Funkisfientligt funkislajvande

Vill skriva lite om funkislajvande. Jag avskyr verkligen funkislajvande. Autism & Asperger-förbundet har gett ut ett häfte med ”skolnära övningar som ger elever som inte har autism möjlighet att prova på hur det kan vara att uppleva världen på ett annat sätt”. I häftet beskrivs 11 olika övningar som ska hjälpa barn utan autism hur autister har det. Några exempel på övningar som föreslås:

  • Gå med kikare.
  • Hoppa hopprep med garn.
  • Trä pärlor på tråd iförd klumpiga handskar.
  • Spela kortspel utan att få veta reglerna.
  • Försöka förstå sönderklippta bilder (detta visar tydligen hur det är att ”bara se detaljer”).
  • Smörja in skyddsglasögon med salva och läsa högt.

nisemonogatari-03-kanbaru

Smörja in skyddsglasögon med salva? Vad försöker ni säga egentligen? Den enda av de här övningarna som över huvud taget känns som något som alls ser ut som en begriplig liknelse är kortspelsövningen. Men i stället för att de vuxna ska visa NT-barnen hur jobbigt det är att inte få veta spelreglerna och sen straffas för det, så borde de helt enkelt börja berätta spelreglerna för de autistiska barnen, och sluta straffa dem för att de inte förstör. I början av häftet finns en faktaruta som är ganska talande. Den innehåller instruktioner om hur läraren ska undvika att det blir för jobbigt för barnen under övningarna:

”Tänk på att kontrollera så att ingen blir utsatt för en alltför jobbig situation eller upplevelse. Det är viktigt att den som informerar är insatt i materialet så att det känns tryggt att genomföra och diskutera övningarna. Klasskamraterna bör känna att de kan ställa ”obekväma” frågor och få möjlighet att uttrycka frustration och tala om situationer de upplever som svåra.”

Det är viktigt att ”ingen blir utsatt för en alltför jobbig situation eller upplevelse”. Om lärare och andra vuxna skulle följa liknande instruktioner när de har att göra med autistiska barn. Då hade dessa övningar inte behövts. Inte för att de behövs nu heller, de är helt värdelösa. För det första är de helt skrattretande. Jag menar, hoppa rep med garn. Gå med kikare? SALVA PÅ SKYDDSGLASÖGON? Jag förstår inte ens vad de försöker säga här. Påminner mig om en kampanj jag läste om, som uppmanade människor att under en dag avstå från all användning av sociala medier, för att förstå hur det är att ha autism.

samonsaywhatMinst logiska funkislajv någonsin.

Men att övningarna är ogenomtänkta är egentligen inte ett misslyckande. Det uttalade syftet med dessa övningar är att sprida ”förståelse” men i själva verket finns det ett helt annat syfte. Det handlar om att visa hur hemskt och jobbigt det är att ha en viss funktionsnedsättning. I det här fallet ska icke-autister lära sig hur jobbigt det är att vara autist. De ska skatta sig lyckliga över att de är ”normala”, att de inte är en av de där sorgliga autisterna som har ögonen insmetade med salva. Man ska inte förstå autister,   man ska tycka synd om oss. Och ur det perspektivet spelar det ingen roll om övningarna alls representerar svårigheter som personer som lever med funktionsnedsättningen faktiskt har.

Och det gäller allt funkislajvande. Det handlar inte om förståelse. Som de där övningarna där man får en ögonbindel och ska försöka ta sig från ett klassrum till ett annat. Jag minns att jag gjorde det under gymnasiet. Läraren sa att detta var för att visa hur det är att vara blind. Men problemet är att det inte alls visar hur det är att vara blind. För en normalt seende person är det en väldigt obehaglig upplevelse att plötsligt förlora synen. En blir helt desorienterad. Bara att röra sig är livsfarligt. Att inte kunna se tycks vara ett tillstånd som orsakar fullständig panik och hindrar en från att göra någonting över huvud taget. Så en tänker: ”vad hemskt att inte kunna ses. Stackars blinda personer som tvingas genomlida det här varje dag, som jag inte klarar av i mer än ett par minuter. Arma stackare. Deras liv kan inte vara värt att leva. Det är då en väldig tur att jag inte är blind.”

Men om en är van att inte se med ögonen så är det knappast det miserabla tillstånd av ständig panik, som det verkar för den seende som berövas synen i fem minuter för sitt funkislavjande. Blinda och synskadade vet nog hur de ska hantera sin verklighet. Ingen skulle föreslå att vi förstår hur det är att vara född och uppvuxen i Kina bättre, om vi som inte förstår språket försöker se på kinesisk film utan undertexter. Om en gjorde den övningen skulle en kanske tänka att det är synd om dem som är uppväxta med ett språk som inte går att förstå.

CT62Kv_UEAEkLTb

Vad man får lära sig att funktionsnedsättning innebär.

Funkislajvandet försöker sprida en  bild av att det är begränsningar hos individen som är roten till alla svårigheter. Men faktum är att individens svårigheter bara är en liten del av det. För de flesta funkisar är det inte individuella begränsningar som är roten till mest frustration och svårigheter, utan de verkliga problemen finns i omgivningen. I att tillgänglighet och anpassning är så bristfälliga, och att förväntningar och normer säger, att det är fel att fungera som vi gör. Funktionshinder uppstår i mötet med omgivningen och vi kan inte förstå funktionshinder utan att förstå den sociala aspekten. Om vi verkligen vill konstruera övningar som kan ge en bild av hur det är att vara autist så föreslår jag följande:

  • Säg till NT att allt den gör är fel.
  • Misstolka medvetet allt NT säger och vägra lyssna när den förklarar att det inte var så hen menade.
  • Tolka NT kroppsspråk och ansiktsuttryck helt godtyckligt och insistera på att din tolkning är objektivt sann.
  • Tvinga NT till ögonkontakt som är långt över vad hen är bekväm med.
  • Påtvinga NT oönskad kroppskontakt.
  • Kräv att NT ska klara av olika uppgifter som är alltför svåra och krävande (alla har olika styrkor och svagheter så misanpassa efter individ).
  • Kräv evig tacksamhet från NT varje gång du visar minsta lilla hänsyn, samtidigt som du alltid förväntar dig total anpassning efter dina egna behov.
  • Prata aldrig vanligt utan skrik i NT:s öra. Om hen backar undan, håller för öronen, eller ber dig att vara tyst, då ska du bli jättearg och skrika ännu högre.
  • Utsätt NT för människorättsvidriga behandlingsmetoder.
  • Och så vidare. Var kreativt ondskefulla.

Nu kanske en del tänker att de där övningarna vore oacceptabla. Det är inte okej att utsätta någon för det där. Och jag håller med, ingen ska utsättas för det. Så vad sägs om att ni slutar utsätta autister för det? Autistiska barn behöver behandlas som människor, inte klasskamrater som tror att deras ögon är insmorda med salva.

Annonser

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Föräldrar och anhöriga och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Funkisfientligt funkislajvande

  1. Ina skriver:

    mitt i prick, som vanligt!
    tack för dina koncisa inlägg om ämnet 🙂

    Liked by 1 person

  2. Tor skriver:

    NT:s borde inte uttala sig om asperger/autism utan att köra dina övningar, under lång tid.
    ”Autism- och Aspergerförbundet” (föräldraföreningen) har åter demonstrerat att de inte förstår asperger/autism samt har urusla värderingar. De fortsätter att lägga alla brister på oss, och mörkar det sociala förtrycket från NT-personer.

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Ja verkligen. Jag har försökt få dem att säga något om detta men har hittills blivit ignorerad. De verkar inte ens vara intresserade av att låtsas bry sig om kritik från riktiga autister.

      Gilla

  3. Ping: Hur förhindrar vi Samspelskonflikter hos neurotyper som inte förstår autism? | anarkoautism

  4. Ping: Yxskaftet som ruttnade bort | anarkoautism

  5. Ping: Empatistörning | anarkoautism

  6. Ping: Funktionsnedsättning som inspiration eller tragedi | anarkoautism

  7. Jon Ryberg skriver:

    tack för inlägg. trodde att jag var för avig, då jag blev arg när jag mötte liknande lista i särskolefortbildningssammanhang. glad för att jag hittade till denna blogg.

    Liked by 1 person

  8. Ping: Era autismfilmer är värdelösa | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s