Att tala om att Bota Autism är att uppmana till våld mot autister

De senaste dagarna på Twitter har jag råkat ut för ovanligt många ”autismkur”-förespråkare. Med ”råkat ut för” menar jag att folk skriver till mig och berättar om ”metoder för att bota autism” eller säger till mig att mitt liv är en tragedi och borde botas osv. Det började med att en person som av outgrundlig anledning följde mig, frågade om jag läst någon studie om tarm-mikrober och autism…

Snälla, säg inte ett ord till…

think

Om du vet vad som är bäst för dig.

Inget bra kommer efter ”studie föreslår att autism kan bero på”. Det handlar alltid om att hitta sätt att ”förhindra” eller ”bota” autism. Och mycket riktigt, denna person fortsatte med att tala om hur denna forskning var viktig för att den kan leda till vi kan ”kurera autism”. Och senare samma eller nästa dag (min tidsuppfattning är lite sådär) blev jag och andra autister trakasserade av ”bota autism”-troll.

Den som ville diskutera tarmbakterier med mig var av någon anledning förvånad över att jag inte var positiv till att diskutera autismkurer (mer att jag antydde att de kunde dra åt helvete). Ni vet hur det är, autister har ju sådana samspelssvårigheter. Men låt oss vara på det klara med en sak: Att skriva till autister om att ”kurera autism” är inget annat än trakasserier. Den som talar om att ”bota autism” säger  ”autister borde inte finnas”.

Att säga till utsatta människor att deras existens inte är önskvärd är trakasserier. Du försöker skada marginaliserade individer.

Att vara autistisk är inget som kan botas. Men det hindrar inte genomvidriga människor för att försöka. Det finns föräldrar som använder alternativmedicinska behandlingar som är i bästa fall harmlösa och i värsta fall livsfarliga (jag tänker skona er från några detaljer men om ni gör efterforskningar råder jag er att inte äta samtidigt). Men de vanligaste ”behandlingarna”, som sanktioneras av myndigheter, är olika former av ”beteendeterapi” som syftar till att med våld (fysiskt och psykiskt) och kontroll omforma autistiska barn så att de framstår som NT. Dessa metoder är varianter på vad som kallas för ”conversion therapy” när det används för att ”omvända” HBTQ-personer (dessa ”behandlingar” har ett gemensamt ursprung). Och det är lika vidrigt när det används för att ”omvända” autister.

Det är detta som görs i syfte att ”bota autism”. Att säga att autister ska botas är att förespråka systematiskt våld och övergrepp. När någon säger till autister saker som att ”jag hoppas att de kan bota dig”, eller ”du är så tragisk och borde botas”, säger de att vi borde utsättas för övergrepp.

Jag är inte intresserad av några ”nyanserade diskussioner” kring detta. Antingen respekterar du autisters mänsklighet utan förbehåll, eller så gör du inte det. Det finns inget utrymme för nyanser. Och nej, det blir inte bättre för att du uppmanar mig att vara ”förstående” och ”empatisk” till Anhöriga som drabbas så hårt och är så ledsna över att människor som jag existerar. Ursäkta men min solidaritet finns med de autister ni vill eliminera, inte med er som är ledsna över att ni inte lyckats än.

Om du tycker att det är eftersträvansvärt att ”bota autism” ser du inte autister som fullvärdiga människor. Du säger att det är ett problem att vi existerar.

”Men det sa jag aldrig…” invänder kanske någon.

Men jo, du sa just det. Att du inte förstår det är ingen ursäkt. Att det är så självklart för dig att förneka autisters mänsklighet att du inte ens märker att du gör det är ingen ursäkt. Det är ditt problem och något du måste ta itu med. Det spelar ingen roll vem du är, om du är Förälder eller forskare eller själv är autistisk eller vad det nu är. Att du hatar autister är ett problem oavsett. Att du har en Nyanserad syn på att utsätta autister för våld och övergrepp är åt helvete vem du än är.

Och nej, det är inte heller en ursäkt att du bara vill att ”vissa” autister ska botas. Att du vill skona de intelligenta och produktiva och privilegierade, och endast vill eliminera de som är mest avvikande, mest sårbara och mest förtryckta, gör inte saken bättre. Du har just erkänt att du vill rikta in dig på att skada de som du redan förtrycker mest.

Att tala om att ”bota autism” är att förneka autisters mänsklighet och att uppmana till våld och övergrepp. Det finns inget utrymme för nyanser. Jag kommer inte delta i några välartade diskussioner kring det här. Och kommentarer som handlar om att lyfta fram Nyanserna och se Båda Sidor kommer inte att släppas fram. Och jag kommer inte läsa dem heller när jag förstått vad de handlar om. Så ni kan bespara er det besväret.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk, Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att tala om att Bota Autism är att uppmana till våld mot autister

  1. Piia-Liisa Pisal skriver:

    I förrgår fick min vuxna dotter diagnoserna autism och ADHD. Vilken lättnad det var. Detta var tredje utredningen som gjordes. Den första gjordes redan innan hon var 10 år. Diagnoserna hjälper nu till att öppna dörrar för att hon ska få behandling. Nej, inte för att bota autism och ADHD, utan för andra sjukdomar där de nya diagnoserna spelar avgörande roll. För innan har det kallats för ”krisreaktioner” bland på grund av att jag skilde mig från hennes far då hon var i förskoleåldern. Varken jag eller min dotter vill bli botade (jag är, trots att jag inte är utredd, relativt säker på att även jag är autistisk och jag uppfyller många kriterier för ADD). Men vi vill båda få hjälp för sjukdomar som går att bota utifrån dem vi är och utifrån hur vi fungerar. Varför jag kände så starkt att jag ville berätta detta vet jag inte, men jag vill berätta.
    Jag älskar mina barn, precis såsom de är. Jag vill inte ändra dem, deras personligheter. Men jag vill att de ska få må bra. Och så länge som den så kallade vården försöker behandla min dotter med metoder som gör mer skada än nytta blir jag både rädd och förtvivlad. Vården har inte sett min dotter som den hon är utan behandlat utifrån ett slags manual istället. Nu hoppas jag det är ett avslutat kapitel, att vi båda kan få hjälp utifrån rätt förutsättningar. Kanske kan jag snart slippa rädslan att det står en polis och en präst utanför min dörr…
    Tack för ett mycket bra inlägg.
    //P-L
    Livets Skiftningar

    Liked by 1 person

  2. Ping: Vad personer med ME bör veta om autister – Funkisfeministen

Kommentera (kommentarer granskas)

