(Återbloggat) Patientperspektiv: En vanlig dag som icke-neurotyp

Detta är första gången jag använder ”reblogga”-funktionen, men kände att jag verkligen ville sprida detta. Jag är också så oändligt trött på alla neurotyper som ska förklara hur det är att leva som icke-neurotyp. Fattar ni inte att ni är verkligen de SÄMST lämpade för att göra det? Läste ännu en sådan text idag, med temat ”tänkt om ni hade samma svårigheter som autistiska barn, SÅ HÄR BESVÄRLIGT vore vuxenlivet då!” Som om detta är ett högst hypotetiskt tankeexperiment. För om du är NT och vill skildra hur det vore att ha NPF som vuxen har du två alternativ:

1. Lära dig av och hänvisa till vuxna med NPF.
2. Hitta på själv.

Varje gång du väljer det andra alternativet resulterar det i en text som aldrig borde skrivits. Om du väljer det första alternativet. Om du väljer det första alternativet (jag vet det är väldigt radikalt) så är detta inlägg hos Patientperspektiv en väldigt bra skildring av hur det är att ha NPF i Vuxenlivet (själv har jag inget riktigt Vuxenliv så hade inte kunnat skriva detta).

(Uppdatering: jag förstår mig inte på ”återbloggat”-funktionen så nästa gång kommer nog göra på något annat sätt, men då har jag lärt mig det).

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

