn som känner att den roll de har tilldelats är fel och har mycket känslor och tankar kring kön och identitet, ångest över kroppsliga förändringar, önskningar om hur de vill uppfattas, vilka kläder de vill ha och vilka de vill vara.

need.jpg

Wandering Son. Jag älskar verkligen den här serien. Förutom det sista avsnittet som var jättedåligt. De hittade på ett eget slut där det där med att vara trans bara var en fas. Mangan som animen baserades på är mycket bättre. 

Jag kände igen mig väldigt mycket när jag såg Wandering Son. Och detta förvånade mig för jag förstod inte alls varför jag kände igen mig. Jag var ju inte trans, enligt vad jag trodde att ordet betydde. Jag kände igen mig fast de situationer som beskrivs inte var sådant som jag kunde minnas att jag någonsin varit med om. Jag kände igen känslor som jag aldrig reflekterat över. Och jag kände igen mig i tankar som jag inte var medveten om att jag hade tänkt tidigare. Det var en overklig upplevelse, att känna igen mig i något som jag innan dess nog aldrig hade förväntat mig att jag skulle känna igen mig i.

Det var nog också i samband med det som jag började fundera mycket mer över dessa saker. Jag undrade om jag var trans, men jag tänkte att så kunde det inte vara. För att vara trans ska en ju vara ”det andra könet” (eller vad jag än kallade det, jag hade i alla fall noll koll). Jag önskade att jag var ”trans på riktigt”. För om en är trans kan en ju få hormoner och sånt som kunde hjälpa mot dysfori. Och jag kände starkt att jag mycket hellre hade varit flicka än pojke. Det var bara så väldigt tråkigt att jag inte kunde vara trans då.

Jag visste fortfarande knappt någonting. Men jag hade åtminstone kommit flera steg närmare att förstå hur saker hängde ihop. Skolan var ju verkligen inte till någon hjälp i det. Då hade jag mer nytta av en elva avsnitt kort anime. Det var först i vuxen ålder som jag ens tänkte tanken att jag kunde vara trans, och då var jag mest besviken över att jag inte kunde vara det. Men det blev ju bättre, till slut. Fast jag detta räcker för idag. Jag fortsätter berättelsen nästa gång.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skolan lärde mig inte att jag kunde vara trans

  1. Ping: Jag kom på att jag var icke-binär och önskade att jag var trans och tittade mycket på anime | anarkoautism

  2. Ping: Planer för bloggen framöver: Jättemycket trans. | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

