Icke-binär betyder att andra säger att en inte är trans så länge en insisterar på att bli diskriminerad av transvården

Jag är verkligen helt utanför allt vad svensk transrörelse heter (så mycket att jag inte ens vet vad det heter). Så jag vet inte vilka konflikter och debatter som pågår. Men jag har blivit medveten om att det visst finns många som är väldigt fientligt inställa mot icke-binära transpersoner. Jag tycker det känns jättemärkligt att dela upp världen i de binära och de icke-binära, så jag har haft svårt att smälta att det finns de som ser sig som lojala med den tidigare gruppen i kamp mot den senare. Och så kan transpersoner och cisfeminister ha roligt åt att håna icke-binära transpersoner för att vi, eh, typ kallar oss icke-binära eller vad det nu är de är sura på.

Även om jag nog sett det förut så blev jag hemskt förvirrad över att återigen se vad som sägs om ”icke-binära”. Alltså jag vet ju egentligen vad det handlar om, det är cissexism och ableism och transmisogyni och allt det gamla vanliga. Men ändå, det är allt så väldigt orimligt.

Vad som sägs är, icke-binära säger att binära transpersoner befäster könsroller och inte är trans på riktig och de osynliggör binära transpersoner. Och de är själva inte trans på riktigt, och så hittar de på att de utsätts för diskriminering bara för att förstöra för de som Är Trans På Riktigt. Det sägs nog massa andra saker också. Som att vi är stoppklossar eller vad den senaste avhumaniserande metaforen nu är. I vilket fall så låter det ju väldigt märkligt.

Detta är visserligen inte första gången jag ser det där om att icke-binära personer skulle vara väldigt hatiska mot binära transpersoner och anklaga dem för att befästa patriarkatet eller något annat skitsnack. Jag har aldrig själv sett icke-binära personer säga dessa saker, men jag har hört det påstås att de gör det så pass ofta, att jag känner att det måste åtminstone finnas någon sorts bakgrund till det. En berättelse baserad på en verklig händelse, som det heter. Om det sen är typ en person som sa något dåligt för 20 år sedan, eller om det är något mer utbrett fenomen, har jag ingen aning om.

Så, vad någon berättade för mig är ungefär följande: En gång så var det en eller annan obskyr queerfeministisk sekt av icke-binära personer som uttryckte dåliga åsikter om andra transpersoner. Och detta används nu som förevändning för personer som mest är obekväma med att icke-binära transpersoner existerar. För jag tror ju inte en sekund på att alla verkligen på riktigt tror att icke-binära kön är en politisk sekt som står bakom vad nu någon fånig grupp sagt en gång.

Alltså, icke-binära kön är ju inte en politisk ideologi. Så om någon grupp kallar sig icke-binära och ser det som ett politiskt ställningstagande så får de ju göra det, men det har ju inget med andra icke-binära personer att göra. Jag har hört att ”politiskt trans” är ett begrepp men jag vet inte riktigt vem som använder det. Jag är väldigt politisk av mig, men jag är i alla fall inte icke-binär som något politiskt ställningstagande och jag tror inte att jag vet någon annan icke-binär person som är det heller.

Samtidigt som icke-binära personer nu beskylls för att ogiltigförklara binära kön (vars legitimitet visserligen erkänns av hela samhället men jag håller absolut med om att det är dumt att påstå att de inte gills) så beskylls icke-binära också för att inte vara riktigt trans, då de inte har några riktiga kön och många inte ens genomgår medicinsk transition. Och just detta är ju väldigt dåligt. För det första, det sista transpersoner behöver är mer gatekeeping och polisande av vem som ”får” kalla sig trans eller inte. En måste inte alls genomgå någon medicinsk behandling för att vara trans. Det finns många skäl till varför en inte kan eller vill göra det men det spelar ingen roll varför, för ingen har någon skyldighet att försvara sitt val att inte genomgå en viss medicinsk behandling.

Att avfärda icke-binära transpersoner som ”fejk” för att de inte genomgår medicinsk transition blir ännu obehagligare när en har i åtanke att på många håll i landet så nekas icke-binära transpersoner vård. På andra håll kan icke-binära få vård, men inte i samma utsträckning som binära transpersoner. Det förhåller sig alltså så, att den svenska transvården har som officiell policy att neka icke-binära transpersoner medicinsk behandling. Icke-binära transpersoner får bokstavligen inte genomgå medicinsk transition, beroende på var de bor, och i alla lägen är den vård som finns att tillgå mer begränsad. Att ogiltigförklara icke-binära transpersoner för att de inte genomgår medicinsk transition, samtidigt som de inte ens tillåts genomgå medicinsk transition, är ju så äckligt det bara blir.

Om någon nu vill anklaga mig för att vara ”fejk” så kan jag ju erkänna att jag i mina kontakter med transvården låtsades vara binär, så att jag skulle bli bedömd som, som läkaren kallade det, ”genuint transsexuell”, så jag kan få tillgång till privilegium som vård och att byta personnummer osv. Så där har ni det, jag är icke-binär och jag låtsas vara något jag inte är, men det är ju inte jag som hittade på regeln att jag inte ska få samma rättigheter om jag är öppen med vad jag är. Och det är inte en lögn som skadar någon annan. Mest tråkig för mig att behöva låtsas att jag är ett annat kön än jag är. Typ alla transpersoner vet väl ändå att behöva felköna sig själv är inte så fruktansvärt roligt.

Det är också väldigt märkligt att trots allt detta påstå att icke-binära transpersoner inte utsätts får någon diskriminering för att de är icke-binära. Alltså, jo. Det är officiell policy. Det är liksom inget att diskutera. Icke-binära transpersoner har inte samma rätt till vård, eller inte rätt till vård alls, för att de är icke-binära. Icke-binära transpersoner får heller inte byta juridiskt kön. Det finns inga delade meningar om att det är så här, det är liksom inskrivet i reglerna. Enda sättet att förneka att icke-binära transpersoner utsätts får någon diskriminering i egenskap av icke-binära, vore att påstå att transvårdens officiella policy är fake och att enbies konspirerar med transvården för att få det att verka som att vi diskrimineras i vården, samtidigt som de i hemlighet förser oss med vård på samma villkor som andra transpersoner.

Och eftersom detta vore den mest meningslösa konspiration som någonsin konspireras kan vi nog alla hålla med om att en sådan konspirationsteori inte har någon grund i verklighet. Och då kan vi konstatera att transpersoner diskrimineras i transvården. Vilket skulle bevisas.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Icke-binär betyder att andra säger att en inte är trans så länge en insisterar på att bli diskriminerad av transvården

  1. Ping: Icke-binär är inte en politisk ideologi | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

