Jobbar du med autistiska barn? Då hoppas jag att du klarar den lättaste svårighetsgraden!

”Du missförstår mig” är något som Autismföräldrar och professionella älskar att säga till mig, när jag kritiserar något de säger. Jag hör det hela tiden. Det verkar vara ett underligt handikapp jag har. Jag har hög språklig förmåga men min läsförståelse försvinner helt vi läsning av autism-bloggar skrivna av neurotyper. För det låter som en helt rimlig grej. Stackars mig. Ni kanske i själva verket besitter en massa djupsinnig kunskap och förståelse om hur jag fungerar, men jag kan inte ta del av det för jag förstår ingenting! Tänk vad jag går miste om!

cBx1VWH.pngVad ska jag göra? Att inte kunna ta del av er visdom känns jättesorgligt, jag lovar!

Nej så är det ju det är ju inte. Jag vet mycket väl vad ni menar, det är ni som inte förstår mig. För det mesta är det svårt att avgöra om ni ens läst något av det jag skrivit, och när ni läser det jag skriver så feltolkar ni det mesta. Vad värre är, ni visar över huvud taget inget intresse av att försöka förstå. Att ni inte förstår vad jag säger är ett allvarligt problem. För om ni jobbar med autister är det viktigt att ni kan förstå autister. Och jag är autist. Men ärligt talat är jag den lättaste svårighetsgraden. Inte för att jag har ”låg grad av autism” (det är inte en grej) men för att jag är en vuxen autist som har lätt för att formulera mig och kommunicerar på det sätt jag har lättast för. Förstår du inte mig förstår du ingenting.

Om du inte förstår vad jag säger, hur kan du då tro att du förstår autistiska barn? Vad jag menar är, om du tror att du förstår autistiska barn, eller autister som har större kommunikationssvårigheter än vad jag har, hur kommer det sig att du inte verkar förstå ett ord av det jag säger? Jag vet att du påstår att du har förstått det jag säger, och att det är jag som missuppfattar. Men då har vi fortfarande ett problem. För om det är sant saknar du uppenbarligen förmågan att kommunicera till mig att du förstått. Antingen förstår du inte ett ord av vad jag säger, eller så kan du inte göra dig förstådd.

Du kanske vill invända att ”det är bådas ansvar att förstå varandra.” För det hör jag ofta. Ni verkar tycka att det finns ett problem som är att autister anstränger sig för lite medan ni får göra allt jobb för att kommunikationen ska fungera. Detta är ironiskt, eftersom det i verkligheten är tvärtom. Dubbelt ironiskt i det här fallet eftersom det faktiskt är ert jobb även om det mest är vi som gör det åt er. För jag har inga tvivel om att det är hos dig problemet finns. Att det är du som inte förstår, och att det inte har något att göra med hur jag uttrycker mig. Du förstår inte de tankar jag uttrycker, hur jag formulerar mig har inget med saken att göra. Men om vi säger att det är på grund av mina svårigheter som du inte förstår mig så betyder det bara att du är väldigt illa lämpad för din uppgift. Kan du inte hantera ”mina” problem så kan du ingenting.

Jag är inte alla autister, så klart. Men jag är den lättaste svårighetsgraden. Alla har olika svårigheter, och det är många autister som behöver särskilt stöd, och kommunicerar på ett avvikande sätt. Även när en har potential att kommunicera klart och tydligt om en får rätt stöd, och om andra är villiga att lyssna, så hjälper det föga när en inte får rätt stöd och när ni inte lyssnar. Om en har en intellektuell funktionsnedsättning blir det svårare att formulera vad en vill och behöver. Om ni inte klarar av att lyssna på mig, som kan uttrycka mig utmärkt på egen hand, hur kan ni då påstå att ni kan förstå autister som har större svårigheter med kommunikation?

Jag är den lättaste svårighetsgraden. Eftersom ni inte kan påstå att jag inte kan kommunicera, försöker ni i stället att använda det emot mig. Påstår att jag inte vet hur det är att ha ”riktiga svårigheter” eftersom jag kan formulera mig i skrift. Detta säger bara den som inte vet något om hur autism verkligen fungerar, men om vi låtsas att ni har rätt, då bekräftar ju det bara min poäng. Jag är tydligen så bra på att kommunicera att ni inte ens vill tro att jag verkligen är riktigt autistisk, ändå förstår ni inte ett ord av vad jag säger till er? Ni misslyckas på den lättaste svårighetsgraden! Förstår ni inte ens mig så förstår ni ingenting.

Så vad ska ni göra? Om ni tar ert jobb på allvar bör ni snarast lära er att förstå vuxna autister. Varför vuxna och inte barn, undrar ni? För att du måste lära dig krypa innan du lär dig gå! Vi är barnen ni jobbar med, fast vuxna. Vad ni ska göra är för det första att lyssna på autister. Det bästa sättet är antagligen att läsa på internet, det finns många bra bloggar skrivna av autister. Så läs dem. Men det räcker inte att läsa. Ni måste göra er av med era förutfattade meningar. Ni måste för det första förstå hur lite ni vet.

Problemet är att ni redan lärt er att se på autister ur ett utifrånperspektiv. Ni har en mängd fördomar och vanföreställningar kring autism. Så länge ni tolkar allt ni läser utifrån det kommer ni inte att lära er något. De goda nyheterna är att det går att lära om. Men ni måste först vara beredda att göra er av med allt ni lärt er. Ni måste vara beredda att ta till er helt nya perspektiv. Ni måste kalibrera om helt. Sluta genast läsa föräldrabloggar, förutom de som är skrivna av autistiska föräldrar (dessa ska ni i stället läsa så mycket som möjligt av). Inhämta så mycket information som möjligt från autister. Ni kommer att upptäcka att autister har en helt annan syn på autism än vad ni själva har. Ni kommer att upptäcka att många av de idéer som ni tar för givna, är hårt kritiserade av autister. Försök sätta er in i varför det är så.

Det kommer säkert att kännas skrämmande. Jag gissar att de flesta av er som jag tilltalar antagligen inte har läst så här långt. Men om du är någon som berörs av detta och har kommit så här långt, då har du nu en möjlighet att lära dig något väldigt viktigt, och att faktiskt bli bra på ditt jobb. För om du lär dig att se saker ur vårt perspektiv, om du klarar av den enklaste svårighetsgraden av att förstå och kommunicera med autister, då har du också de verktyg du behöver för att förstå och hjälpa autister.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Jobbar du med autistiska barn? Då hoppas jag att du klarar den lättaste svårighetsgraden!

  1. Som med många av dina inlägg så är det här jättebra och väcker många tankar. Jag är för trött för att kunna formulera tankarna och det är lite för privata saker för att skriva i ett kommentarsfält men det är verkligen en väldigt bra text.

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Tack, alltid roligt att veta att det uppskattas. Om det skulle vara så att du någon gång vill berätta om något som inte lämpar sig för ett kommentarsfält så är du välkommen att göra det i DM på twitter eller FB. Bara så du vet.

      Liked by 1 person

  2. Kristina skriver:

    Åh, bra där. Blir också frustrerad av detta ”du missförstår” när jag inte upplever att jag gör det. Snarare att den andre glidit från ämnet eller över- eller undertolkat det jag just sagt. De vill inte heller förklara vad de upplever som feltolkat.

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Ja det där är så väldigt typiskt. De säger att en inte förstår men är inte det minsta intresserade av att förklara vad det är en missförstår. Och om de gör det så visar det sig snabbt att det är de som inte förstår någonting

      Gilla

  3. Vicachu skriver:

    Det är något som är otroligt talande med att det finns väldigt många hjälpmedel för autister att förstå NT, men aldrig något för NT att förstå autister.

    Liked by 1 person

  4. Ping: Empatistörning | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

