Transmisogynin i cisfeministers ”universella kvinnliga erfarenheter”

(Innehållsvarning: Denna text nämner sexuella trakasserier i generella termer men innehåller inga beskrivningar).

oDGCzCq

Det finns många teorier om vad kön är, och de flesta är transfientliga. Det är cispersoner som hittar på dem, och de brukar komma fram till att transpersoner inte är trans, om vi inte uppfyller några kriterier som cispersoner satt upp. Många cisfeminister har den här föreställningen om kön som hur andra behandlar en, och att vara kvinna definieras då av att bli dåligt behandlad pga patriarkatet. Det brukar vara en vit, ej funktions-nedsatt ciskvinna som beskriver en upplevelse som hon har varit med om, och säger att alla kvinnor varit med om detta och om en inte har det så är en man.

Exempel: Kvinnor blir sexuellt trakasserade av män i kollektivtrafiken. Alla kvinnor har denna erfarenhet. Män vet inte hur det är för män har inte denna erfarenhet.

Jag orkar inte ens ta reda på var jag läste detta senast för det känns som att en ser exakt samma sak typ hela tiden.

Resonemanget är såklart orimligt på flera plan. Det förutsätter ju till och med, att en inte kan vara kvinna innan en åkt kollektivt. Så en funktionsnedsatt person som inte kan resa med kollektivtrafiken är per definition inte kvinna. Det leder också till väldigt obehagliga slutsatser såsom att en kvinna är kvinna på riktigt först när hon utsätts för sexuella trakasserier i kollektivtrafiken. Jag har så svårt att förställa mig att någon verkligen tänker så. Eller är det så att en ciskvinna som skriver upp på dessa idéer ser tillbaka på första gången hon utsattes för trakasserier på tunnelbanan som ”dagen då jag blev kvinna?” Det känns ju i så fall som ett hemskt misogynt sätt att definiera kvinnlighet på.

Det har också konsekvensen att transfeminina personer får höra, att de måste vara offer för olika brott för att vara något annat än män.  Självklart är det även så att det finns ciskvinnor som inte har blivit antastade i kollektivtrafiken (och cismän som har blivit det). Och det är ju inte som att transpersoner i allmänhet inte skulle utsättas för trakasserier i offentliga rum. Cispersoner har dock det privilegiet att deras könstillhörighet inte ifrågasätts, och vilka kriterier cisfeminister än sätter upp, så gäller de inte för andra cispersoner. Men om en är trans är det annorlunda, för utgångsläget är hela tiden att en inte är sitt kön, och att en är skyldig att bevisa motsatsen.

När någon säger att alla kvinnor har varit med om att trakasseras i kollektivtrafiken, eller blivit utsatt för någon annat brott, och att män inte har det, och att det är detta som skiljer kvinnor och män, då sänder det ett tydligt budskap till transfeminina personer: Om du inte har blivit sexuellt trakasserad är du en man. Vi kan inte acceptera dig så länge du inte blivit offer för dessa brott. Du borde skämmas för att du aldrig har blivit sexuellt trakasserad. Det är fel att du inte har blivit det.

Det är vad en får höra. Att det är fel att en inte haft en viss dålig erfarenhet, och att en förtjänar att straffas för det. En känner att det är skamligt att en inte blivit utsatt för sexuella kränkningar, och att det inte vore mer än rätt att bli utsatt för det ändå. Och det är ju verkligen inget hälsosamt sätt att tänka. Att eftersom en är trans så förtjänar en att utsättas för sexuella trakasserier och andra brott. Det är så väldigt transmisogynt och allmänt bisarrt att det är svårt att förstå.

Och låt mig vara tydlig med en sak: Det här är inte ”bara” en fråga om att folk glömmer att transpersoner existerar när de gör sina orimliga generella uttalanden. Det här är något som används aktivt mot transpersoner. Cispersoner som sätter upp olika godtyckliga kriterier utifrån vilka de avfärdar transpersoners upplevelser. Och dessa kriterier innefattar sådant som ”du är inte kvinna om du inte blivit utsatt för sexuellt våld (obs: gäller ej om du är cis)”.

Och när sen cisfeminister beskriver sina ”universella kvinnliga erfarenheter” så är det alltid detsamma som att sätta upp kriterier som exkluderar transkvinnor. Det spelar ingen roll om det är något som drabbar transkvinnor i större utsträckning, än vad det drabbar ciskvinnor. Poängen är att det alltid finns både ciskvinnor och transkvinnor som inte har en viss erfarenhet, men det är endast mot transkvinnor som därför får höra att de inte är kvinnor. Cispersoner är ju alltid sitt kön, oavsett vilka erfarenheter de har (kvinnor som inte är vita eller normfungerande blir dock osynliggjorda, och deras erfarenheter av att vara kvinnor är inte ”universella”.)

Icke-binära personer påverkas också, även om de inte omnämns i beskrivningarna av de ”universella erfarenheter”. För även om en inte är man eller kvinna, så kommer en ju att könas som antingen man eller kvinna. Så någon som inte är kvinna men har varit med om en ”universell kvinnlig erfarenhet”, straffas med att felkönas ovanpå allt. Och utifrån den binära logiken är kriterier för att vara kvinna det samma som kriterier för att inte vara man, och blir därför potentiellt lika skadliga för transfeminina personer som förvisso inte är kvinnor.

Det är ett hån mot ordet feminism, när det kallas feministisk analys att komma fram till att transpersoner förtjänar att utsättas för våld och trakasserier. Och det är för den delen misogynt att definiera kvinnlighet utifrån huruvida en blivit antastad av äckliga män i kollektivtrafiken. Hela grejen att tala om ”universella kvinnliga erfarenheter” som att ”universell” inte är något annat än kodord för ”vit, cis och normfungerande” är ju också rätt kass (intersektionalitet för helvete). Och idén om att transpersoners kön bestäms av hur omgivningen behandlar oss är bara dålig teori (ska skriva mer om detta igen snart). Dessvärre finns det kretsar där dessa saker betraktas som relevant feministisk analys.

Annonser

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, funkisfeminism, Teorier om kön och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Transmisogynin i cisfeministers ”universella kvinnliga erfarenheter”

  1. Ping: Har du ett kön när du är ensam i en skog? | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s