Var så autistisk du bara kan

PARTY GIRAFFE.jpg

April är autismmånaden, och jag fortsätter att Uppmärksamma Autism. Eftersom en hör så mycket tråkigt nu, som att autister inte bör existera, vill jag kontra med att sprida mer positiva budskap. Att vara autistisk är bra, och ju mer autistisk desto bättre. För ett halvår sedan skrev jag om att min autism har blivit bättre blivit bättre:

Många personer med anknytning till autistiska barn undrar saker som ”kan mitt barns autism bli bättre”? Och om jag får utgå ifrån min egen erfarenhet, kan jag ge ett glädjande besked, för det har verkligen blivit bättre för mig. Okej jag har inte autism, jag är autistisk, men det är något jag blivit bättre på. Jag är mycket bättre på att vara autistisk nu jämfört med hur jag har varit. Jag beter mig mer autistiskt och jag har lärt mig autistiska strategier för att hantera autistiska svårigheter.

Det är goda nyheter för alla som tror att autism är något som förhindrar positiv personlig utveckling. Min autism är numera väldigt högfungerande. Det är en förstaklassig autism. Min autism stimmar och viftar med händerna och saknar helt den förmåga att vara produktiv inom den kapitalistiska ekonomin.

Jag har lärt känna andra autister, och autism blir ju alltid bättre när vi är flera. Tillsammans kan vi lära varandra att bli maximalt autistiska. Det är svårt att utveckla sin autism helt på egen hand. Vi måste hjälpa varandra, för att vi alla ska kunna vara så autistiska som vi förtjänar. Jag har lärt mig att bli mer autistisk utan att skämmas för det. Min autism har också blivit bättre av hormonbehandling, som får mig att stimma och uttrycka känslor med autistiskt kroppsspråk. Där är en potentiell fördel med att vara trans och autistisk, de förstärker varandra i en positiv spiral.

Var så autistiska ni bara kan. Det går inte att vara för autistisk. Var autistiska själva, var autistiska tillsammans. Hylla det som är autistiskt. Försvara det som är autistiskt. Främja autism varje dag. Så blir din autism ännu bättre.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk, Autistisk identitet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Var så autistisk du bara kan

  1. Ping: Ingen mår bättre av att hata sina autistiska sidor | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

