Dinosauriekonst

Jag har gjort mer teckningar med vattenfärger. Jag har verkligen inga konstnärsfärdigheter men jag tycker att det är roligt att måla och jag tycker även att resultatet blir fint, även om det inte uppvisar någon särskild skicklighet. Jag lägger upp bilderna här eftersom det är roligt att dela med sig, och någon kanske uppskattar det. Och det är också ett tillfälle på att öva på konsten att göra bildbeskrivningar. Jag har tidigare lagt upp teckningar med motiv föreställande giraffer och ett surrealistiskt landskap. Dagens tema är dinosaurier. Och inte för att göra allt till autismsymbolik, men jag ser faktiskt dinosaurier som lite av en inofficiell autistisk symbol också. För det känns som en väldigt autistisk grej att vara väldigt förtjust i dinosaurier i vuxen ålder. Sånt anses ju annars ofta vara så kallat ”barnsligt”. Så jag tycker att dinosaurier är ett passande motiv för autistisk konst.

Här har ni i alla fall två amatörmässiga målningar föreställande dinosaurier.

grondino_28-11-16

Målning föreställande en grön dinosaur som vilar rofullt. Det är en grön glänta med växter och gräs och blommor. I mitten ligger en grön dinosaurie och sover fridfullt. Ovanför skiner ett gulaktigt ljus ner. Till vänster finns en slingrande växt med blå blommor. Det finns en grottvägg som det växer gröna klätterväxter på. Till höger syns en växt med gröna blad, och bakom den tre röda blommor. Längre bort syns gröna slingriga växter. Närmare mitten syns gula blommor och tre fjärilar som flyger.

dinojungle-30-11-2016

Målning föreställande en dinosaurie som håller om en rund gestalt som sitter på en sten vid kanten av en flod. En rund figur sitter på en sten i en flod, ansiktet är vänt bort. Strax till vänster står en röd dinosaurie med mörkröda fläckar på kanten av floden. Den håller om den runda varelsen som att den tröstar, och kanske försöker hjälpa den upp. Till vänster om figuren och dinosaurien finns högt grönt gräs och ljusbruna träd. Längre bort står höga gröna träd med blå blad. I mitten av bilden långt bort syns berg och klippor, och fler grönblåa träd. Längst till höger syns ett vattenfall, och det är några gröna träd uppe på klippkanten. Himlen är ljusblå.

 

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dinosauriekonst

  1. Elysia skriver:

    Den röda dinosaurien är söt och det är fint hur den håller om den runda varelsen. Jag får en känsla av ömhet när jag ser på bilden.

    Dinosaurier är något som intresserar mig även som vuxen, det har ju gjorts många nya spännande upptäckter sedan jag var barn. Nu blev jag sugen att gå på dinosaurieutställning, men det får vänta tills jag har tid och ork att resa. Jag får nöja mig så länge med att åter läsa boken The Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs som står i min bokhylla.

    Liked by 1 person

  2. neurodiversiv skriver:

    Inspirerande och kul! Jag målar ibland men det var länge sedan sist. Har önskat dukar och färg i julklapp så nu ska det bli lite konst gjort nästa år hoppas jag.

    Liked by 1 person

Kommentera

