Om uppsatsens varför, hur och vad

steinsgate-screenshot-1

För mig var avsnitten med ”syfte/frågeställningar” och ”metod” nog det svåraste med hela uppsatsen. Och eftersom det är tråkigt och svårt att skriva om, tänker jag nu inte ta med så mycket av det här. Syftet med uppsatsen är att visa att det finns ett strukturellt förtryck av personer med funktionsnedsättningar. Och jag vill visa hur det förtrycket ser ut. Fast riktigt så fick jag inte uttrycka det, för man får inte låtsas om att det är självklart att det finns ett förtryck. Inte i det här kapitlet i alla fall. Akademiska regler.

Min metod var att jag läste mycket och skrev mycket. Först läste jag om kritiska teorier om funktionshinder och politik, sedan skrev jag om det. Sen läste jag policydokument från olika universitet och högskolor, och skrev om det. Till sist läste jag lite andra grejer och skrev om det. Det var ganska mycket som att skriva blogginlägg förutom att jag har källhänvisningar. Textanalys kallas det då. Min textanalys består av två delar. Först undersöker jag hur funktionsnedsättning skildras och värderas i likabehandlingsplanerna från olika universitet och högskolor, för att se vilken ideologi som döljer sig bakom det till synes neutrala språket i dessa officiella policydokument.

Eftersom detta är officiella dokument kan det kanske invändas, att de endast visar det som lärosätet vill visa, och att orden inte nödvändigtvis speglar verkligheten. Jag tror dock inte att detta är ett direkt problem i sammanhanget. Det är visserligen sant att vi inte bör okritiskt acceptera olika påståenden i texten. Om man i likabehandlingsplanen uppger att det till exempel ”råder nolltolerans mot diskriminering”, eller att ”vi arbetar alltid för att göra utbildningen tillgänglig för alla”, kan vi inte utifrån detta dra några slutsatser om hur mycket man bryr sig om diskriminering och tillgänglighet i praktiken. Diskussionerna runtom likabehandling och funktionshinder, trots att de sällan är särskilt djupgående, säger förvånansvärt mycket.

Den andra delen av undersökningen består av analys av tidigare studier, som bygger på intervjuer med högskolepersonal och studenter. Att detta är en del av materialet snarare än tidigare forskning, beror på att jag analyserar dessa texter utifrån ett helt annat perspektiv än författarna. Jag ser det inte som tidigare forskning, utan som personer inom högskolan som återger diskussioner med kollegor.

Lärare och vissa administrativa personal, befinner sig i en position av auktoritet och makt i förhållande till studenter. Studenter med funktionsnedsättningar är ofta tvungna att förhandla med lärare och samordnare (den administrativa position som beslutar om ”särskilt pedagogiskt stöd”), om de ska få rätt att ta del av utbildningen. I praktiken betyder det att läraren eller samordnaren har möjlighet att fatta beslut som antingen utestänger eller inkluderar studenter med funktionsnedsättning. Lärarens bemötande har dessutom i sig stor betydelse för hur studenten upplever studierna. För den enskilde studenten kan det framstå som att det är läraren eller samordnaren som har den direkta makten över studentens studiegång, även om interaktionen mellan högskolepersonal och student också formas av den institutionella kontexten. Detta betyder att strukturer inom högskolan både bestämmer vilken makt enskilda lärare har, och var gränsen går för denna makt.

Det var lite om hur och varför. Beskriver det mer utförligt i uppsatsen men orkar inte göra blogginlägg av allt det. Nästa inlägg kommer handla om funktionshinderforskningens bakgrund och därefter skriver jag om högskole- och funktionshinderpolitiken.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i masteruppsatsen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

