Svar på kommentar från en förälder som tycker att det är ”lite tråkigt” att jag uttalar mig

autism meme

Idag ska jag förstöra påskstämningen genom att vara ”lite tråkig”. Jag fick en kommentar på mitt senaste inlägg om hur föräldrar med NPF exkluderas i föräldrasammanhang. Kommentaren strider egentligen mot kommentarsreglerna och vanligen släpper jag inte fram dessa, men jag tänkte göra ett undantag och både publicera och svara på den här kommentaren. Den är från en Förälder som i vanlig ordning är besviken över att jag uttalar mig om något. Här är hela kommentaren:

Jag tycker det är lite tråkigt att du kommenterar utifrån vad du hört utan att delta i nätverken eller att vara förälder själv.
Den gemensamma nämnaren för föräldranätverken är att ens barn har autism, i övrigt finns föräldrar av alla sorter inkl de med egen AST (med eller utan diagnos). Jag är övertygad om att vissa grupper har oerhört mkt svårare att få stöd till sina barn bla pga egen diagnos men också andra saker som att vara verbal nog och påläst nog att kunna hävda som rätt. Bland dem jag högaktar och jag skulle säja har rätt hög status i grupperna finns några föräldrar med AST och några utan.

– Anna

Hen säger att det är ”lite tråkigt” att jag kommenterar fast jag inte själv är förälder. Nu tror jag inte att det är just det att jag ”kommenterar utifrån vad jag hört” som hen tycker är lite tråkigt. Jag kan såklart inte veta men jag misstänker att om jag hade skrivit hur väldigt bra jag hört att föräldranätverken är, så hade jag inte fått några liknande protester. Det som är ”lite tråkigt” är att jag tar ställning för autistiska föräldrar som exkluderas i föräldrasammanhang. Det är lite tråkigt att jag har solidaritet med autistiska barn, och att jag försöker visa stöd för autistiska föräldrar som kämpar för sina autistiska barn. Det är, ah, ”lite tråkigt”. Och såklart, tråkigt att vuxna autister uttrycker självständiga åsikter, i synnerhet om föräldraskap. De enda som bör uttala sig om föräldraskap är de som utövar det, dess offer ska hålla tyst.

Anna förklarar att ”den gemensamma nämnaren för föräldranätverken är att ens barn har autism”, kanske för att hen inte kan tänka sig att jag vet vad jag talar om. Vidare berättar hen att inom dessa nätverk finns det föräldrar av ”alla sorter”, inklusive de som ”har autismspektrumtillstånd” alltså är autistiska. En kan ju fråga vad det är för sorts andrefiering att tala om autistiska föräldrar som ”den där sorten”, men Anna har helt rätt i sak. Att det finns autistiska föräldrar i grupperna tvivlar jag tvivlar inte på för en sekund. Det är därför jag skriver exakt detta i det inlägg som hen svarar på. Jag skriver att de föräldrar som är öppna med att de är autistiska, som är medvetna om att autismföräldrar ofta orsakar skada, och som sätter solidaritet med autistiska barn framför solidaritet med barnens föräldrar, är de som kommer vara minst välkomna i föräldrasammanhangen. Autistiska föräldrar som inte har någon autistisk identitet och som anammar samma neurotypiska ideal som NT-föräldrar, kommer inte möta samma exkludering. Jag utgår ifrån att det finns flera föräldrar ”med AST” som verkar inom dessa nätverk. Detta ändrar inte på det faktum att många autistiska föräldrar inte alls är välkomna där. Och det är för de föräldrarna som inte är välkomna där som jag skriver om detta.

Anna är ”övertygad om att vissa grupper har oerhört mkt svårare att få stöd till sina barn bla pga egen diagnos men också andra saker som att vara verbal nog och påläst nog att kunna hävda som rätt”.  Och det är ju helt sant, att ha en egen diagnos kan vara en nackdel för föräldrar, varför många autistiska föräldrar antingen inte vågar vara öppna med att de har en diagnos, eller låter bli att skaffa en. Och är en icke-verbal eller har en kognitiv funktionsnedsättning, då blir det också svårare att hävda sin rätt. Den viktiga frågan i sammanhanget är ändå vad Föräldranätverken gör för att stötta de föräldrar som har svårare att hävda sin rätt av dessa och andra skäl. Att vara ”övertygad” om det hjälper ju föga om en inte gör något för att hjälpa de som behöver hjälp. Kan det till och med vara så att detta med att autistiska föräldrar har svårare att ”hävda sin rätt” gäller även inom föräldranätverken? För i så fall bekräftar det ju allt som sagts om att autistiska föräldrar överges om de inte kan anpassa sig efter neurotypiska ideal.

Slutligen informerar Anna om att det inom grupperna finns både icke-autistiska och autistiska föräldrar som hen ”högaktar”. Här kan en fråga sig både varför icke-autistiska föräldrar har så hög status, och vilka autistiska föräldrar det är som högaktas. Jag gissar att de autistiska föräldrar som har hög status och som Anna personligen ”högaktar” inte är de som uttrycker kritiska åsikter om förtryck mot autister eller som solidariserar med autistiska barn före andra föräldrar. Belägg för denna hypotes är att för den som är autistisk räcker det att uttrycka sådana åsikter på sin personliga blogg för att personer som Anna ska uttrycka att det är ”lite tråkigt” att en uttalar sig alls, och det är svårt att tro att det skulle vara mer populärt att uttrycka liknande åsikter inom deras grupper.

Jag tänker i alla fall fortsätta att skriva om diskriminering och förtryck av autister, även om en och annan förälder tycker att detta är ”lite tråkigt”.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Föräldrar och anhöriga och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Svar på kommentar från en förälder som tycker att det är ”lite tråkigt” att jag uttalar mig

  1. Ping: Dåliga nyheter för Autismföräldrar som tror sig ha rätt att publicera texter på min blogg | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

