Genustriangeln

De senaste dagarna har jag på twitter skrivet en del om personliga erfarenheter och tankar kring könsidentitet och trans-relaterade grejer. Mycket av det är saker jag inte riktigt kan skriva om här på bloggen. Anledningen är att om jag skriver saker här dyker det ofta upp folk som vill argumentera eller ”förklara” saker för mig. Det är hanterbart när jag skriver om transgrejer i allmänhet men jag skulle inte hantera att utsättas för det om det gäller personliga saker. Så jag lär inte skriva mycket om det på bloggen än på ett tag i alla fall. Men jag ville dela något som jag använde för att beskriva hur jag ser på kön, och som jag tycker hjälper att visualisera det.

genustriangel

Syntolkning: En symmetrisk triangel som pekar uppåt. Det nedre vänstra hörnet är märkt ”manlig”. Nedre högra hörnet är märkt ”kvinnlig”. Det hörn som pekar uppåt är märkt ”agender”. 

De nedre hörnen representerar de binära könen. Jag märkte de nedersta hörnen med ”manlig” respektive ”kvinnlig”. Om inte gillar det kan ni tänka ”pojke/flicka” eller ”maskulin/feminin” eller vad som helst. Poängen är att de två punkterna representerar de två kön som en tilldelas vid födseln, och som många också identifierar sig med.

Folk tänker ofta att kön är en skala mellan ”manligt” och ”kvinnligt”. Så du är antingen man eller kvinna, eller också är du ickebinär och då är du ”något mittemellan”. Men detta är fel. Triangeldiagrammet är användbart eftersom det visar att det finns fler alternativ. Det är möjligt att vara ”någonstans mittemellan”, men det går också att röra sig bort från det ena binära könet utan att på något sätt närma sig det andra.

(Okej, att det är en triangel betyder tekniskt sett att om du rör dig bort från ett hörn så kommer du lite närmare det motsatta hörnet. Till exempel är medelpunkten mellan ”man” och ”kvinna” lite närmare ”agender” än vad någon av de båda hörnen är. Så min metaforiska geometri är inte optimal, men jag tycker att triangeln är lätt att förstå ändå.)

Någon som identifierar sig med ett av de binära könen, befinner sig någonstans i något av de nedre hörnen. Och den som befinner sig längre bort från något av dem hörnen är ickebinär. Det översta hörnet har jag definierat som agender, det representerar att inte identifiera sig med något av de binära könen (till skillnad från att, säg, se sig som lite av båda).

Många ickebinära upplever att de befinner sig någonstans mellan ett av de binära könen och inget kön alls. När jag visade diagrammet på twitter var det flera som kommenterade och placerade in sig själva, och alla uppgav någon position mellan ett av de binära könen, och agender-hörnet. Ingen uppgav att de befann sig mitt emellan positionerna man/kvinna. Detta är ju ingen vetenskaplig undersökning, och alla tänkbara kön är lika legitima, men detta talar ändå för att det är missvisande att tolka könsidentitet utifrån en endimensionell skala.

En måste inte heller befinna sig på en bestämd punkt, det går också att till exempel röra sig inom ett visst område, eller vad som nu passar.

Om någon undrar var jag själv ser mig, så skulle jag säga att jag är någonstans på kanten mellan ”kvinnlig” och ”agender”, men absolut närmast ”agender” (se diagram).

Genustriangel2.png

ST: Samma triangel som ovan, med hörn märkta som ”agender”, ”manlig”, ”kvinnlig”. På den högra kanten, ganska nära toppen, är en grön cirkel.

Så nu vet ni det. Det är också något som av allt att döma är väldigt vanligt bland autister, att vara mer eller mindre åt agender-hållet.

Jag tycker att det här sättet att visualisera kön är användbart, eftersom det är både ganska enkelt samtidigt som det visar på mer än bara en skala mellan två kön. Det fångar inte alla aspekter och beteckningarna är säkert inte optimala (jag är iaf inte helt förtjust i mina egna ordval här men kom inte heller på något bättre i stunden). Och självklart är verkligheten för komplex för att fångas i ett enkelt diagram, men det gäller också alla andra diagram, oavsett vad de illustrerar. Det är inte tänkt att vara en karta över verkligheten, utan ett hjälpmedel för att tänka kring de här frågorna. Och om det är användbart eller inte får en ju avgöra själv. Men för mig underlättar det i tankarna, och gör det också lättare att kommunicera hur jag tänker.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, Okategoriserade, Teorier om kön och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Genustriangeln

  1. neurodiversiv skriver:

    Jag ville mest bara säga tack för inlägget. Jag funderar på min förståelse av begreppet cis. Jag har fortfarande en begränsad förståelse av vad det egentligen innebär. Så denna texten hjälper till för självkännedom. Jag befinner mig nog längre åt agender hållet än jag har tänkt. Särskilt i en sorts kulturell och social mening.

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Jag är glad att det jag skriver hjälper andra. Det här är saker som alla borde få möjlighet att reflektera över, oavsett vad en sen kommer fram till. Men med all indoktrinering vi utsätts för av samhället är det svårt att alls ifrågasätta den plats en blivit tilldelad eller påtvingad

      Gilla

  2. Ping: En trevlig insikt – agenderautist

  3. Ping: Icke-binär är inte en politisk ideologi | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

