Autister behöver inga superkrafter

Jag har precis kommit hem efter en resa med tåg och buss, och är egentligen för trött för att blogga. Men jag läste något som jag kände att jag ville säga något om, även om jag nu inte kan formulera mig så bra som jag skulle önska. Det jag läste var ett inlägg med titeln  ”Framgångsrik autism och ADHD”, som handlade om vad som sägs vara ”styrkorna” med dessa diagnoser.

”En autistisk elev har oftast ett öga för detaljer och samtidigt svårt med helheten, medan det typiska för en elev med ADHD är att kunna se hela bilden men på bekostnad av tålamod för det lilla.”

Jag tror inte alls att det är sant att autister oftast har ”svårt med helheten”, utan det är om något tvärtom. Om vi ska generalisera är det NT som är urusla på att ”se hela bilden”, och när de anklagar autister för att vara ”för fokuserade på detaljer” så menar de egentligen, att autister uppmärksammar delar av helheten, som de själva inte vill se eller förstå betydelsen av. Påståendet om vad som skulle vara typiskt för elever med ADHD låter också suspekt, även om jag inte är säker på vad det betyder. Men det låter som att ADHD är motsatsen till autism i det här avseendet, och bara det blir ju konstigt med tanke på hur ADHD är relativt vanligt hos autister.

Men när det gäller dåliga beskrivningar av olika ”fördelar med NPF” är detta långt ifrån det värsta jag sett. Var jag tycker är ännu värre är hela diskussioner om olika ”fördelar” med NPF, som sägs kunna kompensera för vår medfödda dålighet och göra oss till Produkiva Samhällsmedborgare. Vi får lära oss att det finns många framgångsrika personer med autism och ADHD, det finns nobelpristagare, framgångsrika entreprenörer och geniala artister, som blivit framgångsrika tack vare sina ”speciella begåvningar”.

Jag kan förstå tanken, och jag tycker inte alls att det är fel att berätta om personer som lyckats tack vare sina autistiska drag (även om jag önskar att ”vara jätterik” inte sågs som något beundransvärt). Det finns absolut skäl att prata om det, och de kan göras på ett bra sätt. Problemet är att sensmoralen så ofta blir, att autister måste vara genier eller ”framgångsrika” för att ha ett värde. Som autist får en tidigt lära sig, att en är fel och dålig. Men vi får också höra att vi borde vara bra på saker, som vi enligt olika stereotyper ska vara bra på. Vi ska vara kreativa och superbra på matte. Om vi kan kompensera för våra svårigheter (som samhället i hög grad är ansvarigt för) med hjälp av någon medfödd superkraft, då kan vi bli accepterade, men annars är vi bara defekta.

jojosportMånga NT har mycket bra motorik och blir därför mycket bra idrottare. Annars är de inte bra på mycket.

Det borde vara uppenbart varför detta synsätt är värdelöst och skadligt för autister. Vi behöver inte kompensera för något och vi måste inte vara bra på något alls. En autist ska få vara dålig på allt och ha svårt för vad som helst, utan att detta på något sätt påverkar människovärdet. Ingen har rätt att definiera vilka autistiska drag som är värdefulla och vilka som är värdelösa. Vi är väldigt bra och det behöver vi inga superkrafter för.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Autister behöver inga superkrafter

  1. Ping: Den som inte lyssnar på autister har ingen rätt att tala om vad autism är | anarkoautism

  2. Ping: Om förödmjukelsen i att ens ”positiva egenskaper” ska definieras och värderas av välmenande neurotyper | anarkoautism

  3. Ping: Särbegåvning utesluter inte autism | Propinqua

  4. Ping: Särbegåvning utesluter inte autism – Autistiska manifestet

  5. Ping: Simon Baron Cohen har upptäckt neurodiversitet (och missförstår allt) | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

