Osorterade tankar om studier, akademiker, funkisfeminism och att skriva bra

study

Skolsituationen har ännu inte fått en lösning, men för tillfället kan jag plugga vidare. Uppgifterna som jag ska göra nu är av ett sånt slag, att jag kan genomföra dem även om jag ännu inte har fått ett beslut om ifall jag ska få studera färdigt eller om jag ska i praktiken slängas ut från skolan. Jag försöker att inte tänka för mycket på de problemen, utan bara göra vad jag ska. Eftersom jag ändå inte kommer klara av att jobba när jag gått klart min utbildning spelar det rent praktiskt ingen större roll om jag har en examen eller inte. Jag utbildar mig för att det är något jag vill göra, och för att jag inte kan acceptera att de försöker hindra mig.

Just nu gör jag skriftliga inlämningsuppgifter som handlar om att diskutera olika politiska teorier. Instruktionerna är ganska fria, vilket betyder att jag kan skriva om saker som intresserar mig, så länge jag tar hänsyn till vissa krav. Så jag måste hänvisa till böcker jag inte alls finner intressanta och sånt. Och så måste jag vara superpedagogisk så att de andra studenterna förstår vad jag säger. Det är lite ironiskt när jag tänker efter. Jag har flera gånger blivit kritiserad för att jag strävar efter att skriva så alla förstår. Andra studenter, och även lärare, tycker att det är onödigt. Varför ska jag anpassa språket för att folk utan akademisk examen kan förstå vad jag skriver? Undrar de. Fast jag vill använda så bra språk som möjligt, och ju fler som kan förstå desto bättre. Det ser jag inte som anpassning, utan bara som en ambition att skriva ordentligt. Men när jag skriver texter som de ska läsa så måste jag verkligen anpassa mig, för annars förstår de inte vad jag säger. Det räcker inte att skriva vad jag menar, jag måste också skriva vad jag inte menar, och säga ”DET HÄR MENAR JAG INTE OBS OBS”. Och sen fattar de ändå inte vad jag menar men då har jag gjort mitt bästa i alla fall. Jag skriver att världen inte ser ut så som de tror och då blir de förvirrade och rädda, skulle jag tro. Läsförståelsen hos många akademiker varierar beroende på hur väl det de läser stämmer överens med deras egen ideologi.

Nu håller jag på att skriva om olika perspektiv på ”global styrning”. Och jag kom på att det är ett tillfälle att argumentera för att det behövs en Funkisfeministisk Analys av den Globala Politiska Ekonomin, eller något i den stilen. Jag tänker att jag ska börja låtsas i akademiska sammanhang att funkisfeminism är ett vedertaget begrepp. Bidra till att sprida en uppfattning om att det är så. Egentligen utgör den här bloggen antagligen minst hälften av allt som skrivits i funkisfeminismens namn, åtminstone om jag ska tro Google. Men jag hoppas att det blir fler, så jag gör mitt bästa för att sprida begreppet. Funkisfeminism behövs!

Eftersom de här skrivuppgifterna handlar om ämnen som är ganska intressanta, och är någorlunda öppna så att jag kan skriva om saker jag vill, tänkte jag att jag kanske ska publicera en del av det jag skriver här på bloggen. Bara ändra lite i strukturen så det passar bättre som blogginlägg. Och ta bort hänvisningar till tråkiga författare som jag bara har med, för att det är en del av instruktionerna. Och kanske rensa ut en del övertydliga förklaringar, som jag har med för att liberala akademiker ska förstå. Jag tycker ju att det är bra att vara tydlig och pedagogisk, men jag vill inte förolämpa någons intelligens.

Jag gör också mitt bästa för att inte påverkas allt för mycket av tendensen hos akademiker att använda onödigt komplicerat språk. Som student har en inte mycket annat val än att anamma språket. Annars finns risken att lärarna tycker att man är osofistikerad. Och sen finns det gott om folk även utanför akademiska kvarter som gör liknande saker. Det är väldigt lätt att påverkas av. Men det är en fälla som bör undvikas. Jag hittade ett citat från en intervju med min favoritakademiker, som jag tycker illustrerar detta väldigt bra, och som även innehåller ett allmänt bra råd.

”ANTONIO GRAMSCI, who helped popularize the term “hegemony,” wrote in 1925, “A main obstacle to change is the reproduction by the dominating forces of elements of the hegemonic ideology. It’s an important and urgent task to develop alternative interpretations of reality.” How does someone develop “alternative interpretations of reality,” as Gramsci suggests?

I RESPECT Gramsci a lot, but I think it’s possible to paraphrase that comment, namely, just tell the truth. Instead of repeating ideological fanaticism, dismantle it, try to find out the truth, and tell the truth. Does that say anything different? It’s something any one of us can do. Remember, intellectuals internalize the conception that they have to make things look complicated, otherwise what are they around for? But it’s worth asking yourself how much of it really is complicated. Gramsci is a very admirable person, but take that statement and try to translate it into simple English. Is it complicated to understand, or to know how to act?”

Gramsci är för övrigt en person som det talas om en hel del i kursboken nu. Han var en känd marxist och så vitt jag kan utläsa verkar vara väldigt vettig. Men som det här citatet visar, han verkar också ha varit någon som fick saker att verka mer komplicerade än de är. Sensmoralen är: försök att berätta sanningen, tro inte på lögner, ifrågasätt dominerande ideologier, och undvik att komplicera saker i onödan. Det är något som alla borde sträva efter. Inte minst akademiker som har en ambition om att förändra världen till det bättre i stället för att skydda makten.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Samhälle och politik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

