Att autistiska barn går sönder i skolan är inte funktionsnedsättningens fel, och alla föräldrar är inte hjältar

tumblr_mrqmfzp3s41r472txo3_1280

Dag 14 av Autismmånaden och jag fortsätter på temat att granska artiklar som folk delar och som har kopplingar till autism. För de senaste dagarna har många delat en debattartikel av Marlena Ernman, som handlar om att barn med NPF mobbas i skolan. Artikeln är precis ett år gammal, men eftersom många fortfarande delar den och säger att den är väldigt bra, vill jag också ta tillfället att förklara varför det inte alls är en bra artikel. För det är en text som ger en väldigt missvisande bild om vad det är som skadar de barn som Ernman talar om. För problembeskrivningen är ungefär följande: Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar blir mobbade i skolan, och det blir även andra barn men problemet för dessa barn att de har funktionsnedsättningar vilket gör dem sämre på att hantera mobbning. Också: Föräldrar till barn med NPF är hjältar.

Erman säger de flesta människor är kapabla att oavsett ”hur vidrig mobbing än kan se ut” så kan de flesta människor hantera den. Barn med NPF som saknar förmåga att hantera den mobbing som de utsätts för. ”Barn med NPF” förstår inte socialt samspel och därför kan det inte hantera att de blir mobbade.

Alltså, det är inte det att barn med NPF systematiskt behandlas så mycket sämre än andra barn. Alla utsätts för mobbing, det är bara att barn med vissa funktionsnedsättningar har en medfödd oförmåga att hantera det. Det är synd om dessa barn som inte kan hantera mobbing på samma sätt som normala människor.

Eller? För det kan ju inte vara så att systematiskt misshandel och mobbing av neurodivergenta barn är något som sker. På riktigt. Att tala om det som att den relevanta skillnaden är att barn med NPF är sämre på att hantera mobbing får det att låta som att alla människor i grunden utsätts för ungefär samma sak. Det är att osynliggöra det faktum att skolan och hela samhället bestraffar neurodivergenta personer.

Erman tar upp att ett femtiotal barn tar sitt liv varje år, och säger anledningen är ”kombination mobbning och NPF-diagnoser”. Verkligen? Det är NPF-diagnosen som är orsaken? Ja om det var sant borde vi inte ge barn NPF-diagnoser, fast jag gissar att Ernman använder ”diagnos” som synonym till ”NPF” (även om detta betyder att hon skriver NPF-NPF men jag vet inte hur jag annars ska tolka det). Och jag hoppas ni förstår varför detta är problematiskt. Att ge funktionsnedsättningen skulden, i stället för att lägga skulden på de som dödar dessa barn (för låt oss vara tydliga, vi det som missvisande kallas självmord finns det vanligen förövare, och förövaren är aldrig detsamma som offret).

Ernman har dock överlag stort förtroende för barnens omgivning, i synnerhet föräldrarna som hon beskriver som ”hjältar”. Hon vet att de är hjältar för hon har träffat dessa föräldrar.

Men föräldrar är inte hjältar. Många autistiska barn far väldigt illa av att växa upp med föräldrar som inte erkänner barnets mänsklighet samtidigt som de ofta ser sig själva som hjältar för att de bär den tunga börda, som det kallas, av att ha ett icke-neurotypiskt barn.

Självklart finns det föräldrar som både kämpar för sina barn och behandlar respekterar deras mänsklighet (fast tro inte att det räcker att säga detta för att få Autismföräldrar att bli väldigt upprörda över att jag ”drar alla över en kam”). Men att tala om kategorin föräldrar som hjältar är väldigt skadligt och allmänt osmakligt, när så många av de barn som Ernman talar om kommer att ta så mycket skada av sina föräldrar. Och om hennes källa är att hon talar med föräldrar som hon tycker är hjältar, så kan jag kontra med att jag talat med väldigt många autister som hanterar livslånga trauman tack vare föräldrar som inte accepterat dem. Ernman oroar sig för att ”föräldrar går sönder” och visst är det så, att föräldrar får ett stort ansvar för att skydda sina barn från all den skit som samhället kastar på dem. Men det gör det inte mer rätt att blunda för verkligheten som är att många barn blir förstörda av sina föräldrar.

Ernman säger att antimobbningsorganisationer borde rycka ut och ”styra upp vardagen” för de tusentals barn som ”kraschlandat i det hemmasittande som är mobbningens slutstation”.  Vilket ju är säger något om var en lägger problemet om inte annat. Jag har svårt att se hur någon ”uppstyrning av vardagen” löser några som helst av de problem som får barn att bli ”hemmasittare” (det som kallas ”hemmasittande” är för övrigt en fullkomligt rimlig överlevnadsstrategi). Och att tala om det som endast resultatet av ”mobbning” får folk fel bild. De flesta tänker att mobbning betyder att andra barn är elaka, men den värsta mobbningen står ofta vuxna för.

Autistiska barn mobbas av andra barn, av lärare och många gånger av föräldrar. Om vi vill kalla det just mobbning. Autistiska barn tar skada av mobbning, misshandel, otillgänglig skola, och systematisk ableism. Och där har vi väl i och för sig en förklaring till att ”antimobbningsorganisationer” inte gör något. Jag har inget förtroende för dessa organisationer, för de tror just att ”mobbning” är något mellan barn. De ignorerar vuxnas deltagande, och de ignorerar de förtryckande strukturer som gör att vissa barn är utsatta. Att neurodivergenta barn är mer utsatta är inte för att deras hjärnor är så känsliga, utan för att de utsätts för systematisk misshandel av ett slag, som vem som helst skulle ta stor skada av, NT eller inte.

Någon kanske nu tycker att jag är orättvis och vill säga åt mig att ”göra något själv i stället för att klaga på andra som gör något”. Fast jag har inte kritiserats Ernmans anti-mobbingarbete i allmänhet, jag kritiserar den här texten som många delar nu, och som hon har författat. Och jag tror inte det hjälper ”barn med NPF” att helt blunda för en stor del av de saker som gör att dessa barn tar skada. Och de många autistiska barn som fara illa i hemmet hjälps inte av att vi förnekar deras verklighet, och låter dem veta att deras föräldrar är hjältar.

Det går inte hjälpa barn som ”går sönder” utan att förstå de sätt på vilket samhället missgynnar barn som inte är neurotypiska. För att kunna verka för en systematisk förändring måste en förstå systemet, och den som på riktigt vill hjälpa barn som far illa kan inte ignorera när barn far illa av anledningar som gör dem obekväma.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Föräldrar och anhöriga och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att autistiska barn går sönder i skolan är inte funktionsnedsättningens fel, och alla föräldrar är inte hjältar

  1. Hej Toredal skriver:

    Skulle vara intressant att veta vad Malena Ernman har för åsikt om föräldrar som själva är autister. Eller vuxna autister över huvud taget. Jag har inte skaffat barn, för jag vet att samhället inte skulle erbjuda mig och mitt barn något som helst stöd. Om något skulle jag vara rädd för att barnet togs ifrån mig om jag råkade hamna på en autisthatares radar.

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Jag vet ju inte vad hon tycker men det är ju väldigt vanligt att autistiska föräldrar helt osynliggörs i dessa sammanhang. Autism är ärftligt men man utgår ändå ifrån att föräldrarna inte har de svårigheter som barnen har. Och jag från vad jag har hört är de föräldranätverk som Ernman hyllar allt annat än välkomnande mot föräldrar som själva är öppet autistiska

      Liked by 2 people

  2. Ping: De talar om att hjälpa föräldrar till autistiska barn, men överger autistiska föräldrar | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

