Trollhare: Ur en bokstavsvuxen transpersons ordgarderob

trollharebok.png

Jag läste nyligen ut mitt gratis exemplar av Immanuel Brändemos självbiografiska bok Trollhare: Ur en bokstavsvuxen transpersons ordgarderob (info). Jag gillade boken starkt och även om jag nu inte har för vana att skriva recensioner vill jag skriva lite om varför den här boken är bra. En sak som omedelbart gör mig positiv är ju att boken är skriven av en autistisk transperson, och som titeln antyder behandlar autistiska transerfareneter. Och eftersom boken nu är bra skriven och lätt att läsa finns det väl ingen anledning att inte läsa den, om ämnet låter det minsta intressant.

Boken är självbiografisk. Jag har nu alls inte någon stor erfarenhet av att läsa självbiografier så jag vet inte hur det brukar vara, men jag kan ju säga att de erfarenheter som beskrivs i den här boken är väldigt väl utvalda. Det är liksom inte tjockt med detaljer som kanske mest är intressant för författaren själv, utan allt känns relevant. Det är liksom precis lagom mycket detaljer för att en ska förstå poängen. Och jag antar att detta beror på att jag är autistisk men jag har verkligen lätt att relatera till många av de erfarenheter som beskrivs i boken, även när jag själv kanske inte upplevt riktigt samma sak.

Jag gillar alla de dialoger med lärare, ”kompisar”, psykologer, kontakt-personer, boendestöd med mera som dyker upp runtom i boken De är väldigt väl utvalda, klockrena illustrationer av de där människorna som dyker upp igen och igen och saboterar livet för oskyldiga autister (med flera). De där som tvärsäkert förklarar hur en funkar, eftersom de alltid vet bäst. Alla dessa SAKER DE SÄGER. Det är så en vill skratta och gråta samtidigt. Det är nästan så en inte vill tro att någon verkligen sagt de där sakerna, men jag vet ju att folk verkligen säger sånt.

Överlag är boken en väldigt bra skildring av hur det kan vara att växa upp som autist och trans. Jag skulle vilja ge relevanta exempel och sånt, men eftersom jag nu inte är någon vidare recensent och inte vet riktigt vad jag ska fokusera på, nöjer jag mig med att konstatera att det är en riktigt bra bok, och jag rekommenderar alla som är det minsta intresserade av de ämnen som boken handlar om (och läser du den här bloggen så är du antagligen intresserad) att läsa boken. Här vill jag dock utfärda en varning för att boken tar upp svåra ämnen som övergrepp, självskadebeteende och självmordstankar, och om du mår dåligt av att läsa om sådant kan det vara bäst att låta bli, eller vara försiktig. Och jag kanske kommer att använda mig av exempel från boken när jag skriver om sådant, som jag ju brukar skriva om här på bloggen.

För övrigt började jag fundera lite över, vad jag själv minns från min uppväxt. Tänker mig att jag inte har så många minnen alls, men vet inte hur sant det är. Så jag började skriva lite om allt jag kan komma ihåg. Inte för att göra en egen självbiografi, men bara för att jag själv undrar hur mycket jag vet om min egen uppväxt. Men kanske publicerar jag något av det här. Om det känns relevant. Eller inte. Har inte bestämt det än. Men eftersom jag själv verkligen uppskattade att läsa den här boken så tänker jag, att det kan ju faktiskt vara så att mina erfarenheter är intressanta för någon annan.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trollhare: Ur en bokstavsvuxen transpersons ordgarderob

  1. Ann skriver:

    Det skulle vara intressant om du ville publicera det. Jag är alltid intresserad av bokstavsbegåvades historier om sin uppväxt.

    Gilla

Kommentera (kommentarer granskas)

