Icke-binär betyder mer än pronomen, och att inte felköna är mer än att använda rätt pronomen

name1.png

Då det behövs allmänbildning i vad icke-binära kön innebär tänkte jag idag tala om pronomen. Sen blev det inlägg där inte mycket alls är specifikt för enbies utan gäller transpersoner i allmänhet. Men jag väljer ändå att fortsätta med att välja rubriker som börjar med icke-binär, för min pågående serie allmänbildande texter.

Det finns de som hävdar att ”icke-binär” inte betyder mycket mer, än att en vill att andra ska använda ”hen” i stället för ”han” eller ”hon”. Jag har till och med sett personer som kallar sig icke-binära påstå detta, vilket är väldigt tråkigt. Och de påstår kanske då också att det där mer pronomen är inte ens en jätteviktig grej för dem, och andra icke-binära personer klagar därför över ingenting. Om de säger så, så utgår jag ifrån att de stämmer för dem, både att deras icke-binära kön inte betyder mer än att de gillar könsneutrala pronomen, och att de inte ens känner så starkt för dessa. Men att vara icke-binär betyder för de flesta långt mycket mer än könsneutrala pronomen. Och dessutom, pronomen är ingen liten sak det heller.

Så låt oss nu tala om pronomen. Pronomen är en ordklass som innehåller väldigt många ord, men i sammanhanget tror jag att alla förstår vilka jag pratar om. Det är han/honom, hon/henne, hen/hen (vissa böjer det ”henom” men jag gillar inte detta pga det låter som både ”henne” och honom men jag är varken eller). Pronomen och kön är inte samma sak. Du kan ha vilka pronomen som helst oavsett vilket kön du är. Däremot är pronomen könade, och att säga han eller hon om en person, utan att veta dennes pronomen, är i princip detsamma som att köna personen som man eller kvinna.

Hen är könsneutralt, och kan användas när könet är okänt eller när en inte vill uppge någons kön. Att använda hen om någon är dock inte detsamma som att köna personen som ett icke-binärt kön. Dock finns det de som använder könsneutrala pronomen om just transpersoner (alltså även om män och kvinnor). Att använda könade pronomen för cispersoner men inte transpersoner är som att felköna, eftersom det betyder att en undviker att använda korrekta könade pronomen om transmän och transkvinnor. Hen är dock fortfarande ett könsneutralt pronomen som inte i sig antyder vare sig det ena eller andra.

Pronomen är viktiga. Självklart känner folk olika inför det, men att bli omtalad med fel pronomen är inte alls någon liten sak. För transpersoner blir det än viktigare av två skäl. För det första handlar det såklart om att inte bli felkönad. Att använda fel könade pronomen om någon är att felköna personen, och att bli felkönad gör ont. För det andra, och detta hänger såklart ihop med den första punkten, så kan fel pronomen vara associerat med ett livslångt trauma. En påminnelse om varje gång under ens liv som andra har talat om en som någon en inte är. En blir inte bara felkönad nu, men blir även påmind om alla tidigare gånger som någon har använt det där ordet om en. Precis som att en ofta har ett dödnamn som en vill begrava för alltid och aldrig höra ljudet av igen, finns det ett pronomen som en aldrig vill höra talas om igen.

Att bli felkönad handlar om mycket mer än pronomen. Att använda fel könade pronomen om någon är att felköna personen, men att använda rätt pronomen är inte i sig tillräckligt för att köna personen rätt. Att bli felkönad handlar om så mycket mer än att någon använt ett pronomen om en. Det handlar om att alla omkring dig insisterar på att placera dig i en kategori som är så fel att det får det att vändas i kroppen på dig. De säger saker om dig, som de inte skulle sagt om de såg dig som en medlem av den andra kategorin. Om du påminner om en annan person, så är det någon ur samma kategori. Om någon blandade ihop ditt namn med någon annans, så var det ett namn ur den kategori. Folk gör hela tiden antaganden om hur du tänker och känner, och var du hör hemma och vem du är. När de talar om dig så talar de om någon helt annat. Och det finns tusentals saker som de säger, som påminner dig om hur de ser på dig. Det är ingen liten sak. Det är något som kan förstöra hela ens verklighetsuppfattning.

Det är inte alla som vet detta, men det går att väldigt tydligt felköna någon helt utan att använda könade ord eller pronomen. Könade ord och pronomen är egentligen bara toppen på isberget. Att transpersoner kanske inte säger till om dessa saker, utan om de alls vågar säga ifrån så är det när någon använder fel pronomen eller könade ord, är inte för att detta är allt som felköning innebär. Det är bara att det är det som är tydligast, och lättast att ändra på. Cispersoner är visserligen jättedåliga på att hantera detta också, och när en ber någon att använda rätt namn och pronomen kan de reagera som att en just bett dem flytta berg. Därför är det kanske vanligast att en inte säger något alls.

Men när det gäller pronomen och namn och könade ord är det åtminstone uppenbart för var och en vad som är fel. När det gäller de mer subtila sakerna, hur någon talar om en på ett visst sätt utifrån hur de ser en, så kan en inte räkna med att de förstår även om en förklarar. ”Vadå felköna, jag har inte sagt någonting om ditt kön? Det är bara du som läser in saker.” Och jag vore nog inte heller så pigg på att diskutera med någon hur de ser på mig och hur det märks i hur de talar med eller om mig. Jag kan ju inte ens med att säga till folk att använda rätt pronomen, för jag vet nog hur reaktionerna kan bli, och allt som är mer komplicerat än ”snälla använd pronomen X i stället för pronomen Y” är ju uppenbarligen överkurs.

Att jag har valt hen som pronomen är inte för att jag följer någon politisk ideologisk princip om att ta avstånd från binära kön. Jag vill bara inte att folk ska tala om mig som något jag inte är. Och om de ändå gör det, så vill jag åtminstone inte bli påmind om det exakt hela tiden. Jag behöver liksom inte fler påminnelser om att samhället tror att jag inte existerar, och att om jag ändå gör det så är jag någon annan. Folk har vandaliserat min verklighetsuppfattning tillräckligt många gånger som det är.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, Teorier om kön och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Icke-binär betyder mer än pronomen, och att inte felköna är mer än att använda rätt pronomen

  1. Ping: Det är transpersoners egna erfarenheter, inte cispersoners objektifiering av oss, som definierar vad trans betyder | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

