Tips: Autistiska Manifestet har viktiga saker att säga om skolan och autism och PTSD

Autistiska Manifestet publicerade idag ett inlägg med förfrågan om intresse för texter om skolan, autism och PTSD.

Jag fick en fråga på twitter: ”Varför tror du att så många elever med autism inte vill gå till skolan?” Jag kan ju inte tala för alla autister, men jag tror att jag har många värdefulla insikter från mina erfarenheter av grundskolan, gymnasiet och att växa upp som autist i ett samhälle som är så fientligt mot autister. Jag vill verkligen skriva om det här ämnet. Men samtidigt vet jag att det har ett oerhört högt pris. Jag har komplex PTSD från min uppväxt och skolgång. Att skriva om det här ämnet medför kraftigt ökade symptom för mig. Samtidigt har jag en föraning om att även om jag skrev efter bästa förmåga, och till ett högt pris som jag själv får betala, så finns det inte ett så stort intresse för mina texter.

Såhär svarade jag i en kommentar:

Jag hoppas verkligen att det finns ett intresse för detta, för det är väldigt viktigt att skriva om och ditt perspektiv är väldigt viktigt. Jag är ju autistisk och tillhör inte den målgrupp som främst behöver informeras om hur det är med skolan. Men jag skulle gärna läsa det du har att skriva. Skolan var inte bra för mig heller men det är inte så att jag tar skada av att läsa om det. Eftersom det är jobbigt för dig att skriva om förstår jag att du inte vill, om du inte vet att det finns många som är intresserade. Men om du skriver om det så läser jag mer än gärna.

Skolan är en traumatisk upplevelse för alltför många autister. Jag har tidigare sagt att vi måste lyssna på överlevare. Det är det viktigaste perspektivet. Jag vet hur svårt det är att få andra än autister att bry sig om någonting som autister skriver. Men jag vill verkligen att det ska finnas tillräckligt med intresse för detta, att hen ska känna att det är värt att skriva om. Så om du är någon som skulle ha nytta av det som Autistiska Manifestet kan berätta om skolan (och om du är någon som på något sätt är engagerad i skolan, har du antagligen nytta av det), så rekommenderar jag att du går in på Autistiska Manifestet och berättar om detta, och sedan följer bloggen för den är också mycket bra rent allmänt.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

