Autistisk aktivism och intersektionalitet

intersektionella-analysen

Den här bloggen har fått mer fokus på autism än jag kan kanske tänkte mig när jag startade den. Även när jag skriver om frågor om könsidentitet, feminism kapitalism,funkispolitik och så vidare, så har det alltid varit främst varit andra autister som uppskattat mitt skrivande. Jag gissar att det beror på flera saker. Dels är det nog så att det finns en stor brist på svenska autistbloggar som är autismpositiva och kritiska mot den dominerande ableistiska synen på autism. Den bristen var nog än allvarligare för två år sedan då jag började blogga. Feminism och antikapitalism är det nog många fler som skriver om. Samtidigt kan det nog vara så att det autistiska perspektivet nog får många icke-autister (NT-personer i synnerhet) att känna att det inte är något av intresse för dem. Så om jag till exempel skriver en text om att vara trans och autistisk, så är autistiska cispersoner mer intresserade av att läsa det, än neurotypiska transpersoner. Detta är i alla fall mitt intryck. Nu menar jag inte att det endast är autister som läser den här bloggen (jag vet att det inte är så), men på det stora hela verkar det främst vara andra autister som visar intresse för det jag skriver.

Lite konstigt och lite obegripligt är att jag även fått viss uppskattning från personer som är den autistiska varianten av vit snubbvänster. Personer som typ tycker att det är bra att jag kritiserar förtryck mot autister och uppmanar till kamp för autisters rättigheter, men däremot tycker att jag talar för mycket om oväsentligheter som att alla autister inte är vita cissnubbar. Jag vet nu inte hur länge dessa personer fortsätter läsa den här bloggen innan de blir avskräcka igen, men några verkar i alla fall klara sig längre än en kunde tro. Och jag tycker att fenomenet är intressant. Inte minst hur en nu kan tycka att det är rätt och riktigt när jag säger att autister ska ha rättigheter, men däremot inte alls förstår poängen när jag säger att autistiska transpersoner ska ha rättigheter. Att de uppskattar att jag skriver om att vara autistisk, men tycker det att jag skriver alldeles för mycket om att jag är trans.

Som om jag kunde skriva om det ena utan det andra. Men alltså, du förstår vad det betyder att som autist stå upp för autisters rättigheter, okej? Du tycker att det är bra att kritisera och bekämpa strukturellt förtyck av autister? Och du tycker att det är bra att jag är en autist som kritiserar skadliga stereotyper, NT-personer som tar sig rätt att kontrollera autister, professionella som utövar institutionaliserad makt och så vidare. Jag gör detta i egenskap av autistisk. Och det är samma sak jag gör i egenskap av trans. Jag kritiserar ableistiskt och cissexistiskt förtryck, och accepterar inte att cispersoner sätter sig över oss. Det är liksom samma sak. Och eftersom jag vill vara solidarisk med alla autister strävar jag efter att vara anti-rasistisk, anti-kapitalistisk och anti all ableism. Sen skriver jag inte så mycket om rasism då jag är vit och självklart inte är rätt person att tala om hur det är att vara utsatt för rasism.

Oavsett om jag lyckas eller inte försöker jag följa principen att solidaritet med alla autister förutsätter att vi för det första är medvetna om hur anti-autistisk ableism samverkar med andra förtryckande strukturer, och på allvar strävar efter att bekämpa allt förtryck. Det finns inget annat sätt att kämpa för autisters rättigheter. Att förneka rasism är att överge autister som inte är vita. Att förneka patriarkatet är att överge autister som inte är män. Att förneka cissexism är att överge autister som inte är cis. Att förneka ableism som inte riktas specifikt mot autister, är att överge autister som har flera funktionsnedsättningar. Och att förneka att kapitalismen är ett förtryckande system, är att överge alla autister utom de som inte behöver någon som kämpar för dem ändå. Att vägra se förtryck som drabbar andra än en själv, är att överge alla som är mindre privilegierade än en själv.

Intersektionalitet är ett relevant begrepp. Det har sitt ursprung i svarta kvinnors kritik mot hur en feministisk rörelse dominerad av vita kvinnor alltid vägrat se rasismens betydelse utan hävdat att kön är den enda relevanta faktorn. De vita feministerna vill låtsas som att en kamp för vita kvinnor är en kamp för alla kvinnor, och förnekar då i princip att icke-vita kvinnor existerar. Att säga att kön är den enda relevanta faktorn är detsamma som att förneka betydelsen av rasistiskt förtryck. Poängen med intersektionalitets-begreppet är att svarta kvinnor inte har samma erfarenheter som vita kvinnor, och att rasism och sexism samverkar. En feminism som blundar för detta är inte en feminism för alla kvinnor.

Detsamma gäller för autistisk kamp. Vita cis män som insisterar på att autistisk eller inte är den enda relevanta variabeln, kan endast föra en kamp för autistiska vita cis män. Och även om de själva hävdar att de kämpar för autisters rättigheter, så vet autister som inte är vita cis män att detta inte gäller dem. Om vi vill kämpa för alla autisters rättigheter måste vi lyfta, i stället för att trycka ner, de mest utsatta av oss. Det är viktigt att förstå att det finns autister som så att säga står på skärningspunkten för flera samhällsordningar, och marginaliseras därefter. En vit cis autist har privilegier som jag inte har, och har ingen rätt att förneka detta, bara för att de även utsätts för ableistiskt förtryck. Jag är fattig autistisk transperson och har all rätt att klaga på min situation. Jag är även vit och jag inser att jag därmed har många fördelar, jämfört med om jag inte var det. Att erkänna att en har privilegier gör inte det förtryck en utsätts för mindre verkligt.

 Jag vill också bara säga något om att när en säger att det är skillnad på att stå på skärningspunkten mellan flera maktordningar, så betyder det just att en står där och inte någon annanstans. Så att vara autistisk svart kvinna betyder att en inte är en autistisk vit kvinna, och inte heller är en autistisk svart man. Jag vet att detta är en logisk självklarhet men jag är på väg mot en poäng med detta. För det är också lätt att tänka att vara utsatt för flera förtryck betyder att lägga till dessa ett och ett. Typ, du har en Autist, och så lägger du till dimensionen kvinna i ett patriarkalt samhälle, och dimensionen svart i ett rasistiskt samhället, och då får du autistisk svart kvinna. Det är ett vanligt synsätt men det har flera problem. Dels är det missvisande att se det som att skärningspunkten av maktordningar är summan av dessa maktordningar. Men vad som är än värre är hur det utgår ifrån en mental modell enligt vilken ”standardautisten” är en vit man, medan allt annat är avvikelser. Det säger att den representativa autisten inte är svart och inte är kvinna, för dessa egenskaper är endast modifikationer av vår standardmodell. Men en autistisk svart kvinna är lika representativ för autister som grupp, som en autistisk vit man är. Den enda skillnaden är att den autistiska vita mannen står på en skärningspunkt där han åtnjuter flera privilegier på bekostnad av de som är i en mindre gynnsam position.

Autistisk solidaritet och autistisk gemenskap måste inkludera alla autister. En kamp för autisters rättigheter måste vara feministisk, antirasistisk, antikapitalistisk, och brett anti-ableistisk. En rättvisa som inte inkluderar alla autister är inte värd namnet.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, Autism, funkisfeminism, Autistisk och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

