Ni får de svar ni söker

 

jipys6h

Det är intressant att se i bloggstatistiken, vilka sökningar folk gjort för att hitta hit till bloggen. De flesta sökningar registreras nu som ”okända söktermer”, men det som visas är intressant. Ibland söker folk på sammanhängande beskrivningar (ex: ”jag har en pojke med autism och vi kan inte prata om nånting” eller”person som frågar om pengar och är väldigt instängd”), och en del söker på frågor som de vill ha svar på. En del frågor är fullt rimliga frågor, medan andra är helt bisarra. För ett tag sedan besvarade jag frågor som lett besökare till bloggen, och jag tänkte att det var dags för en uppföljare.

Vad finansierar den progressiva skatten?

Tekniskt sett, ingenting.

Vilka egenskaper skulle du uppskatta hos en person som skulle ge hjälp och stöd?

Okej detta var en både allvarlig och personlig fråga från en sökmotor. Jag antar att den viktigaste egenskapen är att personen är är lyhörd och förstående. Och visar respekt för att en är en självständig individ som förstår sina egna behov bäst. Att få ”hjälp” från någon som har sina egna idéer om vad en behöver är ju helt värdelöst.

Hur märks autism?

Du menar, hur märks det att någon är autistisk? Det varierar från person till person. På mig märks det nog tydligast på att jag har en funkispolitisk blogg där jag tar ställning mot förtryck mot autister, samt beskriver mig själv som autist. Sen har jag ju massa autistiska egenheter, kroppsspråk osv, men det där med att jag kallar mig autist och propagerar för autisters rättigheter måste ändå ses som det tydligaste tecknet.

Vad händer om bostadsbubblan spricker?

Vi får en ekonomisk krasch och allt går åt helvete om inte politikerna gör något.

Vad betyder retoriska frågor?

Frågor som frågeställaren inte vill höra svaret på. Detta var faktiskt en av de tidigaste ämnen jag skrivit om på bloggen.

Vilket kön får mest autism?

Vilket kön… va? Eh, ”man” får ca 14 autism, kvinnor får minst 23. Men mest autism får ickebinära kön, de kan få så mycket som 39 autism.

Hur var era autist?

Vänta, va?  VA? Har du… har du ÄTIT en autist? Jag är mycket upprörd.

Vad säger forskning om sexualitet vid ADHD och autism?

Jag har skrivit om detta, se autism och sexualitet. Kortversion: Heterosexuella autister är i minoritet. De flesta är icke-heteros.

Kan man ha atypisk autism och vara särbegåvad?

Frågan är, kan man vara särbegåvad och inte vara autistisk?

Hur tillrättavisa autistiska barn som gör fel?

Om barnet verkligen gjort fel, förklara vad problemet är på ett sätt som barnet kan förstå. Men ta först reda på varför barnet gör som det gör, och sluta utgå ifrån att allt autistiska barn för är fel.

Var får bankerna pengar de lånar ut ifrån?

De gör sina egna. Och egentligen lånar de inte ut pengar.

Hur många förstår ironi?

Inte så många. I synnerhet inte NT-personer. De är jättekassa på ironi. Autister är i allmänhet lite bättre på att förstå ironi.

Vad gillar autister?

Ni vet hur autister är olika personer? Vi gillar olika saker.

Vad gillar gravautister att arbeta med?

Detta… är ju ett sätt att försöka precisera frågan… Jag antar att gravautister gillar att arbeta som dödgrävare, det är det enda som låter rimligt.

Var kommer pengar ifrån?

Från banker och från staten. Mest från banker eftersom staten inte tar sitt jävla ansvar nuförtiden.

Har autister svårt med kroppskontakt?

Autister har ofta problem med att folk omkring tar sig friheter med våra kroppar. Utsätt inte någon för oönskad kroppskontakt. Om du inte vet vad personen vill, utgå ifrån att hen inte vill att du tar på hen. Det finns inget relevant svar på den frågan att hitta genom att söka på nätet, för det beror helt på vad alla inblandade parter vill. Okej.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ni får de svar ni söker

  1. Ping: Anarkoautism Besvarar Frågor och Kommentarer från Sökmotorer | anarkoautism

Kommentera

