Anarkoautism Besvarar Frågor och Kommentarer från Sökmotorer

maxresdefault (1)

Jag tycker att det är intressant att se vilka söktermer som folk använt för att komma till den här bloggen. Då och då skriver jag inlägg där besvarar sökningar som om det var frågor och kommentarer riktade till mig. Detta är tredje upplagan av sökningar besvarade (se föregående inlägg i serien här).

”Hur ska jag klara att leva med en man som har autism?”

Jag vet inte, måste du göra det? Att leva med en man låter skitjobbigt. Fast i det här fallet låter det som att det kan bli värst för honom, om du nu har funderingar som ”hur ska jag klara av att leva med någon som är autistisk”. Första steget är att inse att autister är fantastiska och om du själv är NT har du en väldig tur om en autist vill vara med dig.

”Dalta med barn med autism?”

Du bör vara mer orolig över att traumatisera autistiska barn genom att ställa orimliga krav. Vad du kallar ”dalta” kallar någon annan att överleva till vuxen ålder.

”Ekolali behandlingsmetoder?”

Ekolali är hälsosamt och bra och bör uppmuntras.

”Hur mycket bör man jobba när man har en barn med högfungerande autism?”

Eh, jag är ganska säker på att hur mycket du bör jobba är oberoende av om ditt barn är autistiskt. Frågan är hur mycket du vill och kan jobba. Jag är autistisk och kan inte jobba alls, så därför borde jag inte jobba.

”Orkar inte låtsas vara glad.”

Relaterar.

”Påtvingad ögonkontakt?”

Är hemskt och kan likställas med sexuellt ofredande. Gör det inte.

”Autism föräldrar klagar.”

Oh ja. Autismföräldrar klagar väldigt mycket. Inte minst på autister de inte ens känner. Jag får väldigt mycket klagomål från främmande Autismföräldrar som inte gillar att jag skriver saker som att autister är människor.

”Fakta autism grad 1?”

Fakta: ”Grader av autism” finns inte. Autister har varierande svårigheter och behov men vi har inte olika grader av autism.

”Giriga kapitalister.”

Det är det de är till för. Varför vi nu ska ha dem alls.

”Att pressa autism.”

Snälla pressa inte autism, det låter obehagligt.

”Ge mig pengar.”

Men jag har ingen inkomst. 😦 Om du gillar bloggen får du gärna ge mig pengar i stället.

”Transpersoner har ej samma rättigheter i vården.”

Tyvärr inte nej. Transpersoner behandlas sämre i vården rent allmänt, och transvården är olika beroende på var en bor. Det finns diskriminering mot neurodivergenta transpersoner och ickebinära har begränsade rättigheter till vård.

”Brukar barn med autism bli vegetarianer?”

Jag… vet faktiskt inte? Jag försökte vara vegetarian ett tag men klarar inte av det eftersom jag inte kan laga mat själv och det finns nästan inga vegetariska färdigrätter i affären… Så jag är vegetarian i princip men hindras i praktiken av att vegomat är så otillgängligt. Som barn kom det inte på fråga eftersom jag hade en miljon allergier. Men jag har verkligen ingen aning om autistiska barn brukar bli vegetarianer.

”Många företagare är lata.”

Jag kan inte argumentera mot detta. Alltså jag vill ju säga något om att ”lat” är ett ableistiskt koncept, men om vi nu ska kalla någon lat kan vi gott rikta det mot företagare.

”Autism vad för defekt?”

Inte alls en defekt.

”Svårigheter att leva som mycket mer intelligent.”

Åh, gråt mig en flod…

”Vad är högfungerande och högfungerande autism?”

Ableistisk bullshit och inget mer, det är vad det är.

”Tecken på särbegåvning.”

Ett vanligt tecken är om ditt barn är uppenbart autistisk men du kan inte acceptera det för du tycker att autister är då dåliga, så du säger att det är särbegåvning och detta är en helt annan sak.

”Hur ser man om ett barn är autistiskt?”

Om det har svårt med sånt som autister brukar ha svårt för, och beter sig på ett autistiskt sätt, kan det vara autistiskt (det finns inget enkelt trick för att se det).

”Varför kan en del inte förstå frågor utan frågetecken?”

Hmm, i skrift menar du? Ja de kanske är vana vid att en fråga följs av ett frågetecken eftersom det är så frågetecken brukar användas. På det sättet är frågetecknet ett användbart kognitivt hjälpmedel. Fast ibland sätter ju folk frågetecken efter något som inte är en fråga och då kan det orsaka förvirring (jag gör också detta).

”Ersättning skador av aggressiva barn autism.”

Autister brukar tyvärr inte få någon kompensation för skador de orsakats under barndomen, oavsett om de var aggressiva eller ej.

”Varför vissa inte förstår ironi?”

Det finns många skäl. Det kan vara för att en är autistisk. Ett annat skäl är att en är NT. NT är ofta jättedåliga på att förstå ironi, och till skillnad från autister som har svart med det brukar NT sakna alla självinsikt.

”Folk som förväntar sig tacksamhet för allt…”

Är i regel enormt privilegierade.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

