Aprilskämt skadar personer i din omgivning

monogatari-21-3

På sätt och vis är det ganska passande att första dagen i autismmånaden, en månad som är hemskt påfrestande för autister, är dedikerad till lögn och bedrägeri. Som för att sätta tonen för resten av månaden är första april dedikerad till att sprida lögner och driva med människor. Sedan kommer andra april, världsautismdagen, där folk sprider lögner och desinformation om autister. Ett sätt att trötta ut autister så vi inte orkar vara besvärliga resten av autismmånaden kanske? Många kanske tror att aprilskämtandet bara är en kul grej men det kan vara hemskt jobbigt att utsättas för, inte minst för autister och för personer med PTSD eller ångest (vilket autister ofta har).

Aprilskämt handlar ofta om att håna personer som blir lurade, som inte inser att något är lögn utan tar det som sanning. För den som har erfarenhet av att inte kunna upptäcka oärlighet innan det är för sent, som ofta både blivit lurad och sedan hånad för att ha ”låtit sig luras”, är detta långt ifrån roligt. Många aprilskämt handlar också om att övertyga någon om att hemska saker har skett, vilket för vissa kan utlösa ångest och panik. Därför ska en adrig utsätta någon för sådana ”skämt” om en inte vet säkert att de samtycker till det.

Jag såg en annons för något företag (som jag inte ser något skäl att nämna namnet på) som uppmanade folk att ”snäll-luras”. Deras exempel på ett ”snäll-lur” var en bild på en tom pizzakartong, med ett brev som sa ”april april” och förklarade att de hade bokat bord för de ska äta ute på restaurang (brevet kom även med en present som var köpt från företaget ifråga). Detta är alltså snällt? En del kanske tycker att det är jätteroligt att överraskas på det viset och om du VET att en person gillar det så för all del, ”snäll-luras” på. Men överraskningar kan också vara allt annat än roliga. Och jag kan bara föreställa mig hur väldigt stressad jag skulle bli av att utsättas för det där snäll-luret. Om jag trodde att jag skulle äta pizza hemma, så öppnar jag kartongen och får veta att jag förväntas gå ut och äta på en restaurang bara sådär. Jag skulle må väldigt dåligt. Beroende på situationen skulle jag antingen känna tvungen att gå med, eller också skulle jag vägra och känna mig dålig över det. Det är inte alls snällt och det är inte roligt. Om du inte vet om någon uppskattar överraskningar och ”snäll-lur”, var medveten om att det kan göra livet väldigt jobbigt för någon.

Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister, hade roligt med att dra ett osmakligt aprilskämt. På Facebook skriver hon:

Stolt att kunna berätta om regeringens nya förslag:
Bidrag för vård av förkyld man!

Som kvinna kommer jag aldrig riktigt förstå hur sjuka män med förkylning egentligen är. Många kvinnor behöver idag obetalt stanna hemma från jobbet för att ta hand om sina män. Systemet kommer fungera på samma vis som VAB. Jag kommer nu åka på turné i landet för att dela ut gratis näsdukar och svara på frågor.

Detta är inte bara ett dåligt skämt, men det blir väl väldigt obehagligt när vi tänker på sammanhanget. För vad Strandhall och Regeringen vanligen stoltserar med är ju hur de drar in assistans och försvårar för sjuka och funkisar på olika sätt. Nu skämtar hon med att regeringen skulle bli mer generösa mot anhöriga som vårdar sjuka, haha oj vad roligt. Det roliga är alltså att i själva verket vill man ju göra livet så svårt som möjligt för de som är sjuka! Strandhalls skämt låter ju annars som något som högertroll hittar på för att driva med hur ”vänstern” (sossarna) slösar bort ”skattebetalarnas pengar” genom att ge bidrag till alla. Med lite ”feminism” inslängt då. Egentligen handlar ju skämtet om att en sjuk person i själva verket överdriver eller låtsas vara sjuk för att väcka sympati hos omgivningen och få bidrag från staten. Det är ju klassisk ableism, framställa sjuka som fuskare, men genom att tala om det i termer av män som förväntar sig gratisarbete från kvinnor blir det i stället fräsch Feminism.

Aprilskämtande är dåligt av en rad anledningar. För många autister är det en jobbig start på en påfrestande månad. Gör en tjänst mot dina medmänniskor och avstå från allt lurande, förutom i sammanhang där du vet säkert att alla inblandade uppskattar det.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

