Sju saker som är viktiga att förstå för att kunna ge rätt stöd till Barn Med Diagnoser

madoka-3

Det talas ju en del om hur man kan hjälpa Barn Med Diagnoser, och det är ju såklart en viktig fråga, för barn med diagnoser kan vara väldigt utsatta. Därför tänkte jag nu ge några (sammanlagt sju) råd till alla som har att göra med barn med diagnoser. Jag vill nu vara tydlig med att jag inte har någon som helst professionell kunskap om ämnet. Däremot är jag själv ett före detta barn med diagnos. Jag fick mina diagnoser i väldigt tidig ålder (innan jag kunde prata) så jag kan till och med säga att jag har varit ett Barn Med Diagnoser längre än de flesta (numera är jag såklart en Vuxen Med Diagnoser). Så här har ni min lista på sju saker som är viktiga att tänka på, helt och hållet är baserat på mina personliga erfarenheter men förhoppningsvis ändå till någon nytta för andra:

1. Barn med diagnoser är känsliga för väderförhållanden. Barn Med Diagnoser mår inte bra av att vistas utomhus när vädret är dåligt. Tvinga inte Barn Med Diagnoser att gå ut och röra på sig. I synnerhet inte på våren eller sommaren. Utomhuset kan vara rent outhärdligt då. Enligt min egen erfarenhet är det värst i samband med snabba temperaturförändringar. Det som andra kallar ”bra väder” är inte bra väder för mig, och jag mår bättre när det är svalt och molnigt än när solen skiner.

2. Idrottslektioner är ofta skadliga för Barn Med Diagnoser. De bör inte tvingas att vara med på idrottslektionerna mot sin vilja. Jag tycker visserligen att sådant tvång alltid är fel, men det skadar barn med diagnoser värre än andra. Själv mådde jag väldigt dåligt av idrotten av flera skäl, men bland annat på grund av mina diagnoser. Ni kanske tänker att det är ju hälsosamt att barnen får röra på sig, men faktum är att för Barn Med Diagnoser är det potentiellt väldigt skadligt.

3. Se till att Barn Med Diagnoser har möjlighet att dra sig undan vid behov. Om ett barn med diagnos upplever obehag i en viss situation på grund av sin diagnos, är det viktigt att tillåta barnet att dra sig undan och till exempel gå till ett annat rum, som är bättre anpassat efter barnets behov. Det är viktigt att inte ifrågasätta Barn Med Diagnoser om de berättar att de mår dåligt. Som barn upplevde jag ofta att vuxna inte trodde mig i sådana situationer, men jag mådde dåligt på riktigt.

4. Barn Med Diagnoser kan behöva medicinera. Många barn med diagnoser mår bättre av mediciner. Det finns en del motstånd mot att ge barn med diagnoser mediciner, men medicinering kan vara avgörande för barnets välmående. Om medicinerna är sådana att de ska tas direkt när barnet känner av symptom, är det viktigt att de alltid finns nära till hands (när jag var barn brukade någon ansvarsfull vuxen ha hand om sådana mediciner).

5. Barn Med Diagnoser kan må dåligt av djur. Det finns de som inte har några problem alls med djur, utan mår bra av att vistas med dem. Men många mår också väldigt dåligt av att umgås med djur (som hundar, katter och andra vanliga sällskapsdjur). Detta gäller även raser som marknadsför som extra bra för barn med diagnoser. Så tänk på detta, och håll eventuella djur på behörigt avstånd från barn med diagnoser.

6. Barn med diagnoser är känsliga för lukter. Väldigt känsliga. Utsätt dem inte för starka lukter i onödan. Tänk också på att undvika parfymerade hygien och tvättprodukter. En del barn med diagnoser känner av om kläderna tvättats med parfymerat tvättmedel.

7. Respektera att Barn Med Diagnoser har avvikande matpreferenser. Nästan alla Barn Med Diagnoser har svårt att äta vissa saker, och en del behöver väldigt omfattande anpassningar av kosten. Det är jätteviktigt att respektera detta. Att tvinga Barn Med Diagnoser att äta mat som inte är bra för dem, kan vara direkt livsfarligt. Alltså, jag har blivit allvarligt sjuk av att få i mig fel mat. Det är inte roligt att råka ut för bara för att någon vuxen inte fattar allvaret. Så se till att du har koll på vad barnet inte kan äta (eller var försiktig när du inte vet).

Detta är mina sju viktiga tips för alla som har att göra med Barn Med Diagnoser. Baserade på mina egna erfarenhet som barn med diagnos.

Förresten, jag utgår ifrån att de flesta vid det här laget fattat ungefär vilka diagnoser jag talar om, men om ni fortfarande är förvirrade så kan jag ju skriva ut det här: Jag talar alltså om diagnoser relaterade till allergier (som det finns flera relevanta medicinska diagnoser för). Var det någon som trodde att jag skulle skriva om autism och ADHD? Antagligen. Väldigt många säger ”diagnoser” när de egentligen menar autism och ADHD. Men det är fel. Det finns hundratals (tusentals?) diagnoser, och ADHD eller ASD är endast några av dessa.

Det jag säger är alltså att inte ett ord i min pedagogiska lista handlar om autism, ADHD eller någon annan neuropsykiatrisk diagnos. Eftersom jag visst inte var övertydlig nog.

Men om vi talar om att autistiska barn (eller barn med ADHD), är det ju viktigt att förstå att en inte behöver mindre hjälp för att en inte har en diagnos. Autistiska barn behöver liksom hjälp oavsett om någon läkare satt diagnos på dem eller inte.

Men det här inlägget handlar om Barn Med Diagnoser, precis lika mycket som det mesta inom ”hur ska vi hjälpa barn med diagnoser”-genren. Så varsågod för relevant inlägg i debatten.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Funkispolitik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sju saker som är viktiga att förstå för att kunna ge rätt stöd till Barn Med Diagnoser

  1. bossmasteritrf skriver:

    [Jag har inte läst ditt inlägg men jag tänker kommentera ändå. Jag tror att texten handlar om NPF trots att du uttryckligen skriver att det handlar om något helt annat.]

    [Det är bra för autister att röra på sig pga anledningar.]

    (Kommentaren är förkortad och redigerad i enlighet med den här bloggens kommentarspolicy, eftersom den bröt mot flera av reglerna.)

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Mitt inlägg handlade inte om autism. Det står ingenstans att det handlar om autism. Som regel raderar jag bara kommentarer som inte har någon koppling till innehållet i texten, men just det här var helt fel på ett sätt som ändå var lite intressant i sammanhanget

      Liked by 1 person

      • bossmasteritrf skriver:

        Du skulle inte möjligen vilja berätta vad som var så fel? Autism är ändå ett npf. Och en diagnos.

        Gilla

        • Anarkoautism skriver:

          Felet är att jag inte skrev om NPF. Eller autism. Okej, jag kan citera mitt eget inlägg:

          ”Förresten, jag utgår ifrån att de flesta vid det här laget fattat ungefär vilka diagnoser jag talar om, men om ni fortfarande är förvirrade så kan jag ju skriva ut det här: Jag talar alltså om diagnoser relaterade till allergier (som det finns flera relevanta medicinska diagnoser för). Var det någon som trodde att jag skulle skriva om autism och ADHD? Antagligen. Väldigt många säger ”diagnoser” när de egentligen menar autism och ADHD. Men det är fel. Det finns hundratals (tusentals?) diagnoser, och ADHD eller ASD är endast några av dessa.”

          Gilla

  2. Elysia skriver:

    Hej!
    Bra skrivet. Jag trodde verkligen det handlade om NPF-diagnoser ända tills jag läste allergi (kanske pga att du brukar skriva om autism). Då brukar jag ändå irritera mig på dem som pratar om diagnoser utan att specificera närmare vad de menar. En vanlig sak är att folk pratar om någon som är gammal och ”udda” och de säger ”hen har säkert någon diagnos” när de menar NPF.

    Jag har följt din blogg ett tag och finner den intressant.

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

