Vad sägs om att när en förälder larmar om övergrepp på en skola så tar vi det på allvar? Och inte organisera motkampanjer till försvar för skolans rykte?

giphy-2

I en artikel i Aftonbladet vittnar en förälder om hur hennes 10 år gamla barn utsätts för allvarliga övergrepp hos Svedenskolan, en specialskola i södra Stockholm. Hon berättar att sonen dagligen blir ”fasthållen och utburen från lektionerna”, och att det även har hänt att han blivit inlåst som straff för att ha varit inblandad i en konflikt. Enligt föräldern har skolan ”satt i system att använda fysiskt våld” mot elever.

Det som beskrivs är visserligen hemskt men inte alls ovanligt. Att skolor utsätter elever för systematiskt våld, och att barn med NPF är särskilt utsatta för fysiska övergrepp, är inget nytt. Vad som dock framstår som mer ovanligt och väldigt obehagligt, är vad som beskrivs som en slutenhet som präglar skolans verksamhet.

– Som förälder måste man anmäla två veckor i förväg för att få komma på besök, och när man kommer det ska man bli eskorterad av någon i personalen.

Hon fortsätter:

– Tystnadskulturen är utbredd, och det är skrämmande. Som förälder får man inte se eller höra något, och personalen håller varandra om ryggen. En del av barnen på skolan pratar inte alls. När man då stänger skolan så mycket för föräldrarna blir det väldigt osäkert. (Citerat från artikeln i Aftonbladet).

Detta kanske bara är jag men min första tanke när jag läste detta var att det låter som Nordkorea brukar skildras. Nåväl, det är en skrämmande situation som föräldern berättar om, och detta måste såklart tas på allvar. Anmälningar om övergrepp mot barn borde alltid tas på allvar, även om de sällan gör det.

Jag vill såklart inte uttala mig om vad som faktiskt sker i en enskild skola. Men jag har inte svårt att tro att en skola gör det som den här föräldern beskriver. Skolor gör sånt. Att systematiskt förstöra livet för barn med NPF är lite skolans grej. Så om det förekommer våld även på denna skola är det alls inget att vara förvånad över.

Något som verkar vara lite speciellt för den här skolan är att den tydligen har många Supportrar, som verkligen, verkligen, är måna om att ingen ska få förstöra skolans rykte genom att berätta om övergrepp. Jag fick själv nyss erfara detta.

När jag delade artikeln på Twitter var det första som hände att en okänd person dök upp och sa till mig, att allt som stod i artikeln var lögn och att det minsann inte förekom några övergrepp alls, och i synnerhet inte de övergrepp som beskrevs i artikeln. Detta visste hen, eftersom hen hade en dotter på skolan. Visserligen var dottern inte den som utsatts för de rapporterade övergreppet. Faktum var att det visade sig att dottern inte ens gick på samma skola, utan på en helt annan skola med samma huvudman. Men även om dottern hade gått på samma skola säger det ju absolut ingenting. Sen när ser föräldrar allt som händer i skolorna deras barn går på? I synnerhet sådant som händer andras barn? Sen aldrig, det är när. Jag har också fått erfara vilket helvete skolan kan vara, men tror fan heller att random föräldrar till elever (som för övrigt själva mobbade mig) skulle säga att det förekom några dåligheter där.

Jag vet inte vad som är mest förolämpande: Att denna okända människa försöker lura och manipulera mig, eller att hen tydligen trodde sig kunna påverka mig i riktning mot att ta parti för en skola och mot den som anmäler övergrepp på en skola.

Denna person berättade i alla fall att hen talat med andra föräldrar och att de skulle tala med Aftonbladet. Så dessa människor försöker alltså organisera en kampanj för att påverka media och tysta en förälder som larmar om att hennes barn utsätts för övergrepp. Detta är verkligen höjden av jävlighet. Jag vet inte vilket intresse de här människorna har av att tysta ner kritik mot dessa skolor, om det finns ekonomiska intressen eller om jävligheten är ideell, eller vad det handlar om. Men om någon anmäler övergrepp mot barn, då är det ju självklart att detta ska tas på allvar. Alltså, det största allvar som går att ta något på.

Jag vet inte vilka motiv de föräldrar har som vill tysta anmälningar om övergrepp. Men av någon anledning värnar de mer om skolans rykte än om ett barn som eventuellt utsätts för grova och systematiska kränkningar.

Jag kan såklart inte uttala mig om vad som skett på just denna skola. Jag kan ju inte veta. Kan bara konstatera att systematiskt våld mot utsatta elever inte är något ovanligt på svenska skolor, och när någon larmar om systematiskt våld ska det tas på allvar. Och jag kan inte säga något om eventuell tystnadskultur på skolan, men det faktum att det organiseras kampanjer för att tysta föräldrar som larmar om övergrepp, ja det är ju svårt att säga annat än att det stärker bilden av det finns övergrepp som man försöker mörka.

Jag kan inte veta någonting om skolan, men jag tror på föräldern som vittnar om övergrepp i artikeln. Det är också en viktigt princip: Ta alltid berättelser om övergrepp på allvar, lita aldrig på den som försvarar den som ropar lögn och förtal mot den som anmäler övergrepp. Stå alltid på samma sida som de svaga och utsatta. Och det säger sig självt vilken part som är svag och utsatt i relationen mellan funktionsnedsatt elever och en hel skola som uppbackas av organiserade föräldrar.

Barnet som måste stanna hemma för att hen inte känner sig trygg i skolan förtjänar allt stöd och uppbackning i sin kamp. Detsamma gäller föräldern, som tar sitt barns parti i kampen mot skolan och omvärlden. Så jag är på barnets sida, och på förälderns sida, helt och hållet. Även om jag inte kan göra mycket mer än att säga detta. Men jag hoppas att de får bra stöd och uppbackning i sin kamp, för det verkar som att det kommer behövas.

Och de som organiserar sig för att tysta den förälder som försöker kämpa för sitt barns rätt att inte utsättas för våld, borde verkligen skämmas. Att prioritera ett barns liv och hälsa framför ett skolföretags rykte, det ska väl inte vara så fruktansvärt svårt? Så skäms, och tänk över vad fan ni gör med era liv. Att göra det som är rätt är inte så enkelt alla gånger. Men att inte organisera en kampanj för att tysta en förälder som försöker uppmärksamma övergrepp på en skola? Det är faktiskt inte så svårt, det försäkrar jag er.

Nämnde jag förresten att ni ska ta berättelser om övergrepp på allvar?  Ta alltid berättelser om övergrepp på allvar! Bra, då har vi rett ut det.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Funkispolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

