Autistisk historia

November är Autistic History Month. Om du inte visste det innan så vet du det nu. Autistic History Month startade 2013 av autistiska aktivister. Mer information och autistisk historia hittar ni på den autistiska historiemånad-bloggen. Jag har inte så mycket att bidra till detta just nu. Jag kände faktiskt inte till att Autistic History Month var en grej förrän någon gång tidigare den här månaden. Men det är en bra grej. Jag skrev om autistisk kultur tidigare vilket ändå är rätt passande. Men jag vet inte så mycket om autistisk historia. Så jag tar detta tillfälle att lära mig mer (dessa länkar innehåller mycket läsvärt). Jag lär mig om den tidiga amerikanska autistiska rörelsen. Det är viktigt att lära av historien. Vi behöver en autistisk rörelse i Sverige och kunskap om hur det gått till i andra länder kan bara vara till nytta.

Sverige har ingen organiserad autistisk rörelse. Inte en som är till för alla autister. Jag önskar att det fanns en sådan. Jag är för tillfället inte i en situation där jag själv kan göra så mycket praktiskt, men jag kan åtminstone läsa på och lära mig, och hoppas att den kunskapen kommer till nytta i framtiden. Men även om vi inte har en autist-rörelse så har vi fortfarande en historia. Jag har inga kunskaper om svensk autistisk historia. Jag gissar att vi hittar många autister bland de som institutionaliserades och tvångs-steriliserades. Annars vet jag inte vad jag ska börja. Men det vore ett intressant projekt, att lära mig mer om svensk autistisk historia. Och jag är hyfsat bra på forskning och akademiskt arbete. I alla fall så länge jag kan hålla mig till att läsa och skriva och inte måste typ prata med okända människor eller nåt sånt besvärligt. Så om jag orkar tror jag att jag ska ge mig in på det projektet. Det är viktigt att vi lär känna vår historia trots allt.

När det gäller återstoden av den här månaden: Vi får se om jag kommer på något historierelaterat att skriva om. Och om ni har några tips på intressanta texter eller liknande får ni gärna dela med er.

Det är viktigt att vi lär oss vår historia. Men kanske ännu viktigare är att vi kan skapa vår autistiska historia. Vi har ingen organiserad rörelse som är till för alla autister. Den autistiska kulturen är outvecklad i Sverige. Det finns betyder att vi behöver göra framtidens autistiska historia, tillsammans.

Det är min förhoppning att vi kommer att få vara del av flera viktiga historiska händelser. För historia är inte bara något som hände förr i tiden. Historien skapas här och nu.

Och vi autister måste skriva vår egen historia.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk kultur, Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Autistisk historia

  1. Ping: Att ”sätta diagnos” på historiska personer | anarkoautism

Kommentera

