Världsautismdagen

Idag är världsautismdagen. Jag orkar inte skriva så mycket idag, men jag tänkte ändå att jag borde skriva något i alla fall. På engelska är dagen känd som ”autism awareness day” och hela april är ”autism awareness month”. Tanken är att man ska sprida uppmärksamhet kring hur hemskt det är att det finns autister. Det är ingen trevlig tid för autister. Jag vill uppmärksamma den här artikeln med titeln ”How to Support an Autistic Person During Autism Awareness Month”. Att det är en artikel som behöver skrivas säger en hel del. Och den är inte den enda i sitt slag. April är en tid då autister diskuterar hur man överlever april. Jag tror att det är värst i den engelsktalande världen. Världsautismdagen inrättades av FN, efter lobbying från hatorganisationen Autism Speaks, och ”autism awareness” är väldigt förknippat med deras extremt skadliga kampanjer.

Som reaktion på detta har autister försökt ”reclaima” dagen och månaden, och kalla det för ”autism acceptance” i stället för ”awareness”. Idén är att hatpropaganda är dåligt, och acceptans är bättre. På svenska heter det bara världsautismdagen och så vitt jag vet finns det inga alternativa benämningar. Men vi har samma problem här med organisationer som inte representerar autister utan talar över huvudet på oss. Anhöriga och yrkespersoner sprider fördomar och negativa berättelser om hur hemskt det är att det finns autister. Och så vidare.

Idag är också dagen då Autism & Aspergerförbundet delar ut sin utmärkelse, som de kallar för årets pusselbit. För er som inte vet kan jag berätta att pusselbiten är en symbol som har en mycket negativ laddning för autister. Jag kanske skriver mer om den negativa symboliken en annan dag, men här räcker det att konstatera att det är en negativt laddad symbol för autister. Trots detta använder Autism & Aspergerförbundet pusselbiten logotyp. Och de firar världsautismdagen genom att dela ut sin utmärkelse, årets pusselbit, till olika professionella personer och verksamheter. Det är verkligen inget annat än ett stort hån.

Detta är världsautismdagen.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Världsautismdagen

  1. KrigarSjäl skriver:

    Väl talat!

    Som jag ser det måste vi aspergare/autister erövra vårt medborgerliga tolkningsföreträde.
    Om nödvändigt vara en riktig pain in the ass för de kategorier som vill förminska oss och tala över våra huvuden. Neurotypiska föräldrar till autistiska barn, psykologer och psykiatrer utan diagnos, diverse personalkategorier och specialpedagoger.

    Dessa vare sig kan eller skall vara talespersoner för aspergare/autister.
    De läser det, vi lever det.
    Det är vi själva som är experterna!
    Hög tid för uppror alltså.

    Till att börja med tycker jag att man som aspie helt bör bojkotta Föräldraföreningen dvs Autism- och Aspergerförbundet.

    Vägra pusselbiten som symbol för vårt sätt att vara människa på.
    Jag är ingen jävla pusselbit i glada färger.

    Vänliga hälsningar,
    KrigarSjäl

    Liked by 1 person

  2. Ping: Inför autismmånaden | anarkoautism

  3. Ping: Aprilskämt skadar personer i din omgivning | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

