Utan tillgänglig information och kommunikation är ert möte inte tillgängligt alls

Autistiska manifestet skrev häromdagen om Feministiskt initiativ i Stockholm som i inbjudan till sitt medlemsmöte förklarar att ”lokalen är anpassad för funktionsvariationer”. Ingen ytterligare information. Bara att lokalen påstås vara anpassad för funktionsvariationer, vad det nu betyder. Det är en märklig formulering, för ”funktionsvariationer”, om vi nu vill använda det ordet, lär inte gå några medlemsmöten. Men nu ska jag inte märka ord, även om deras formulering är rätt kass, för det viktiga problemet är att denna ”information” inte hjälper någon alls.

Jag har ingen nytta av att läsa att ”lokalen är anpassad för funktionsvariationer”. Det jag vill veta är (1) är lokalen tillgänglig för mig, och (2) är medlemsmötet tillgängligt för mig? Att höra att ”lokalen är anpassad för funktionsvariation” besvarar inte dessa frågor. Vi vill åtminstone veta vad det betyder. Som kommentar på inlägget på Autistiska manifestet skrev jag följande:

Om jag skulle gå på ett sånt här möte skulle jag verkligen behöva veta att de tänkt på ljud och ljusmiljö i lokalen. Det är inte roligt att göra ansträngningen att ta sig någonstans, så måste jag bege mig hem igen för att jag inte klarar av ljudmiljön i lokalerna. Jag skulle även behöva veta om schemat för aktiviteterna. Även om lokalerna är tillgängliga för mig kommer jag antagligen inte orka med dessa ”musikframträdanden”, så vill veta om det är praktiskt möjligt att undvika dem men delta i vad jag nu vill delta i.

Att bara säga att ”lokalen är anpassad för funktionsvariationer” är bara pinsamt och hjälper ingen alls. Jag vill veta om lokalen är tillgänglig för mig. Och jag vill veta om hela evenemanget är tillgängligt för mig, eller annars vilka delar som är det. Det handlar ju som du säger om mer än bara lokaler. Tillgänglig information och kommunikation till att börja med.

Jag försökte nå FI Stockholm på Twitter. Frågade dem om de kunde svara på, om lokalen är tillgänglig för mig som är autistisk.

fisthlm

”Det jag vill veta är, är lokalen tillgänglig för autister? Är den tillgänglig för mig? Kan @FiStockholm svara på det?”

Det kunde de inte. Eller snarare, de har inte svarat alls. Har påmint dem några gånger. Jag vet inte om detta beror på att de ignorerar mig, eller på att de inte kollar sitt twitterkonto så ofta, men oavsett vilket så visar det återigen på problemet med att de inte verkar bry sig om tillgänglig kommunikation.

Jag har tidigare skrivit om det omfattande arbete som bland annat innebär att vi måste planera och göra efterforskningar om vi alls ska kunna ta oss runt i en otillgänglig värld. Detta medför ett stort behov av information. FI är bara en av många organisationer som inte alls visar någon ambition att alls tänka på detta, men det är nu ett tydligt exempel vi har. För de ger ingen information alls om hur lokalen är anpassad, och inte heller är det tydligt vart en ska vända sig om en vill ha sådan information. Det är alltså upp till funkisen att göra arbetet med att göra efterforskningar, och försöka kommunicera med FI angående detta.

Det är klart att de borde göra mer för att göra viktig information tillgänglig från början, och själva tänka på så många aspekter av tillgänglighet som möjligt, utan att någon ska behöva säga till dem varje gång. Men oavsett hur mycket man tänker på detta, så är det omöjligt att tänka på allt. Att påstå att man gjort en lokal eller ett evenemang tillgängligt för alla är bara arrogant. Och jag kan inte lita på att något event är tillgängligt för mig, bara för att arrangörerna påstår att ”lokalen är anpassad”. Så jag behöver information. Om den information jag behöver finns tillgänglig är detta det bästa, men som sagt, ingen kan tänka på allt. Och när ytterligare information behövs måste det vara tydligt vart man kan vända sig.

Funktionsnedsättningar medför olika behov vid kommunikation. Eftersom det inte funkar för alla att kommunicera på samma sätt, måste det finnas olika vägar. Det måste vara tydligt vart man kan vända sig, vilka kommunikationsformer som finns att välja på, och när en kan vänta sig att få svar. Jag har inte koncentration att skriva mer detaljerat om detta nu. Men något som hade underlättat för min del vore, till exempel, om de faktiskt svarade på frågor på sitt Twitterkonto. Det är en kommunikationsväg som faktiskt vore värt besväret för mig. Att maila är för ansträngande, och att ringa kommer inte på fråga (inte för att jag vet om något av detta skulle funka ändå).

Feministiskt initiativ Stockholm är inte ensamma om att göra alldeles för lite för tillgänglighet (om du nu ens gör något alls, vilket inte alls är uppenbart från vad vi sett). Många organisationer gör inga ansträngningar alls för detta. Att alla andra är dåliga är såklart ingen ursäkt. Däremot önskar jag att fler än Fi Stockholm ska ta åt sig av det här, och börja arbeta med tillgänglighet på riktigt. Eller jag säger fler än Fi, men det är ju inte som att jag förväntar mig att de ska göra något heller. Men visst hade det varit trevligt om de gjorde det.

Relaterat: Autistiska manifestet om att göra träffar tillgängliga för autister och andra med NPF.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Funkispolitik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Utan tillgänglig information och kommunikation är ert möte inte tillgängligt alls

  1. Ping: Omorganisera er (och säg inte åt människor i sorg vad de ska göra) | anarkoautism

  2. Ping: Säg inte att lokalen är tillgänglig | anarkoautism

Kommentera

