Kriterier för Autism enligt DSM-5. ”Stereotypa eller repetitiva motoriska rörelser”.

Det har blivit dags att prata om de ”autistiska symptom” som diagnosmanualen beskriver som ”begränsade, repetitiva mönster i beteende, intressen eller aktiviteter”. Fyra olika kriterier listas. Den första benämns som ”stereotypa eller repetitiva motoriska rörelser, stereotypt eller repetitivt tal eller bruk av föremål” och det är detta vi ska titta på idag.

Innan vi går vidare vill jag först påminna om det kriterium som beskrivs som bristande förmåga till icke-verbalt kommunikativt beteende vid sociala interaktioner. Om ni inte har läst det inlägget, eller om ni har glömt vad det handlar om, kan det hela sammanfattas på följande sätt: Autister, sägs det, har begränsad förmåga att använda ickeverbal kommunikation såsom kroppsspråk. Somliga har inte kroppsspråk eller ickeverbal kommunikation alls. Är ni med på vad jag talar om? Bra. Låt oss då titta på nästa diagnoskriterium:

Stereotypa eller repetitiva motoriska rörelser, stereotypt eller repetitivt tal eller bruk av föremål (t ex enkla motoriska stereotypier, ekolali, idiosynkratiska fraser, rada upp leksaker eller kasta föremål).

”Stereotypa eller repetitiva motoriska rörelser” alltså. Eller som det också heter på vanlig svenska: ”kroppsspråk”.

Okej, det som åsyftas är inte enbart kroppsspråk. Det är alla autistiska rörelser som NT tycker är konstiga. Men det innefattar även kroppsspråk. När autister uttrycker känslor eller visar vad vi vill genom kroppsspråk som avviker från normen, kallas det för ”stereotypa och repetitiva rörelser” och man låtsas inte ens om att autisten försöker kommunicera något. ”Stereotypt” är inte en teknisk term, det är en värdering. Det betyder att omgivningen inte gillar det. De gillar inte autistiskt kroppsspråk, så det är stereotypt och repetitivt. Neurotypt kroppsspråk är också repetitivt (jag skojar inte, många gör typ samma rörelse gång på gång när de pratar, eller växlar mellan max tre olika) men eftersom NT gillar sitt egen kroppsspråk kallas det inte för stereotypt.

De ej godkända rörelserna innefattar även stimmande. Det kan ju kallas för ”begränsade repetitiva beteenden” om en vill (fast av någon anledning kallas det inte så när det handlar om socialt accepterat neurotypt stimmande), men det är inte en svårighet. Det är naturligt autistiskt beteende som fyller viktiga funktioner. Det enda problemet med ”begränsade beteenden” här är när autistiska beteenden begränsas pga att omgivningen inte tillåter det. Så okej, det finns stora problem med begränsade autistiska intressen men problemet är just att de begränsas.

Eftersom vi nu vet vad ”stereotypt” betyder kan vi ju konstatera att folk inte heller gillar hur vi pratar, eller hur vi använder föremål. Låt oss ta samtliga exempel i ordning. ”Motoriska stereotypier” betyder ”vi gillar inte hur ni rör er”. Det förvånar ju ingen. Men det visar ju bara hur ableistisk synen på autister är. Autistiskt kroppsspråk är fantastiskt. Stimmande är fantastiskt. Det blir inte en brist för att diagnoskriterierna säger ”vi hatar autister”.

Ekolali, nu, det är en annan underbar typiskt autistisk egenskap! Det betyder att en upprepar fraser en hört. Det kan vara en form av stimmande, det kan vara kommunikation, och det kan vara ett sätt att bearbeta tankar och händelser. Det är inget fel utan tvärtom ett naturligt autistiskt beteende som bör välkomnas och respekteras, inte sjukförklaras och bestraffas.

”Idiosynkratiska fraser” är ett begrepp som jag inte helt visste vad det betydde, så jag fick slå upp ordet ”idiosynkratisk”. Enligt Wiktionary  betyder det ”starkt personligt präglad; som har bestämd egenart” och har som synonymer ”egenartad, säregen, egendomlig, excentrisk”. Och det låter väl i och för sig ganska passande. Att autister ses som säregna och egendomliga är ju verkligen ingen nyhet. I NT-världens ögon är vi excentriska. Och så även våra fraser. Inte mycket mer att se här.

Slutligen har vi detta med att ”rada upp leksaker eller kasta föremål”. Att man har med att ”rada upp leksaker” som någon sorts autistiskt Symptom är en av mina favoritdelar av hela diagnosbeskrivningen. Det är verkligen inte lätt att förstå hur någon kan se ”rada upp leksaker” som ett problem eller ens anmärkningsvärt. Jag radade säkerligen upp leksaker ibland som liten. Jag gillade att sortera saker också. Jag ser verkligen inte problemet.

Det där om att ”kasta föremål”… Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att det handlar om barn (för de utgår ju som bekant från barn) som i frustration över påfrestande och kaotiska situationer kastar saker. Alltså, det finns ju också många andra sammanhang där en kastar saker, men jag försöker tänka mig något som autism-professionella tolkar som Problembeteenden. Och inget är mer Problembeteende än när ett autistiskt barn reagerar mot våld och tvång från omgivningen. Jag har också gjort det, vet jag. Kastat saker och förstört saker, och det ansågs säkert vara mycket mer problembeteende, än när omgivningen förstörde mitt liv. Eller för den delen, när de jämnåriga som jag ”saknade intresse” för kastade föremål på mig. Det är inte Problembeteende, i alla fall inte om de jämnåriga anses vara NT.

Beskrivningen att ”kasta föremål” kan ju utifrån en bokstavlig tolkning även betyda en massa andra saker som autister och neurotyper gör, men jag tror inte att det är det som diagnosen syftar på så jag tänker inte gå in på det.

Som alltid kan diagnoskriterierna sammanfattas som att autister är konstiga och det måste vara fel på oss. Det som beskrivs är ju riktiga saker, men så förvrängt och vantolkat och nedvärderat att det inte är det minsta bättre än ren lögn.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kriterier för Autism enligt DSM-5. ”Stereotypa eller repetitiva motoriska rörelser”.

  1. Ping: Om diagnoskriterierna för autism | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

