Anarki

Jag tänkte säga något om vad begreppet anarkism innebär för mig. Jag kallar mig för anarkist och det är en del av bloggens namn, men annars säger jag inte så mycket om det. En anledning är att det inte finns så mycket att säga. Jag tycker att anarkism är ett sympatiskt begrepp, så jag väljer att använda den beteckningen. ”Anarki” kommer från grekiskan och betyder ”ingen härskare” (jämför ”monarki” som betyder ”en härskare”). Ingen människa bör ha makt över någon annan. Alla maktförhållanden bör ifrågasättas och så långt som möjligt avvecklas. Det tänker jag är lite grunden i det hela. Många använder ordet ”anarki” om en situation där det råder kaos och oordning, men det är en grov felanvändning. Att det används så har att göra med negativ propaganda. De som har makten försöker oftast legitimera sin rätt att bestämma över andra genom att hävda att om de inte hade makten skulle kaos och laglöshet råda. Ingen vettig människa vill ha kaos och oordning. Den som har makten vill att vi ska tro att om deras makt minskar kommer kaos att uppstå.Det gäller inte bara kungar och regeringar. Personer som är i en position av någon sorts auktoritet, hur begränsad den än må vara, är benägna att anse att kaos och oordning är det oundvikliga resultatet om deras kontroll minskar. Det gäller för envåldshärskare som står inför hot om revolution och det gäller för lågstadielärare som känner sig hotade av att de inte längre får slå barn på fingrarna.

Alla relationer av över- och underordning bör ifrågasättas. Varje fall av maktutövning bör granskas hårt och noga. Utgångsläget bör vara att ojämlika maktförhållanden inte är legitima. Det betyder dock inte att det inte finns undantag från den regeln. Vissa ojämlika maktförhållanden kan rättfärdigas. Att Breivik sitter inlåst i fängelse på livstid är ett exempel på en extrem form av maktutövning, men jag tycker nog att det i detta fall är möjligt att rättfärdiga. Grundprincipen bör dock vara att frihetsberövande inte är okej. Staten har inte rätt att låsa människor i fängelser, det är dock möjligt att i väldigt begränsade undantagsfall rättfärdiga sådan inlåsning. Vuxna har i makt över barn som i viss mån är berättigad, eftersom viss kontroll är nödvändigt för att hindra barn från att göra saker som de kan ta skada av. Behovet av sådan kontroll är större ju mindre barnet är. Å andra sidan är en stor del av den makt som vuxna utövar mot barn inte möjlig att rättfärdiga. När föräldrar säger att de har rätt att bestämma över sin barn eftersom de är föräldrar, eller lärare säger att de har rätt att bestämma eftersom de är lärare, bör detta ifrågasättas. Ingen har rätt att bestämma över någon annan. Det finns situationer då det är rätt att utöva makt, men ingen människa har rätt till makt.

Vårt samhälle präglas av en mängd maktstrukturer. Kapitalismen, klassamhället, patriarkatet, rasism, ableism osv. Olika maktstrukturer formar inte bara det politiska och ekonomiska systemet, men återspeglas också en familjerelationer och en rad andra sammanhang. Och detta är något som alltid bör bekämpas. Utifrån principen att vi alltid bör bekämpa maktsystem och hierarkier kan vi dra slutsatser om vilket sorts samhälle vi bör sträva efter. Jag kanske skriver mer om mina tanker kring det någon annan gång. Men det viktiga för mig är just den principen, att makt och auktoritet bör kritiseras. Och det är något jag alltid försöker göra, och ofta har stött på problem för, och därför tycker jag om beteckningen anarkist. Och jag vet inte om det finns de som har läst anarkistiska filosofer eller är med i någon politisk sammansvärjning, som tycker att jag använder ordet fel eller inte lever upp till något någon sorts kriterium för att använda det om mig själv, men i så fall är det inget som rör mig. Det vore ju hemskt motsägelsefullt av mig om jag oroade mig för var eventuella auktoriteter på anarkism tycker.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt, Samhälle och politik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Anarki

  1. Ann skriver:

    Intressant att läsa din ”take” på anarkism. Jag håller i högsta grad med om att alla maktförhållanden borde ifrågasättas för ett sunt samhälle.

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

