Har du ett kön när du är ensam i en skog?

hitagi14

Det finns som sagt många teorier om vad kön är, och alldeles för många har uppkommit genom att cispersoner försöker imponera på varandra med hur lite de vet. Många cisfeminister hävdar att en persons kön definieras utifrån hur andra människor omkring uppfattar och behandlar hen. Detta synsätt har väldigt transmisogyna implikationer. Det är också en teori som väcker en hel del frågor.

Såsom: Om du är i en skog och ingen ser dig, har du ett kön då?

Om ditt kön bestäms av hur andra uppfattar dig och behandlar dig, har du endast ett kön när du umgås med andra människor?

Är jag könlös de flesta dagar, då jag inte träffar några människor?

De som för fram idén om att ditt kön bestäms av hur andra interagerar med en, tycka utgå ifrån en rad antaganden om hur en interagerar med människor. Att en är ute på stan, eller på bussen, eller på jobbet, eller skolan, eller i sociala sammanhang i den fysiska världen. Sammanhang där människor kan se dig och bedöma dig från alla vinklar, och även ta på dig om de inte har någon respekt för lagen eller personliga gränser.

Vad säger det då om mig, som de flesta dagar inte träffar några människor? De flesta dagar lämnar jag inte ens lägenheten, och det säger sig självt då att det inte finns någon som kan behandla mig som vare sig det ena eller andra könet, eller alls har chansen att ha en uppfattning om mig. Är jag könlös dessa dagar?

Jag har förstått det som att interaktion på sociala medier inte räknas. Om internet räknas är jag ju icke-binär eftersom de flesta jag interagerar med på sociala medier vet att jag är det (även om jag då och då blir felkönad, oftast baserat på att min animeavatar, så ibland skulle mitt kön då vara animerad tjej). Men i de diskussioner jag sett om hur kön är hur en behandlas, så har jag aldrig sett att online-kommunikation anges som exempel. Men det är där jag har all min sociala interaktion.

Men om det som räknas är hur främlingar som får tillfälle att bedöma min kropp (och hjälp vad obehagligt det låter när en uttrycker det så) interagerar med mig, så kvarstår en rad frågor. Är det så att jag inte har ett kön de flesta dagar, eller är det att de få interaktioner jag har med andra människor ges en absurt stor vikt när det kommer till att fastställa mitt kön? Om jag interagerar med två människor under en månad, är det då dessa interaktioner som bestämmer mitt kön för den månaden? Eller bestäms mitt kön av alla som över huvud taget ser mig för en kort stund? I så fall har jag ingen aning om vad mitt kön är, eftersom de flesta förbipasserande främlingar inte kommer fram till mig och berättar vilket kön de tror att jag har. Fast så är det väl inte för någon annan heller, så då skulle ingen veta sitt kön.

Så jag utgår ifrån att det som räknas är personer som på något sätt interagerar med en. Och alla interaktioner kan inte heller räknas, för alla interaktioner avslöjar inte hur den andra parten könar en. Till exempel när en tågvärd skällde på mig för att jag hade ställt min väska på golvet eftersom hyllorna var fulla, hur vet jag då vilket kön hen såg mig som? Kanske hen såg mig som det ena könet, och hade behandlat mig annorlunda om hen såg mig som det andra. Men vilket kön har ”bli utskälld för att ställa en väska på golvet”? Jag har ingen aning. Därför måste det vara interaktioner där en på något sätt kan bedöma att hur personen behandlar en beror på det kön hen uppfattar en som.

En annan fråga är hur en väger olika mellanmänskliga interaktioner mot varandra. För det är ju inte nödvändigtvis så att en konsekvent uppfattas som det ena eller andra könet. Är det viktiga hur många människor som ser en som det ena eller andra? Eller är det viktiga hur många interaktioner en har med personer som uppfattar en på det ena eller andra sättet? Eller är det den sammanlagda tiden under vilka en interagerar med någon som uppfattar en som det ena eller andra könet, som avgör vilket en är? Är en antingen det ena eller andra könet, eller är en lite av varje i proportion till hur ofta en uppfattas som ett av dem? Till exempel om en person uppfattas som man i 30 procent av tiden och som kvinna 70 procent av tiden, är hen då 70 procent kvinna och 30 procent man? Eller byter hen kön beroende på vem hen för närvarande interagerar med (vilket iofs inte utesluter att hen är båda könen, då det ju går att interagera med många människor på en gång),

Min partner ser mig som det icke-binära kön jag är, och den övervägande majoriteten av all min sociala interaktion i den fysiska verkligheten är med min partner. Så om det är hur ofta eller hur mycket en uppfattas som något, och inte hur många människor som uppfattar en som något, så bekräftar det i alla fall att jag är enby/agender. Skönt det.

Fast de som säger att ens könstillhörighet bestäms utifrån hur andra behandlar en, hävdar också att detta bevisar att icke-binära kön inte existerar.

Så om jag nu skulle acceptera denna teori så måste jag dra slutsatsen att jag inte vet vilket kön jag är, och inte heller vet hur jag tar reda på vilket kön jag är.

Lyckligtvis accepterar jag inte den här teorin. För jag vet vem jag är och det är det enda som är relevant.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, funkisfeminism, Teorier om kön och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Har du ett kön när du är ensam i en skog?

  1. Ping: Det är transpersoners egna erfarenheter, inte cispersoners objektifiering av oss, som definierar vad trans betyder | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

