Den funkisfeministiska analysen

Sen jag började blogga för ett halvår sedan har det blivit en hel del inlägg (drygt 110 nu) och jag tänkte att det kunde vara praktiskt att samla ihop inlägg på samma tema, så att nya läsare lätt kan hitta sådant som de är intresserade av. Visserligen har jag ju kategorier, men det är inte särskilt organiserat. Så jag började med att göra en sida med sammanfattning av saker jag skrivit om kön och feministisk teori. Tänker att det också kan vara bra att ha en sån sida att hänvisa till, när någon till exempel säger att såna där (fyll i själva) har ingen analys av kön så de vet inte vad de pratar om. Liksom okej ni säger det, men jag har skrivit om det och jag är ju inte ensam men jag har skrivit och ni kan läsa.

KS0hk1FVarsågod, jag är pedagogisk så även inskränkta cisfeminister borde förstå, och jag säger detta i all vänlighet.

Jag funderade på att kalla det något riktigt pompöst, typ ”den Neurosociopolitiskt Biokonstruktivistiska Analysen av Kön som Kvasi-Essentialistisk Psykologisk Manifestation enligt Funkisfeministisk Teori”, mest för att driva med vissa feminister som slänger sig med akademiska begrepp som de antingen inte förstår, eller av taktiska skäl inte låtsas om att de förstår, och kallar spektaklet för Avancerad Teori. Men sen tänkte jag att det var att ta i lite väl mycket, så ”den Funkisfeministiska Analysen” fick duga. ”Analys” är visserligen också ett sånt där ord, som inte sällan används för att ge sken av större djupsinnighet. Jag menar, analys är ju ett vanligt och användbart ord, men när ordet analys används som ett argument, som i ”jag har rätt för jag har analys, du har fel för du är så analyslös”, då bör en vara misstänksam. Nåväl, om ni inte blivit avskräckta av min oförskämt antiintellektuella attityd och reserverade hållning till Avancerad Teori, så föreslår jag att ni läser det jag skrivit om min funkisfeministiska analys av kön och feministisk teori.

Läs om kön och feministisk teori (eller hitta länken i menyn uppe på sidan).

Förresten, om ni undrade, ”funkisfeminism” är en beteckning som jag bara sett tre personer (inklusive mig) använda, så om det finns någon längre historia bakom begreppet så är det mer än jag vet om. Men jag gillar att kalla det jag skriver för ”funkisfeministisk analys”, det låter coolt!

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, funkisfeminism och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Den funkisfeministiska analysen

  1. Nu blir jag nyfiken, vilka är de andra personerna du sett använda begreppet ”funkisfeminism”? Jag tänker på det mesta som jag skriver och gör som funkisfeminism men begreppet är inte precis välanvänt, jag har nog bara sett dig använda det.

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Du är den ena jag sett använda det. Första gången jag såg begreppet var på Twitter, twitteranvändaren har nu låst konto så jag vet inte om jag bör säga vem det var (jag försöker att vara överdrivet försiktig med sånt) men för allt jag vet kan det mycket väl ha varit den personen som myntade det.

      Liked by 1 person

      • Är det en person med låst konto är det bra att du är försiktig, det finns ju alltid ett skäl till att konton är låsta. Jag har aldrig sett någon använda det explicita begreppet (även om det med största sannolikhet finns personer som har gjort det, bara att jag inte har set det) utan för min del kom det ut frustrationen kring att feministiska rörelser står så långt ifrån att ens befatta sig med funkisfrågor och vice versa. Samtidigt som det i min vardag hela tiden blir övertydligt hur just funktionalitet och kön samverkar på många olika sätt.

        Jag blir jätteglad över att du skriver om det. Det har varit svårt att få fatt i mina egna tankar och kunna formulera dem så det ger väldigt mycket att läsa dina texter.

        Liked by 1 person

        • Anarkoautism skriver:

          Jag är jätteglad att du uppskattar det jag skriver, och att jag kan göra något bidrag till den feminism som jag tycker borde finnas. Mina erfarenheter och upplevelser har ju formats väldigt mycket av att jag är autist, och det har länge varit en viktig del av min identitet. Och när jag blev mer medveten om mig själv som trans, så blev det också väldigt uppenbart att dessa saker hängde ihop. Och jag insåg att de vanliga feministiska diskussionerna kring kön verkligen inte har något att säga om detta. När jag började läsa mer om feminism, om relationer och maktförhållanden mellan män och kvinnor, så kände jag igen mycket, men jag kände igen det som något jag sett på TV. Jag kände inte att det beskrev mina erfarenheter, förutom när jag applicerade liknande mönster på andra relationer.

          Detta är intressant i sig, tycker jag. Jag kände igen de könade sociala strukturer (eller vad en nu vill kalla det) som beskrevs, det är uppenbart att det beskriver hur sociala relationer är organiserade, även om det är saker som jag inte direkt personligen upplevt. Till exempel, jag har aldrig varit i en heterosexuell relation, men när jag läst vad feminister skriver om hur dessa fungerar, så har jag känt igen, att jo visst så där är det ju. Men personer som varit i många heterosexuella relationer, säger att så där är det inte alls, även när det inte finns något som tyder på att deras situation avviker från mönstret. Jag tycker att detta är intressant, i synnerhet med tanke på vad min diagnos nu innebär med ”sociala svårigheter” och allt.

          Men mina egna upplevelser har så lite med det att göra. Känner inte igen min situation i de ”queerfeministiska” diskussionerna heller. Detta betyder antingen att jag är en unik snöflinga som står bortom sociala strukturer eller att det finns andra strukturer som de vanliga feministiska analyserna inte har något att säga om. Och det är uppenbart att det måste handla om det senare alternativet. Det handlar liksom inte bara om mig, det finns många som jag. Så det behövs en funkisfeminism, helt klart.

          Liked by 1 person

  2. Ping: Osorterade tankar om studier, akademiker, funkisfeminism och att skriva bra | anarkoautism

  3. Ping: Vem är feminismen till för om inte de som berörs? | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

