Ableistisk terapi

Jag tänkte fortsätta att interagera lite med andra här i vår mikroskopiska autist-blogg-värld. Agenderautist har skrivit om att leva med ableism. Om hur det är just ableismen som orsakar stort lidande men som en inte får någon hjälp att hantera:

Något jag verkligen hade behövt under min kontakt med psykiatrin, är hjälp att se och förhålla mig till ableism. Först och främst hade jag haft nytta av att psykiatrin, som representant för samhället, hade erkänt att ableismen är högst verklig, att de själva utövar och bidrar till att rättfärdiga ableistiskt förtryck, samt att det är oacceptabelt och måste brytas. Jag hade också behövt få lära mig hur ableismen fungerar och hur den tar sig uttryck på alla möjliga lömska sätt, samt hur jag i egenskap av autistisk person har utsatts för och tagit skada av dess förtryck. Jag hade behövt omfattande stöd för att medvetandegöra och bli fri från min internaliserade ableism.

Just detta är väldigt viktigt. Att lära sig om ableism och lära sig att förhålla sig till det, är något av det viktigaste som funkisar behöver lära sig. Men det är inget vi får någon hjälp med i de behandlingar och terapier, som sägs vara till för att vi ska må bättre. Tvärtom är den terapi vi erbjuds i allmänhet minst lika ableistisk som resten av samhället. Autistiska Manifestet har flera bra texter om problemen med KBT ur ett autistiskt perspektiv (till exempel den här om KBT, autism och makt). Den beteendeterapi som autister utsätts för är inget annat än systematisk misshandel, men även andra former av terapi begränsas i sin effektivitet, av att de befäster ableistiska värderingar i stället för att bekämpa dem. Det tas för givet att vi bör sträva efter att bli neurotypiska och produktiva arbetare, och allt annat är ett misslyckande. Och har en otur kan en bli tvungen att lyssna på vårdgivarens politiska åsikter samtidigt som en får veta att ens egna åsikter är patologiska tankar som en bör gå i terapi för.

Det finns mycket att säga om detta ämne, och jag har väl i och för sig sagt saker tidigare, men idag har jag ingen mer koncentration för skrivande så jag avslutar här.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

