Dåliga nyheter för Autismföräldrar som tror sig ha rätt att publicera texter på min blogg

pyotr

Jag är trött idag, och orkar nog inte skriva någon längre text. Men jag vill gärna fortsätta på spåret att publicera ett inlägg om dagen under april. Jag har ju klarat det så långt. Så idag tänkte jag tipsa om en text av Asymmetra, som meddelar goda nyheter för alla Autismföräldrar:

April började bra, månaden då autism uppmärksammas. Äntligen får professionella och föräldrar tala ut och synas i medierna. Folk får upp ögonen för hur era liv är. Äntligen! Men så händer något. Några vuxna autister dyker upp och berättar att ni har fel och att de vet mer om autism än er. Inte heller ger de sig, så hela april är förstört. Men vänta lite… var det verkligen de vuxna autisterna som dök upp hos er och inte tvärt om? Ni surfade runt och plötsligt hittade ni några autister som pratade om autism som något positivt och ni var bara tvungna att lägga er i.

Ett stort grattis, föräldrar! Detta tyder på att era egna barn en dag kommer vara stolta över vilka de är. Era barn kommer också troligtvis förstå vad härskartekniker är och när de används mot dem. Precis som vi vuxna autister idag märker när någon patologiserar eller talar över oss. Det betyder att de kommer kunna märka och försvara sig själva när någon är ableistisk. En mycket bra egenskap!

(Följ länken för att läsa resten av texten).

Jag har skrivit mycket om Autismföräldrar det senaste. Anledningen är att har en väl skrivit en text som berör föräldraskap, så är chansen stor att föräldrar dyker upp och gör väldigt mycket väsen av sig, och när en skummar igenom alla arga kommentarer innan en kastar dem i papperskorgen, får en med ens så mycket mer att säga om ämnet.

Föräldrar borde verkligen se det som goda nyheter att det nu finns fler autistiska röster som försvarar autister, som talar om autism som något positivt och erbjuder alternativ till den dominerande synen på autism som en tragedi. Och de föräldrar som verkligen bryr sig om sina barn bör uppskatta att vuxna autister bryr sig om de barn som inte har turen att få lika välvilliga föräldrar, och att autister har möjlighet att dela sina egna erfarenheter av föräldraskap.

Och många föräldrar reagerar ju verkligen så. Andra är desto mindre positiva till fenomenet autister som uttrycker självständiga tankar, och gör allt för att motarbeta det. Många verkar också tro att de har rätt till utrymme att uttrycka sig på autisters bloggar. Så jag har till exempel fått kommentarer från föräldrar som uttrycker missnöje med att jag kritiserar kommentarer vars innehåll jag tycker är helt fel (som i det här inlägget). Och jag har också blivit anklagad för ”censur”, för att jag inte publicerar all smörja som arga föräldrar skickar in. Det anser uppenbarligen att jag borde publicera deras dåliga åsikter och låta dem stå oemotsagda. På min blogg. De har missat detaljen att min blogg inte är en anslagstavla för jättedåliga åsikter. Jag ber inte dem att publicera mina texter någonstans, men de förväntar sig att jag ska publicera deras utan att uttrycka någon kritik. De anser sig alltså ha rätt att på min blogg publicera texter som handlar om att min blogg är dålig, men jag är elak om jag publicerar en text på min blogg som handlar om att de texter som de får publicera på min blogg som handlar om hur dålig min blogg är, är dåliga. De har rätt att uttrycka sig fritt på min blogg men jag ska inte uttrycka mig fritt på min blogg. Visar ju hur de tar för givet att autister inte har rätt att tänka eller uttrycka självständiga åsikter.

Att vi ändå gör det, uttalar oss utan att låta alla sura föräldrar bestämma vad vi får skriva eller vilka åsikter vi ska ge utrymme åt, är dåliga nyheter för föräldrar som anser sig ha rätt att kontrollera oss och tala över och om oss. Samtidigt är det goda nyheter för de föräldrar som bryr sig om sina autistiska barn, och vill att deras egna barn ska ha rätt att bli självständiga individer som kan försvara sig mot det förtryckande NT-samhället som vill underkuva dem.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Föräldrar och anhöriga och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dåliga nyheter för Autismföräldrar som tror sig ha rätt att publicera texter på min blogg

  1. Forsytia skriver:

    Kanske det skulle bli bättre om du hade en länk till din kommentarspolicy under varje inlägg. För att introducera den för nya läsare och påminna gamla om den. Olika bloggare accepterar ju olika mycket kritik i sina kommentarsfält.

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Det kanske det vore, fast då måste jag komma ihåg att fixa det varje gång jag publicerar något. Jag tänkte att det vore bra att lägga in en länk i samma rad som prompten vid kommentarsformuläret, men tyvärr går det inte att lägga in länkar där.

      Dessutom misstänker jag att många inte bryr sig ändå, med tanke på att de tar sig rätten att säga åt mig vad jag får uttala mig om och inte. Och de har ingen anledning att utgå ifrån att de kan säga vad som helst till mig. Att jag har en blogg betyder inte att jag inte har några gränser. Och de kommentarer som jag kastar bort liknar mer trakasserier än kritik. Jag förbjuder inte kritik, om den är relevant. Men när ”kritiken” bygger till exempel på uppfattningen att autister faktiskt är dåliga, och att min lilla autisthjärna inte förstått hur dåliga vi är, och att det jag skriver om systematisk misshandel och förtryck bara är inbillning, då är det inget jag ser som relevant kritik. Och jag har inga höga förhoppningar till att de som skriver sånt bryr sig det minsta om vilka regler jag sätter upp.

      Gilla

Kommentera (kommentarer granskas)

