Propinqua: exekutiva funktioner och dåliga råd

Världens bästa och klokaste person har startat en blogg, propinqua. Jag uppmanar er alla att bokmärka sidan och följa för det kommer bli en minst lika bra blogg som den här. Första inlägget handlar om exekutiva funktioner, autism, kognitiv beteendeterapi och dåliga råd:

Jag vill påstå att råd i allmänhet blir dåliga när rådgivaren inte helt förstår eller – ännu värre – har en direkt felaktig bild av situationen. Något som går igenom i nästan hela samhället är okunskap (milt uttryckt! går inte in mer på detta nu) om hur det är att själv vara autist. Så hände det att jag fick många dåliga råd när jag för ca 2-3 år sen gick i KBT (kognitiv beteende terapi).

Källa: Exekutiva funktioner och dåliga råd

Det beskriver mycket vilka problem det finns med den här sortens funkofobi inom psykiatrin, och att KBT trots sitt goda rykte kan vara skadligt (här skriver jag om farorna med en annan sorts beteendeterapi). Så gå in och läs nu!

2dfPrecis nu, okej!
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, NT-professionella och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

