Nya regler för kommentarsfälten

Efter gårdagens inlägg om särbegåvning har jag fått en hög upprörda kommentarer från upprörda människor som inte verkar ha läst mer än titeln. Många av kommentarerna är ganska obehagliga och fyllda med illa dold ableism. Det är en relativt ny situation för mig, jag har varit relativt förskonad från sånt. Har fått någon otrevlig kommentar då och då som jag sorterat bort men inte på det här sättet. Så jag var inte alls beredd, och råkade släppa igenom en del kommentarer som egentligen inte tillförde något. Jag fick veta att det finns föräldrar till autistiska barn, samt föräldrar till barn som absolut inte har autism och om de har det så är det den högfungerande sorten inte för att det är något fel på autister men inte mitt barn. Jag blockerade en del men lät andra komma igenom. Jag gjorde även misstaget att besvara en del av dessa kommentarer, trots att detta bryter mot grundläggande behavioristiska principer om att inte förstärka uppmärksamhetssökande problembeteenden. Så det blev som det blev.

vlcsnap-2016-01-20-20h13m46s021

Eftersom jag inte vill att mitt kommentarfält ska översvämmas av ableistisk dynga, eller behöva spendera onödigt mycket energi på att avgöra vad som ska tillåtas och inte, tänker jag att det är hög tid att sätta upp lite regler.

Jag förbehåller mig rätten att ta bort eller redigera kommentarer om:

  1. Innehållet i kommentaren är anstötligt, hatiskt, nedvärderande eller förolämpande. Sådana kommentarer kommer antingen inte att godkännas, eller också redigerar jag bort det jag inte gillar i dem. Jag avgör vad som är det och detta kan inte överklagas. Förutom om jag missat något anstötligt innehåll, då kan jag rätta till det i efterhand om någon påpekar.
  2. Det är uppenbart att författaren inte läst inlägget hen kommenterar på. Om jag till exempel skriver ett helt inlägg om att särbegåvning och autism på flera punkter verkar vara nästan samma sak, och du skriver en lång upprörd kommentar om att ”särbegåvning oh autism är inte alls olika saker, man kan ha både och!!!” då utgår jag ifrån att du inte läst mitt inlägg och då finns det egentligen ingen anledning att publicera ditt svar.
  3. Kommentarer innehåller lögner och felaktiga påståenden. Relaterat till föregående punkt. Jag vill inte behöva lägga energi på att tillbakavisa påståenden som jag inte sagt.
  4. Det är kritik som är så vag att den inte går att bemöta. Det är en sak att säga att jag har fel, men då vill jag veta vad det är du tycker är fel. Vaga omdömen som ”du säger massa saker som är fel”. Om du säger vad som är fel, och kritiken passerar föregående punkter, kommer jag antagligen att bemöta den.
  5. Jag inte fattar vad fan du är ute efter. En del kommentarer kräver mycket tankeenergi för att uttyda meningen i, och det är energi jag hellre spenderar på annat. Om du är osäker på din förmåga att uttrycka dig i skrift råder jag dig att försöka fatta det kort. Jag är inte ute efter att ställa några särskilda krav på språklig förmåga, men jag är inte heller intresserad av att spendera eftermiddagen åt att göra en textanalys av en lång arg kommentar av någon autismförälder som inte har något emot autister men…
  6. Jag av något annat skäl ogillar kommentaren. Detta är min blogg och jag väljer vad som ska publiceras här. När du skriver en kommentar på den här bloggen, betyder det att du ber mig att posta din text på min blogg. Jag vill inte publicera text som kan vara avskräckande för andra.

Om jag bedömer att något bryter mot den kan jag antingen kasta kommentaren i papperskorgen, eller redigera kommentaren så att den slutar vara provocerande och energikrävande men andemeningen samtidigt blir kvar. En lång och aggressiv kommentar som anklagar mig för saker jag aldrig påstått kan till exempel ändras till: ”Jag har inte läst ditt inlägg men jag är mycket upprörd”. Så blir det lättare för folk att förstå vad du är ute efter. Varsågod!

Om du känner dig osäker på om din kommentar följer dessa regler eller inte, kan du ta hjälp av följande tumregel: om du gillar det jag skriver är det antagligen ömsesidigt, och om du tycker att det jag skriver är en jävla smörja så tycker jag detsamma om det du skriver. Jag har också som ambition att vara ännu strängare mot kommentarer som är svar på någon annan läsares kommentar. Detta eftersom personen då själv inte kan välja om hen ska utsättas för kommentarer eller inte. Jag vill verkligen inte att någon ska utsättas för skit för att de kommenterat på min blogg.

Så där har ni det, min kommentarspolicy. Kanske filar mer på det sen, men tycker detta blir bra till att börja med. Jag vill att alla ska känna sig välkomna här (bortsett från de som uttrycker värderingar som jag inte välkomnar), och då duger det inte att låta kommentars-fälten bli forum för människor som blir provocerade av att få sina ableistiska värderingar ifrågasatta, eller som känner sig kränkta av existensen av självständiga autister i allmänhet. Jag kommer inte att rensa upp i tidigare kommentarer, såvida inte det är något särskilt ni vill att jag ska ta bort, men denna policy har omedelbar verkan från och med nu.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Om bloggen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nya regler för kommentarsfälten

  1. Ping: Särbegåvning – som autism fast finare | anarkoautism

  2. Sofia skriver:

    Tack för dina blogginlägg! Du är så himla bra!!

    Gilla

  3. Kin skriver:

    Jättebra policy. Jag uppskattar bloggar som har den här inställningen. Jag följer ju den här bloggen för att jag gillar att läsa dina tankar, och ser gärna att kommentarer begränsat till sånt som på något sätt berikar, genom frågor om tydliggörande, kommentarer som breddar eller liknande. Tjafs och gnäll känns inte som det berikar.

    Liked by 1 person

  4. Ping: Reaktioner på mitt inlägg om särbegåvning | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

