Regnbågsdinosaurier

April fortsätter. Amerikanska superonda skurkorganisationer fortsätter att sprida hatpropaganda mot autister under ”autism awareness month”. Och jag försöker bidra till att reclaima autismmånaden genom att sprida positiva autistiska budskap. Idag bjuder jag på en målning förställande queera dinosaurier. En regnbågsdinosaurie och en transdinosaurie.

queerdino_1-2-17

Bildbeskrivning. En målning i akvarell. Två dinosaurier är vända mot varandra och deras huvud är nära varandra. Båda går på fyra ben, Dinosaurien till höger har en kam eller segel på ryggen. Den har regnbågens alla färger. Dinosaurien till vänster är platt som en sköldpadda till formen, och den är turkos, rosa och vit som är transflaggans färger. Det finns lite gräs och blommor. I bakgrunden klippor och en flod långt bort med en grön simmande dinosaurie med lång hals. Himlen är gul.

Dinosaurier är något som jag förknippar väldigt mycket med autism. Jag vet många autister som är väldigt förtjusta i dinosaurier. Många autister är HBTQ. Autister som är asexuella och bi och pan och ibland homosexuella och säkert andra läggningar på det. Och den som har följt den här bloggen har förhoppningsvis inte missat att väldigt många autister är trans. Om någon är trans är chansen påfallande stor att hen också är autistisk. Den populära bilden av en autist i allmänhetens medvetande är en vit heterosexuell cisman. Eller ja, den populäraste bilden är väl ett litet barn, men när folk tänker att autister kan bli vuxna så är det vita heterosexuella cismän. I verkligheten är autister inte vita i högre grad än icke-autister, och heterosexuella cismän utgör en liten minoritet. De finns också, och några av dem är till och med rätt trevliga, men de är inte representativa för autister som grupp. För vi är i hög grad allt annat än heterosexuella cismän. Det är en av alla de saker som gör oss så bra. Nu kanske någon autistisk vit heterosexuell cisman tar illa upp av detta men låt mig då svara med att jag inte alls bryr mig. Jag vill Uppmärksamma att autister ofta är hbtq för det är alltför många som inte vet detta, eller inte vill låtsas om det. Detta är också ett bra tillfälle att påminna föräldrar att barn inte kan veta att de är cis och de som inte är det tar skada av att föräldrar antar motsatsen.

Jag är autistisk och trans och jag är överlag väldigt nöjd med detta. Sen innebär det ju att en råkar ut för något obehagliga situationer, till exempel att neurotypiska cispersoner en inte träffat förut vill småprata om ens underlivsanatomi (detta om något är ju intersektionen för vad som gör NT- och cisfolk så besvärliga). Men autistiskt är bra och överlappningen mellan autistisk och queer gör allt är ännu bättre. Och därför kände jag att transdinosaurien och regnbågsdinosaurien var en passande bild att dela idag.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autism och kön, Autistisk, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

