Om du är osäker, säg autistisk

Jag skriver detta som fortsättning på gårdagens inlägg. Om du inte är autistisk och undrar över vilka ord du ska använda för att benämna autister som grupp, eller någon enskild person vars preferenser för detta du inte känner till, tänker jag att det säkraste kortet är att säga autistisk. Jag ska förklara varför. Först vill jag förklara varför en bör vara försiktig med de två vanligaste alternativen.

”Person med autism” bör undvikas, av skäl som jag förklarat i tidigare texter. Det finns för mycket kopplat till det för att det ska kunna användas neutralt. På grund av hur autister alltid får höra att det är viktigt att ”skilja på personen och hens autism” och att ”det är något du har inte något du är”, är det väldigt många av oss som hatar uttrycket var vi än ser det. Jag kan tänka mig några begränsade situationer som kan ses som undantag, men generellt sett bör ”person med autism” undvikas, om inte annat så på grund av de negativa associationer som frasen har.

Att som utomstående använda ordet ”autist” är dock inte heller helt oproblematiskt. Autist är en identitet, och det är ett ord som på något sätt definierar personen det används om. Och därför är det också så att säga laddat. Positivt eller negativt, men det är laddat. För mig som själv kallar mig autist representerar ordet en identitet och en samhörighet som jag är stolt över. Men utanför den kontexten får ordet en annan innebörd. Autister är en marginaliserad grupp, och autism är en väldigt stigmatiserad medicinsk diagnos. Och det dominerande synsättet i samhället är det, att autism är ett medicinskt tillstånd och inget annat. Att kalla någon för ”autist”, när en ser detta som i första hand ett individuellt biomedicinskt tillstånd, är verkligen att ”definiera någon som sin diagnos”. Så jag är inte helt bekväm med att kallas autist av någon, som inte själv definierar sig som autist. Möjligen med undantag för om det är en funkis som inte är autistisk men som har en annan funkisidentitet, och som därmed har respekt och förståelse för vad en sådan identitet kan innebära. Men som allmän regel bör personer som inte själva ser sig som autister vara väldigt försiktiga med att använda det ordet om andra, såvida inte sammanhanget är sådant att det uppenbart är lämpligt att göra det.

Jag tänker inte gå in på olika eufemismer av typ ”person med varierande sällsynta personlighetsdrag” eller ”har särskilda specialbehov”. Det är det sämsta, känns till och med värre än ”person med autism” i min mening.

Då återstår ”autistisk”. Autistisk är, som jag ser det, det mest neutrala alternativet. Autistiska personer, hen är autistisk, etc etc. Autistisk är ett adjektiv. Det beskriver således en person utan att definiera den. Det säger att en har egenskaper som kan beskrivas som autistiska, utan att säga hur viktig del av personen det är. Det respekterar såväl personer som identifierar sig som autister, och personer som ”inte är sin diagnos”. Alla som inte har någon irrationell aversion mot ordklassen adjektiv borde bli nöjda med det. Du kan säga autistisk utan att ens behöva ta ställning till frågor som huruvida ”autism är något en har eller något en är”. Det är en enkelt beskrivning.

Sammanfattning:

Har autism = dessa egenskaper är något separat från dig, det är något dåligt det är något du har i handväskan, det är inte en del av dig. Mycket negativa kopplingar.

Autist = en identitet, något som definierar personen, något som markerar tillhörighet hos en marginaliserad grupp, laddat ord, potentiellt känsligt att använda som utomstående.

Autistisk = adjektiv, neutralt, beskriver någons egenskaper utan att säga mer om vilken betydelse det har.

Därför menar jag att autistisk är det mest neutrala alternativet, och om du är osäker på vilket ord du ska använda, är det säkrast att säga autistisk.

Jag kommer inte på något annat alternativ som känns bra, men om ni har några förslag får ni gärna diskutera i kommentarerna (obs: endast autisters åsikter är relevanta i den här frågan).

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om du är osäker, säg autistisk

  1. Ping: En annorlunda barndom av Iris Johansson | Josefin

Kommentera (kommentarer granskas)

