Vart kan autistiska barn vända sig?

Jag fick en kommentar på bloggen av en förälder till ett autistiskt barn. Den innehöll en fråga som jag tyvärr inte har något bra svar på. Eftersom jag önskar att jag kunde hjälpa på något sätt, publicerar jag kommentaren med frågan här. Jag hoppas att någon av er som läser på bloggen har några idéer.

”Hejsan.
Jag är förälder till ett barn på tio år, snart elva. Vi står i kö på BUP för en autismutredning. Jag läser din blogg och lär mig otroligt mycket, tack för att du delar med dig. Jag tänker att mitt barn kanske skulle ha glädje av att läsa texter av/träffa/diskutera online etc med andra autister. Jag tror att vi kanske inte kan få tillträde till sådant inom det offentliga vård- och stödsystemet så länge barnet inte har en diagnos. Jag läser några bloggar förutom din men tänker att de flesta är för avancerade för en tioåring. Har du några tips på hur vi ska gå tillväga eller på texter eller bloggar som kan vara värda att kolla upp?
//L”

Det är ju en väldigt bra fråga. Möjligheten att diskutera och vara social med andra autister via nätet betyder så väldigt mycket för så många autister. Dessvärre har jag ingen aning om vart någon som är barn idag kan vända sig. Dessutom är mitt omdöme uruselt, när det gäller vad som är lagom avancerat för en viss ålder. Så därför frågar jag er läsare: har ni några idéer? Vet ni några texter, bloggar, sociala sammanhang på nätet, som är lämpliga för barn i tioårsåldern? Eller för den delen, något som passar barn i vilken annan ålder som helst? Kom gärna med förslag i kommentarsfältet!

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vart kan autistiska barn vända sig?

  1. Sofia skriver:

    Hittade den här gruppen på FB:

    VI KAN!! ADHD, PTSD, Aspberger, ADD, Autism m fl

    Forum för NPF-diagnoser från 8 år och uppåt. Sluten grupp.

    Liked by 1 person

  2. Åsa skriver:

    Här är lite olika lösryckta idéer till L även om jag inte är säker på att jag förstår vad som efterfrågas.

    För Stockholmsområdet finns en sajt som heter Fritidsnätet där man kan söka fram olika fritidsverksamheter som på olika sätt anser sig ge särskilt stöd. Tror att andra områden i landet har liknande grejer. Det kan kanske vara ett sätt att hitta kompisar utanför datorn.

    Kan skolsyster el skolkurator ge tips? Beror mkt på deras kompetens o grundsyn förstås.

    En annan väg är att du letar efter andra föräldrar vars autistiska barn kanske vill ha mail/chattkompisar. Genom typ Attention. Du får säkert gå med utan att barnet har en formell diagnos.

    Eller helt enkelt uppmuntra om barnet har ngt specialintresse, att hitta forum/sammanhang om det. Förenas man kring ett intresse så ger det ju ofta samhörighet o utbyte oavsett vilken neurotyp man har.

    Gilla

Kommentera (kommentarer granskas)

