Säg inte att alla föräldrar vill det bästa för sina barn

Innehållsvarning: Denna text handlar om att autistiska barn utsätts för fruktansvärda brott av föräldrar och anhöriga. Inga detaljerade beskrivningar eller så, utan mest i generella ord. Jag brukar inte vara bra på att varna för sånt här men jag vet att just detta är ett tungt ämne för många läsare och april är ju en jobbig månad som det är. Jag är inte bra på varningar så förvänta er inte att jag är konsekvent med det i framtiden. Men när jag nu mest skrivit om positiva och trevliga saker den här månaden, kände jag ändå att jag skulle se till att varna så ingen får en obehaglig överraskning. För nu skriver jag om att föräldrar kan vara hemska, och många autister vet detta alldeles för väl.

Owarimonogatari 6_zpswnpijdij

Sen jag började blogga händer det då och då att jag får kommentarer från föräldrar till autistiska barn, av väldigt varierande slag. En del är väldigt uppskattande, andra är väldigt arga, och sen finns det de som är Nyanserade och de kan vara riktigt läskiga. Det värsta jag sett var någon som berättade hur hon var tvungen att skada sitt autistiska barn, för det gjorde ont att se hur barnet led men hon offrade sig (och sitt barn fast det viktiga var ju hennes känslor) för det goda syftet, att lära barnet att uppföra sig mindre autistiskt. Få saker är så obehagliga som någon som erkänner pågående misshandel och dessutom tycker synd om sig själv, för att det känns jobbigt i hjärtat att skada sitt barn. Och självklart vill de att jag ska veta att de bara ”vill sitt bästa för sitt barn”.

Detta är för övrigt något som många föräldrar väldigt gärna vill ”informera” mig om: Att föräldrar ”alltid vill det bästa för sina barn”. Det är en variant på ”den överordnade partien i ett ojämlikt maktförhållande vill alltid den underordnades bästa”. Autistiska manifestet beskriver detta fenomen bra:

Det finns lärare, vårdpersonal och vårdnadshavare som på riktigt påstår att alla i deras grupp vill den underordnades bästa, ibland utan att ens erkänna att de själva är överordnade. Alla lärare vill inte elevers bästa. Alla läkare vill inte patienters bästa. Alla psykologer vill inte patienters bästa. Alla vårdnadshavare vill inte barnens bästa. Det blir otroligt tramsigt när ni påstår att alla på dessa maktpositioner vill den underordnades bästa. Det är en ful taktik att svara så när någon påstår att maktförhållandet existerar.

Jag har ägnat den här månaden åt att försöka sprida glada och trevliga budskap, men nu känner jag även att det finns skäl att påminna om tråkigare saker. Som att autistiska barn (och ibland även autistiska vuxna) utsätts för fruktansvärda brott av föräldrar och familjemedlemmar. Autistiska barn mördas av sina föräldrar. Inte bara det, men dessa föräldrar får ofta sympatier. ”Det måste ju vara svårt att ha ett autistiskt barn, en förstår ju ändå att hen inte kan låta bli att döda det, det är viktigt att vi visar förståelse och inte dömer andra för lätt”. Alltför många människor har lättare att förstå föräldrar som dömer autistiska barn till döden, än autister som är dömande mot föräldrar som mördar sina barn.

Varför är det så många som vill att jag ska veta, att alla föräldrar minsann vill sitt bästa för sina barn? Och vad betyder det att ”vilja det bästa” när kategorin ”det bästa” innehåller sånt som tortyr, mord och misshandel? Det är säkert sant att alla föräldrar. eller åtminstone de allra flesta, tänker att de ”vill det bästa” för sina barn, för föräldrar är precis som andra människor bra på att rättfärdiga sina handlingar för sig själva. Så vi kan säga att de har ”goda intentioner” men det har de gemensamt med även den värsta massmördare du kan hitta i historieböckerna.

Är det svårt att ta in? Låt oss då ta några enkla okontroversiella fakta: Det finns föräldrar som mördar sina barn. Det finns föräldrar som misshandlar sina barn.  Det finns många barn som traumatiserats för livet av att växa upp med föräldrar som inte kan acceptera att de är som de är. Det finns många barn som aldrig kommer bli vuxna av samma anledning. Detta är fakta. Barn mördas och misshandlas av sina föräldrar. Med detta i åtanke, känns det verkligen bra att säga att ”alla föräldrar försöker göra det bästa för sina barn”?

Många autistiska barn misshandlas och i värsta fall dödas av föräldrar som inte kan acceptera dem. Det finns listor med sådana fall men jag orkar inte leta upp dem eftersom jag mår dåligt bara av att tänka på det. Många autister har trauman av att växa upp med föräldrar som inte behandlar dem som människor. Många autister har skadats av anhöriga som säger sig ”älska” dem. Många har berättelser om fullständigt nedbrytande misshandel. Och vi har ofta fått höra att vi bör tycka om våra föräldrar oavsett vad de gör, för föräldrar vill ju alltid sina barns. Den autist du vill informera om alla föräldrars välvilja har kanske regelbundna mardrömmar om en misshandlande förälder, får ångest av att tänka på den eller mår fysiskt illa bara av att se förälderns namn, tack vare vad förälderns ifråga har gjort. Det kanske till och med är situationen för en autist som skriver blogg om att föräldrar kan vara dåliga.

Med allt detta i åtanke: Känner du fortfarande att det viktiga är att vi alla får höra än en gång, det som vi redan fått höra otaliga gånger, att alla föräldrar agerar utifrån ”kärlet” och att vilja ”det bästa för sina barn”? Och om du fortfarande känner att detta är fullt rimligt, fundera en gång till över varför du vill använda begrepp som ”kärlek” och ”välvilja” för att förklara mord och misshandel. ”Kärlek” och ”välvilja” är väldigt obehagliga beskrivningar för brutala brott. Och det är också vad offer för systematisk misshandel inom familjen brukar få höra från sin förövare. Från förövaren och/eller alla runtomkring. ”Hen älskar dig, hen vill bara ditt bästa.” Därför är det bara hemskt obehagligt att höra det gång efter annan från helt okända människor som bara måste komma till försvar för alla barnmisshandlande föräldrar på den här planeten.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Föräldrar och anhöriga, Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Säg inte att alla föräldrar vill det bästa för sina barn

  1. agenderautist skriver:

    Om någon knockar mig med en rak höger i all välvilja, så blir den skada jag utsätts för kanske till och med ännu värre än om personen hade gjort det av elakhet. Då måste jag nämligen gå omkring och vara beredd på att folk tror sig hjälpa mig när de i själva verket skadar mig, och att de kommer att försöka projicera skulden på mig om jag påstår något annat, för ”de ville ju bara väl”. Det räcker liksom inte med att jag måste hantera den skada de orsakar mig, utan jag förväntas även ta hand om deras sårade känslor och ovilja att konfronteras med sin egen skuld. När föräldrar systematiskt och under lång tid utsätter sina barn för något liknande, så är det mycket sannolikt att barnet traumatiseras djupt. Det brukar kallas för komplex PTSD, och jag tror personligen att de flesta autister lider av det på ett eller annat sätt. Vi misshandlas systematiskt och under hela uppväxten av våra föräldrar, men de skulle aldrig erkänna det. De kan inte hantera den skulden, och då offrar de kanske hellre sina barns liv och framtida hälsa genom att projicera skulden på barnet (eller representanter för barnet) och förnekar sitt eget brott. Inte okej.

    Liked by 4 people

  2. Ping: Komplex PTSD | Autistiska Manifestet

  3. Ping: anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

