En teoretisk beundran av ledare

Detta inlägg postade jag första gången i höstas. Jag skrev det i frustration över den vedervärdigt tråkiga kursen jag läste. Sen tog jag bort inlägget från bloggen, då jag på grund av anledningar som jag inte behöver återge här var rädd att straffas av läraren och hindras från att genomföra kursen. Detta skedde sedan ändå, fast inte på grund av något jag skrivit här. Läraren var bara helt enkelt väldigt tydlig med att sådana som jag, alltså autister, inte hade något i hennes kurs att göra och sa att jag inte skulle tillåtas genomföra den och så var det med det. Eftersom det nu inte kan göra någon skada låter jag återpublicera inlägget.

Jag går just nu en kurs som heter ”ledarskap och styrning i offentliga verksamheter”. Låter det tråkigt? DET ÄR JÄTTETRÅKIGT. Vad värre är, min lärare är fast besluten att straffa mig för brottet att vara autist, så just nu sitter jag fast. Kan inte börja på de tråkiga skoluppgifterna för att få de överstökade för läraren har gjort det omöjligt. Förhoppningsvis får jag ett beslut från skolan snart om att läraren inte får göra så, men till dess är det inte mycket jag kan göra. Eftersom jag ändå vill komma någon vart och få någon koll på vad jag ska studera, för att göra det enklare för mig när jag väl kommer igång (jag kommer ju säkert behöva göra allt på mycket kortare tid pga dessa försinkningar) tänkte jag skriva lite här om vad det är jag pluggar nu.

durararaKurser i Ledarskap och Styrning och REN ONDSKA.

Så den här kursen, den verkar handla om tre saker: falsk nyliberal historieskrivning, hyllandet av ledarfigurer och propaganda om att ”New Public Managment” är så väldigt väldigt bra. Jag har läst en bok om ledarskap och det handlar verkligen mycket bra ledare är. Den beskriver ”lyckade ledare” som med visioner, talang och engagemang transformerar olika offentliga institutioner och anpassar dem till det moderna samhällets krav dvs nyliberalism. Här är ett exempel från en fallstudie om en ledare som hade en Vision:

”The vision she produced was an ambitious one. … only a very rare local authority Chief Executive would have imagined that it was possible to make anything other than very modest changes in the quality of life experiences in Newham. She did. This by itself singled her out as someone who was exceptional.”

Visst verkar hon väldigt bra? Men ni kanske undrar vad det var för vision. Jo ser ni:

”She came up with a vision that was based on thinking the unthinkable. Labour councils have tended to see themselves as the champions of the underdog, the protectors of the poor and weak. She had to think of the council’s responsibilities in more inclusive terms. The council would have to care about the better-off as well as the poorer sections of the working class.” (Milner & Joyce, 2005, ss. 107-108)

De välbärgade hade alltför länge varit exkluderade. Detta ändrade denna ledare på med sin nyskapande och modiga vision! Det räcker inte att bara ta hand om de fattiga som en jävla kommunist. Att stå upp för de rika är visionärt ledarskap och hör sen! I en annan del av boken får vi veta att det brittiska Labourpartiet, innan de anpassat sig efter Thatcher, var notoriska vänsterextremister. Men Ledare rådde bot på det problemet.

finalpoint-004Jag tycker att hjälpa de svaga och fattiga låter som en bra grej.

Verkar som att den Seriösa Akademiska Litteraturen, åtminstone den läraren tvingar oss att läsa, mest består av nyliberal propaganda och hyllningstexter till Ledare. Jag har svårt att se det vetenskapliga värdet i det. Men vem vet, kanske finns det något intressant bakom den kväljningsframkallande fasaden? Jag är i alla fall tvungen att studera det här så måste försöka förstå vad ledarforskningen faktiskt handlar om. Om vi nu ska forska i och bygga teorier kring ledare och ledarskap är ett viktigt första steg att definiera vad vi menar med dessa ord.

I vardagligt tal kan ”ledare” betyda många saker. Det kan syfta på personer med politisk makt. Presidenter, partiledare och så vidare. Ledare kan också vara personer som har inflytande över andra, det vill säga någon vars ledning andra människor följer, oaktat om den har en formell maktposition eller ej. En projektledare är en person som har ansvar för att få ordning på ett projekt. Så det finns flera möjliga betydelser. Men ska vi ägna oss åt forskning inom ”ledarskap” behöver vi en något mer precis definition, annars vet vi inte vad vi pratar om. Vad är en ledare?

jojo-2Är det någon som har den naturliga ledarutstrålningen?

Litteraturen tycks dessvärre vara tämligen vag när det gäller definitioner. I en bok får jag veta att det finns omkring 400 olika definitioner, vilket mer eller mindre måste innebära att alla använder sina egna definitioner. Enligt en definition är ledare: ”experter som använder sina speciella insikter och expertis för att lösa sociala problem och mobilisera offentliga tjänsters organisationskapacitet å allmänhetens vägnar”. Ett annat synsätt ser ledarskap som ”ett koncept inom en ’diskurs’ på styrningen av offentliga tjänster”. En teori talar om skillnaden mellan ”ledarskap”, som innebär att motivera och inspirera sina följare, och arbeta för förändring, och ”styrning”, som innebär att planera och förvalta, och verka för stabilitet. En annan teori talar om ”transformativt” och ”transaktionellt” ledarskap som två olika former. Milner och Joyce använder en definition som går ut på att ledare är personer som ”skapar eller strävar efter att skapa förändring”. Inte helt glasklart ändå.

I början av en av kursböckerna hänvisar författaren till en OECD-rapport i vilken ledare definieras som ”personer som skulle vara i en position att förändra sin organisation”, och i nästa mening säger han att ”ledare förväntar sig att vara strategiska”. Betyder detta att någon som inte förväntar sig att ”vara strategisk” inte är en ledare, och alltså inte ”är i en position att förändra sin organisation”? En person som har möjlighet att förändra sin organisation är per definition en ledare, och måste per definition förvänta sig att vara strategisk. Boken har också en faktaruta som hänvisar till någon forskning, som tydligen medelst vetenskaplighet visat sex olika saker som en ledare ”måste”´:

ledarskap”Be forever challenging the reality” är nog min favorit.

De här böckerna är verkligen fulla med olika teorier om vilka fina egenskaper ledare har, eller bör ha, eller antas ha, eller måste ha. Eftersom en efter ett tag förstår ungefär vad för sorts personer de talar om är det kanske inget jättestort problem att definitionerna är oklara, även om det så klart känns lite slött när de nu utger sig för att syssla med Seriös Samhällsvetenskaplig Teori. Men det större problemet med den litteratur jag tagit del av är att hela grejen går ut på att beundra ledare och sprida nyliberal propaganda.

Nästa gång kanske jag skriver mer om deras bisarra nyliberala historieskrivning och ”New Public Managment”-filosofin som den här litteraturen så ivrigt propagerar för.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Samhälle och politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En teoretisk beundran av ledare

  1. Anna Nilsson skriver:

    Vad heter denna bok? Vem har skrivit den? Beklagar att ni ska behöva läsa sådant!

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Boken jag citerar i början heter ”Lessons in Leadership – Meeting the Challenges in Public Services Managment.” Den ingår egentligen inte i kursen men jag hittade den gratis på nätet och är skriven av samma författare och handlar om samma sak som kursboken (som jag bara fått tag på delar av). Den andra boken jag citerar heter Strategic Leadership in the Public Services. Det ingår även andra böcker i kurslitteraturen men de kostar snormycket och en av dem är till och med lärarens egen bok. Vill inte betala pengar till den lärare som gör sitt bästa för att sabotera för mig. Så försöker klara mig utan de böcker jag inte kan få tag på utan att betala massa pengar.

      Gilla

  2. Ina skriver:

    No gods, No masters.

    Hoppas litteraturen inte ger dig härdsmälta.

    Liked by 1 person

  3. Ann skriver:

    Väldigt intressant, säkert bra läsning för att känna fienden! Ja, skriv gärna om dom andra delarna i kursen det låter intressant, får mig att sakna mina universitetsstudier! :/

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Jag kan tyvärr inte berätta något mer om den kursen eftersom jag tvingades hoppa av den. Kursen innehöll obligatoriskt grupparbete, och jag sa att jag endast kunde göra grupparbete om jag tilläts kommunicera med gruppen på distans. Läraren vägrade godta detta och vägrade ge mig någon annan uppgift i stället, och så var det med det.

      Gilla

  4. carlgylling skriver:

    Inget av det där definierar ju VAD en ledare ÄR. En hel del av det handlar om hurDAN de tycker att en ledare BORDE vara. Och resten är mest bara konstigt.

    ”experter som använder sina speciella insikter och expertis för att lösa sociala problem och mobilisera offentliga tjänsters organisationskapacitet å allmänhetens vägnar ” – skulle utesluta en hel del ledare. De som inte har allmänhetens intresse för ögonen, de som inte har något att göra med offentliga tjänster, de som inte är inriktade på att lösa sociala problem, och de som inte är experter på något.
    ”ett koncept inom en ’diskurs’ på styrningen av offentliga tjänster” – detta är ju bara blaj. Det kunde lika gärna ha stått ”förvisso påpekade imorgon hulebulebule oxå toffel och svälj”. Det hade åtminstone varit kul.
    ”skapar eller strävar efter att skapa förändring” – i så fall är alla näthatartrollen ledare, men en hel del människor i formell såväl som informell maktställning är det inte.

    Vad är en ledare? Någon som har högre rang än andra, antingen formellt eller socialt, och som därför får andra att göra som hen vill, antingen frivilligt eller genom tvång. Men det låter inte lika fint förstås.

    Liked by 2 people

    • Anarkoautism skriver:

      Jag håller med om din definition. Mycket mer verklighetsförankrat än detta blaj som låter som hämtat från någon inspirerande handbok som säljs i bokshoppen på någon internationell flygplats

      Liked by 1 person

Kommentera

