Ingen mår bättre av att hata sina autistiska sidor

När en säger att det inte är fel att vara autistisk, och att autister är bra och värdefulla människor, är det många som blir väldigt upprörda. Ofta är det Autismföräldrar som inte kan acceptera att vi säger att deras barn är bra som de är. ”Inte mitt barn”, säger de då. Ibland är det autister som inte tycker om att höra att det är okej att vara autistisk. Detta är inte alls förvånande, utan visar bara att internaliserad ableism är ett problem även för autister. Ofta är det någon som säger ”jag har autism, och jag mår jättedåligt för det, och därför är autism dåligt”. Så de gillar inte att en säger att det är bra att vara autistisk.

Låt mig nu säga att jag är väl medveten om att de flesta autister har problem med psykisk ohälsa (och jag är inget undantag). Detta talar inte emot att säga att autister är bra som vi är, eller att kräva att våra rättigheter och vår mänsklighet respekteras. Att autister ofta mår dåligt av olika skäl gör oss ju inte sämre, och det ändrar inte min uppfattning att autister är bra och att det inte är något fel att vara autistisk. De som blir upprörda av detta verkar utgå ifrån att autism orsakar psykisk ohälsa och att autism är ett val. Igår var det någon som invände mot att jag sagt att det är bra att vara autistisk, med att säga att autism är dåligt eftersom det gör hen deprimerad. Tolkningen att ”autism” i sig är en orsak till depression bygger nog mest på att autister som sagt ofta är deprimerade, men det är verkligen inte en självklart slutsats. Det gäller ju även för många andra (de flesta?) marginaliserade grupper, att depression och annan psykisk ohälsa är vanligare. Jag vet inte om de som säger att autism orsakar depression, även menar att alla andra variabler som har ett positivt samband med depression också är orsaker till det.

Dessutom, oavsett vad vi tror om detta så är ju egentligen den viktiga frågan i sammanhanget om vi mår bättre av att se det autistiska i oss som något värdefullt och positivt, eller är det bättre för oss att se oss själva som defekta människoexemplar. Är det bättre att vara stolt över vad en är, eller att önska att en var något annat? För vi är autistiska oavsett om vi vill eller inte, men personligen mår jag mycket bättre av att tänka att jag är bra som jag är och inte vill vara någon annan. De som invänder mot min positiva syn på autism tänker kanske, att autism är ett val och att jag genom att ”uppmana” människor att vara ”mer autistiska”, så uppmanar jag dem att bli mer av något som de tänker inte är bra för en. Men när jag säger att vi bör vara ”mer autistiska” menar jag bara att vi inte bör försöka vara något annat än vi är, att autistiska beteenden inte är dåligt eller skamligt utan tvärtom något bra och vackert. Du kan inte välja att vara autistisk eller inte, men en kan åtminstone försöka lära sig (även om det inte är lätt) att det inte är något dåligt att vara autistisk.

Även om det är många som invänder när jag säger att det är bra att vara autistisk, ofta med hänvisning till att psykisk ohälsa är vanligare hos autister, så har jag aldrig hört någon säga att de mår sämre av att bejaka sina autistiska sidor, men mår bättre av att sig själva som defekta. Ingen har någonsin berättat för mig att de mår sämre av att acceptera sig själva, men mår bättre av att önska att de var något annat. Oavsett vad det finns för kopplingar mellan autism och depression (och det kan ju för all del finnas någon sorts neurobiologisk koppling utöver alla de sociala aspekterna, även om autism och depression fortfarande är två olika saker) så är det inget som blir bättre av att vi lär oss att hata oss själva för att vi är autister. Därför fortsätter jag att uppmana alla att vara mer autistiska, och uppskatta det som är autistiskt.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ingen mår bättre av att hata sina autistiska sidor

  1. agenderautist skriver:

    Det är på tiden att jag tackar dig för den här bloggen. Jag snubblade in på den av en slump, och det blev början på något viktigt för mig. Det du skriver och det sätt som du gör det på betyder väldigt mycket för mig, och det inspirerar mig. Jag har läst allt i bloggen, och kommer förmodligen att göra det igen. Tack!

    Liked by 2 people

Kommentera (kommentarer granskas)

