Masteruppsats om ableism på högskolan

Då var det klart. Masteruppsatsen som jag ägnat senaste halvåret åt att skriva är färdig och inlämnad och godkänd. Uppsatsen handlar om strukturellt förtryck av personer med funktionsnedsättningar. Det var intressant att skriva om och jag tycker att resultatet blev ganska bra. Att skriva en så lång akademisk text är ju lite annorlunda än att skriva blogginlägg. Inte jätteannorlunda men lite annorlunda. Jag måste vara mer noggrann och ha källhänvisningar och så vidare. Och jag har en handledare som säger ”du borde skriva mer om det här” eller ”du borde skriva något om den här boken om statsvetenskap som är skriven av den här vita gubben som jag gillar”. En annan stor skillnad är en får väldigt många kommentarer på om det märks att en har åsikter om det en skriver om. Till exempel när jag tar ställning för funktionshindrades rättigheter och emot förtryck. Man får göra det, men det ska helst tonas ner. Jag fick väldigt många anmärkningar från handeldare, examinator och studenter på opponeringen, om att min uppsats var ”partisk”, ”normativ”, ”vinklad” osv. Och jag förnekar det inte, men detsamma gäller alla. Men jag är inte missnöjd med det omdömet. Om jag inte hade fått några sådana reaktioner hade jag antagligen gjort något fel.

En del har frågat mig, när jag twittrat om uppsatsskrivandet, om de kommer kunna läsa uppsatsen senare. Och ja, nu när den är betygsatt och inlämnad lägger jag upp den här så ni kan läsa om ni vill. Uppsatsens titel är: Den otillgängliga högskolans politiska ideologi. För de som är intresserade av ämnet men inte orkar läsa en hel uppsats, kommer jag inom det närmaste att posta en serie blogginlägg som mer eller mindre har samma innehåll som uppsatsen (fast lite anpassat till bloggformatet, så det är inte riktigt samma). Jag trodde även att universitetet skulle publicera uppsatsen i någon elektronisk nånting, för så var det när jag skrev min kandidatuppsats. Men så funkar det inte här. Så den här bloggen är det enda stället den publiceras på nu.

Nu har jag studerat färdigt, åtminstone tills vidare. Men även om jag har en godkänd masteruppsats, betyder det inte att jag får någon examen. Orsakerna till det är detsamma som ämnet för min uppsats. Det är några kurser som ingår i masterprogrammet som jag inte kunnat läsa på grund av att utbildningen är otillgänglig. Och så var det läraren som var väldigt öppen med att hon vägrade låta någon som jag studera. Så där har ni det. Jag skriver en masteruppsats om ableism inom högre utbildning, och på grund av ableism inom högre utbildning kommer jag inte få någon examen. Men det är väl egentligen sak samma. Jag kommer ändå inte kunna ha ett vanligt jobb. Och om det mot förmodan skulle dyka upp ett väldigt ovanligt jobb som passar mig, borde det inte spela någon roll om jag har en examen eller inte.

Men det är ett senare problem. Nu vill jag bara vila och ta det lugnt för att återhämta min energi efter allt studerande. Jag behöver i alla fall inte sätta min fot på universitetet igen och det är hemskt skön.

X03tZHA.png

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Masteruppsats om ableism på högskolan

  1. Ping: Inledningen, om varför jag skriver om ableism inom högre utbildning | anarkoautism

  2. Ping: Om uppsatsens varför, hur och vad | anarkoautism

  3. Ping: Otillgänglighet i högre utbildning | anarkoautism

  4. Ping: Institutionaliserad ableism | anarkoautism

  5. Ping: Jag har undersökt hur ableism tar sig i uttryck inom svenska högskolor | anarkoautism

  6. Ping: Analys av ableism i likbehandlingsplaner (sammanfattning) | anarkoautism

  7. Ping: Slutsats: Högskolan hatar funkisar | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

