Jag är ingen

På den här bloggen skriver jag om varierade ämnen som autism, feminism, nationalekonomi, psykologi, politisk teori och samhälls-vetenskap. Jag kritiserar populära teorier och ”seriös” forskning och har ingen respekt för auktoriteter på dessa områden. En del undrar då: ”vem är du att uttala dig om detta? Vilka kvalifikationer har du? Vem tror du att du är? Vilken rätt har du att såga de högsta auktoriteterna på en rad områden?” För att det inte ska råda några missförstånd tänkte jag nu besvara dessa frågor en gång för alla. Inte för att jag tror att mina läsare har några illusioner kring vilken position jag uttalar mig ifrån, men jag vill inte att någon ska kunna anklaga mig för att utge mig för att vara något jag inte är. Så jag ska berätta vem jag är.

14271165906728Vem, jag?

Jag är ingen alls. Så, då var det ur världen.

Jag har inga kvalifikationer. Ingen fin akademisk examen. Jag har ingen relevant utbildning över huvud taget. Jag är inte påläst. Jag har inte läst de viktiga böckerna, och har jag gjort det så har jag antagligen inte förstått dem. Jag har inte satt mig in i alla nyanser av de teorier eller den forskning jag kritiserar. Jag har ingen aning om vad jag talar om. Jag vill inte att ni ska tro att jag är någon auktoritet.

En del av dessa påståenden är kanske en sanning med modifikation (jag är insatt i vissa saker) men jag vill gärna att ni utgår ifrån att det är sant. ”Varför ska jag lyssna på vad du säger?” kanske någon undrar. Det kan jag inte svara på, kanske borde du inte lyssna på mig alls. Om du lyssnar på var folk säger utifrån vilken akademisk examen de har eller vilka viktiga böcker de läst, så borde du inte lyssna på ett ord av vad jag säger. För jag kan lova er att oavsett vad jag säger så finns det många människor med alla tänkbara kvalifikationer som anser att vartenda ord jag skriver är nonsens.

Så är det. Jag utger mig inte för att vara en auktoritet på någonting. Och jag vill inte att någon ska tro på det jag säger utifrån någon villfarelse om att jag skulle ha någon särskild licens för att tala om det jag talar om. Det gäller även när jag talar om autism. Jag har visserligen sagt att autister är de enda experterna på autism, men jag säger samtidigt att det inte räcker att vara autist. Jag vill inte att någon ska tro på det jag säger om autism bara för att jag är autist. Den som gör det är inte intresserad av vad jag faktiskt säger, och jag vill att de som läser den här bloggen ska intressera sig för det jag säger.

Så vem är jag att uttala mig om saker utan att ha några ”kvalifikationer” att tala om? Svaret är ”ingen”, men det spelar ingen roll vem jag är. Det spelar ingen roll om mitt blogginlägg författats av en kommitté av tusen experter eller av en osannolikt tursam apa med en skrivmaskin. Det enda som betyder något är om det jag säger är rätt eller fel. Jag har självklart skäl att säga det jag gör. Jag drar inget ur ändan och jag vill aldrig vilseleda någon. Men jag förväntar mig inte att någon ska ta mitt ord för något. Det är därför jag gör mitt bästa för att ange mina skäl och förklara hur jag tänker. Läs vad jag skriver och avgör själv om det jag säger låter rimligt eller inte.

Om du anser att jag har fel och att du själv vet bättre, då är du välkommen att skriva en kommentar där du förklarar varför jag har fel. Men jag bryr mig inte om vem du är eller vilka diplom du har. Det spelar ingen roll om du så har nobelpris. Förklara vad jag sagt som är fel, och varför det är fel. Eller låt bli. Om jag måste ”vara någon” för att du ska vara intresserad av vad jag har att säga så behöver du inte ödsla någon mer tid här. Gå och läs någon nobelpristagare i stället.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag är ingen

  1. Fester skriver:

    Så otroligt makalöst fantastiskt skrivet. Så, slut på adjektiv. Tack för mig (men främst, tack för dig).

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

